A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547 |
Resumo: | The goal of this article is to present a bibliographical survey regarding the academic production about the Proinfância Program, encompassing the publications from 2007 - the year in which the Program was instituted - until 2017. In seeking to understand the concepts that permeate the implementation of a program that is part of a broader policy in the field of education, it was necessary to range the aspects that constitute the federated model in our country. Mapping the theoretical production referring to the situation of Proinfância made it possible to know how this program resonates in the Brazilian reality, which has very particular characteristics concerning its social organization. |
id |
UFJF-7_ec96c72fd5abe699e7b6c40a70116ce5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/31547 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productionsUna década del Programa Proinfância: una mirada a las producciones académicasUma década do Programa Proinfância: um olhar para as produções acadêmicasPolíticas de educação infantilPrograma ProinfânciaImplementação de programaPolíticas de educación infantilPrograma ProinfânciaImplementación de programaEarly childhood education policiesProinfância ProgramProgram implementationThe goal of this article is to present a bibliographical survey regarding the academic production about the Proinfância Program, encompassing the publications from 2007 - the year in which the Program was instituted - until 2017. In seeking to understand the concepts that permeate the implementation of a program that is part of a broader policy in the field of education, it was necessary to range the aspects that constitute the federated model in our country. Mapping the theoretical production referring to the situation of Proinfância made it possible to know how this program resonates in the Brazilian reality, which has very particular characteristics concerning its social organization. El propósito de este artículo es presentar un relevamiento bibliográfico acerca de la producción académica sobre el Programa Proinfância, considerando las publicaciones desde 2007, año en que se instituyó el Programa, hasta el año 2017. En busca de comprender los conceptos que pasan por la implementación de un programa que forma parte de una política más amplia en el campo de la educación, era necesario dimensionar los aspectos que constituyen el modelo federado en nuestro país. Realizar el mapeo de la producción teórica de la situación de Proinfância permitió conocer cómo este programa resuena en la realidad brasileña, que tiene sus propias características en relación a su organización social.O objetivo deste artigo é apresentar um levantamento bibliográfico acerca da produção acadêmica sobre o Programa Proinfância, considerando as publicações a partir de 2007, ano em que o Programa foi instituído, até o ano de 2017. Ao buscar compreender as concepções que atravessam a implementação de um programa que faz parte de uma política mais ampla no campo da educação, foi preciso dimensionar os aspectos que constituem o modelo federado em nosso país. Realizar um mapeamento da produção teórica da situação do Proinfância possibilitou conhecer como esse programa repercute diante da realidade brasileira, que tem características muito próprias em relação à sua organização social. Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2021-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3154710.34019/2237-9444.2021.v11.31547Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-16, e315472237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547/22137Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Víviam Carvalho deSantos, Núbia Aparecida Schaper2021-03-13T12:14:40Zoai:periodicos.ufjf.br:article/31547Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:28.874136Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions Una década del Programa Proinfância: una mirada a las producciones académicas Uma década do Programa Proinfância: um olhar para as produções acadêmicas |
title |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions |
spellingShingle |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions Araújo, Víviam Carvalho de Políticas de educação infantil Programa Proinfância Implementação de programa Políticas de educación infantil Programa Proinfância Implementación de programa Early childhood education policies Proinfância Program Program implementation |
title_short |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions |
title_full |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions |
title_fullStr |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions |
title_full_unstemmed |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions |
title_sort |
A decade of the Proinfância Program: a look at academic productions |
author |
Araújo, Víviam Carvalho de |
author_facet |
Araújo, Víviam Carvalho de Santos, Núbia Aparecida Schaper |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Núbia Aparecida Schaper |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Víviam Carvalho de Santos, Núbia Aparecida Schaper |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Políticas de educação infantil Programa Proinfância Implementação de programa Políticas de educación infantil Programa Proinfância Implementación de programa Early childhood education policies Proinfância Program Program implementation |
topic |
Políticas de educação infantil Programa Proinfância Implementação de programa Políticas de educación infantil Programa Proinfância Implementación de programa Early childhood education policies Proinfância Program Program implementation |
description |
The goal of this article is to present a bibliographical survey regarding the academic production about the Proinfância Program, encompassing the publications from 2007 - the year in which the Program was instituted - until 2017. In seeking to understand the concepts that permeate the implementation of a program that is part of a broader policy in the field of education, it was necessary to range the aspects that constitute the federated model in our country. Mapping the theoretical production referring to the situation of Proinfância made it possible to know how this program resonates in the Brazilian reality, which has very particular characteristics concerning its social organization. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547 10.34019/2237-9444.2021.v11.31547 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2021.v11.31547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31547/22137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Priscila Daniele de Oliveira; Jacks Richard de Paulo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 11 n. 1 (2021): Publicação contínua; 1-16, e31547 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054123079630848 |