Democratic potential of the Internet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998 |
Resumo: | This production addresses the literature review carried out in a doctoral research with the theme “Education and Technology”, to demonstrate that the Internet has significant political implications. The study has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological justification, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework runs through the works of Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg and Barney (2003), Feenberg and Friesen (2012) and Marx (2004; 2008). It is noted that human action, and not technology, will decide the future of the Internet, because when technologies are understood as terrains of struggle, and not as fixed and finished elements, they are disqualified and exposed to criticism and transformation. Thus, the most innovative aspect of the Internet is the ability to support a collective reflection on the interests of participants in all areas of life |
id |
UFJF-7_cedffc29bb6a2d7e7e212f156ac6c167 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/35998 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Democratic potential of the InternetPotencial democrático de InternetPotencial democrático da InternetEducaçãoInternetAndrew FeenbergFilosofia da tecnologiaEducaciónInternetAndrew FeenbergFilosofia de la tecnologiaEducationInternetAndrew FeenbergPhilosophy of technologyThis production addresses the literature review carried out in a doctoral research with the theme “Education and Technology”, to demonstrate that the Internet has significant political implications. The study has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological justification, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework runs through the works of Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg and Barney (2003), Feenberg and Friesen (2012) and Marx (2004; 2008). It is noted that human action, and not technology, will decide the future of the Internet, because when technologies are understood as terrains of struggle, and not as fixed and finished elements, they are disqualified and exposed to criticism and transformation. Thus, the most innovative aspect of the Internet is the ability to support a collective reflection on the interests of participants in all areas of life Esta producción aborda la revisión bibliográfica realizada en la investigación doctoral con el tema “Educación y Tecnologia”, para demostrar que Internet tiene implicaciones políticas significativas. El estudio tiene un carácter teórico, con un enfoque cualitativo y fenomenológico basado en los aportes de Bicudo (2011), cuyo enfoque teórico permea los trabajos de Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg y Barney (2003), Feenberg y Friesen (2012) y Marx (2004; 2008). Cabe señalar que la acción humana, no la tecnología, decidirá el futuro de Internet, porque cuando las tecnologías se entienden como terrenos de lucha, y no como elementos fijos y acabados, son descalificadas y expuestas a la crítica y la transformación. Por lo tanto, el aspecto más innovador de Internet es la capacidad de apoyar una reflexión colectiva sobre los intereses de los participantes en todos los ámbitos de la vida. Esta produção trata sobre a revisão de literatura realizada em pesquisa de doutoramento com a temática “Educação e Tecnologia”, para demonstrar que a Internet possui implicações políticas significativas. O estudo possui natureza teórica, com abordagem qualitativa e fundamentação fenomenológica baseadas nas contribuições de Bicudo (2011), cujo recorte teórico perpassa as obras de Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg e Barney (2003), Feenberg e Friesen (2012) e Marx (2004; 2008). Nota-se que a ação humana, e não a tecnologia, decidirá o futuro da Internet, pois, quando as tecnologias são entendidas como terrenos de luta, e não como elementos fixos e acabados, elas são desqualificadas e expostas a críticas e transformações. Desse modo, o aspecto mais inovador da Internet é a capacidade de apoiar uma reflexão coletiva sobre os interesses dos participantes em todos os domínios da vida. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-09-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3599810.34019/2237-9444.2022.v12.35998Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-12, e359982237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998/25163Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrasão, Mauricio dos Reis2022-10-29T13:47:52Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35998Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.815576Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Democratic potential of the Internet Potencial democrático de Internet Potencial democrático da Internet |
title |
Democratic potential of the Internet |
spellingShingle |
Democratic potential of the Internet Brasão, Mauricio dos Reis Educação Internet Andrew Feenberg Filosofia da tecnologia Educación Internet Andrew Feenberg Filosofia de la tecnologia Education Internet Andrew Feenberg Philosophy of technology |
title_short |
Democratic potential of the Internet |
title_full |
Democratic potential of the Internet |
title_fullStr |
Democratic potential of the Internet |
title_full_unstemmed |
Democratic potential of the Internet |
title_sort |
Democratic potential of the Internet |
author |
Brasão, Mauricio dos Reis |
author_facet |
Brasão, Mauricio dos Reis |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brasão, Mauricio dos Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Internet Andrew Feenberg Filosofia da tecnologia Educación Internet Andrew Feenberg Filosofia de la tecnologia Education Internet Andrew Feenberg Philosophy of technology |
topic |
Educação Internet Andrew Feenberg Filosofia da tecnologia Educación Internet Andrew Feenberg Filosofia de la tecnologia Education Internet Andrew Feenberg Philosophy of technology |
description |
This production addresses the literature review carried out in a doctoral research with the theme “Education and Technology”, to demonstrate that the Internet has significant political implications. The study has a theoretical nature, with a qualitative approach and a phenomenological justification, based on the contributions of Bicudo (2011), whose theoretical framework runs through the works of Feenberg (1986; 1995; 2010; 2017), Feenberg and Barney (2003), Feenberg and Friesen (2012) and Marx (2004; 2008). It is noted that human action, and not technology, will decide the future of the Internet, because when technologies are understood as terrains of struggle, and not as fixed and finished elements, they are disqualified and exposed to criticism and transformation. Thus, the most innovative aspect of the Internet is the ability to support a collective reflection on the interests of participants in all areas of life |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998 10.34019/2237-9444.2022.v12.35998 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2022.v12.35998 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35998/25163 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Pesquisa e Debate em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 2 (2022): Publicação contínua; 1-12, e35998 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054124202655744 |