A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Víviam Carvalho de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Santos, Núbia Aparecida Schaper
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547
Resumo: The goal of this article is to present a bibliographical survey regarding the academic production about the Proinfância Program, encompassing the publications from 2007 - the year in which the Program was instituted - until 2017. In seeking to understand the concepts that permeate the implementation of a program that is part of a broader policy in the field of education, it was necessary to range the aspects that constitute the federated model in our country. Mapping the theoretical production referring to the situation of Proinfância made it possible to know how this program resonates in the Brazilian reality, which has very particular characteristics concerning its social organization.
id UFJF-7_ec96c72fd5abe699e7b6c40a70116ce5
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/31547
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling A decade of the Proinfância Program: a look at academic productionsUna década del Programa Proinfância: una mirada a las producciones académicasUma década do Programa Proinfância: um olhar para as produções acadêmicasPolíticas de educação infantilPrograma ProinfânciaImplementação de programaPolíticas de educación infantilPrograma ProinfânciaImplementación de programaEarly childhood education policiesProinfância ProgramProgram implementationThe goal of this article is to present a bibliographical survey regarding the academic production about the Proinfância Program, encompassing the publications from 2007 - the year in which the Program was instituted - until 2017. In seeking to understand the concepts that permeate the implementation of a program that is part of a broader policy in the field of education, it was necessary to range the aspects that constitute the federated model in our country. Mapping the theoretical production referring to the situation of Proinfância made it possible to know how this program resonates in the Brazilian reality, which has very particular characteristics concerning its social organization. El propósito de este artículo es presentar un relevamiento bibliográfico acerca de la producción académica sobre el Programa Proinfância, considerando las publicaciones desde 2007, año en que se instituyó el Programa, hasta el año 2017. En busca de comprender los conceptos que pasan por la implementación de un programa que forma parte de una política más amplia en el campo de la educación, era necesario dimensionar los aspectos que constituyen el modelo federado en nuestro país.  Realizar el mapeo de la producción teórica de la situación de Proinfância permitió conocer cómo este programa resuena en la realidad brasileña, que tiene sus propias características en relación a su organización social.O objetivo deste artigo é apresentar um levantamento bibliográfico acerca da produção acadêmica sobre o Programa Proinfância, considerando as publicações a partir de 2007, ano em que o Programa foi instituído, até o ano de 2017. Ao buscar compreender as concepções que atravessam a implementação de um programa que faz parte de uma política mais ampla no campo da educação, foi preciso dimensionar os aspectos que constituem o modelo federado em nosso país. Realizar um mapeamento da produção teórica da situação do Proinfância possibilitou conhecer como esse programa repercute diante da realidade brasileira, que tem características muito próprias em relação à sua organização social.  Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2021-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3154710.34019/2237-9444.2021.v11.31547Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-16, e315472237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547/22137Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Víviam Carvalho deSantos, Núbia Aparecida Schaper2021-03-13T12:14:40Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31547Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:28.874136Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
Una década del Programa Proinfância: una mirada a las producciones académicas
Uma década do Programa Proinfância: um olhar para as produções acadêmicas
title A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
spellingShingle A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
Araújo, Víviam Carvalho de
Políticas de educação infantil
Programa Proinfância
Implementação de programa
Políticas de educación infantil
Programa Proinfância
Implementación de programa
Early childhood education policies
Proinfância Program
Program implementation
title_short A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
title_full A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
title_fullStr A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
title_full_unstemmed A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
title_sort A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
author Araújo, Víviam Carvalho de
author_facet Araújo, Víviam Carvalho de
Santos, Núbia Aparecida Schaper
author_role author
author2 Santos, Núbia Aparecida Schaper
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Víviam Carvalho de
Santos, Núbia Aparecida Schaper
dc.subject.por.fl_str_mv Políticas de educação infantil
Programa Proinfância
Implementação de programa
Políticas de educación infantil
Programa Proinfância
Implementación de programa
Early childhood education policies
Proinfância Program
Program implementation
topic Políticas de educação infantil
Programa Proinfância
Implementação de programa
Políticas de educación infantil
Programa Proinfância
Implementación de programa
Early childhood education policies
Proinfância Program
Program implementation
description The goal of this article is to present a bibliographical survey regarding the academic production about the Proinfância Program, encompassing the publications from 2007 - the year in which the Program was instituted - until 2017. In seeking to understand the concepts that permeate the implementation of a program that is part of a broader policy in the field of education, it was necessary to range the aspects that constitute the federated model in our country. Mapping the theoretical production referring to the situation of Proinfância made it possible to know how this program resonates in the Brazilian reality, which has very particular characteristics concerning its social organization.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547
10.34019/2237-9444.2021.v11.31547
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2021.v11.31547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547/22137
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-16, e31547
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054123079630848