Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Falciano, Bruno Tovar
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Nunes, Maria Fernanda Rezende, dos Santos, Edson Cordeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Estudos em Avaliação Educacional
Texto Completo: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5719
Resumo: The present study is a piece of a wider study that analyzes the Programa Nacional de Reestruturação e Aparelhagem da Rede Escolar Pública de Educação Infantil [National Restructuring and Equipping Program of the Early Childhood Public School Network] of the State of Rio de Janeiro. It focuses on the effects of this federal program   in one of its goals, which is to ensure access to nursery school and preschool with the construction of new facilities based on standard projects. The monitoring system of the National Education Development Fund was used to identify the projects completed. The School Census from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [Anísio Teixeira National Institute of Educacional Studies and Research] was used to compare the conditions of the network before and ten years after the program was implemented. Daycares were the greatest beneficiaries of this service, and the data suggest possible merits in establishing a reference for a minimum quality standard. However, the program was not always a determining factor in the expansion of the network of early childhood education.
id FCC-2_e78724ce912399361e4bea44e14d5615
oai_identifier_str oai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5719
network_acronym_str FCC-2
network_name_str Estudos em Avaliação Educacional
repository_id_str
spelling Ten years of the proinfância: effects of a public policy of inductionDiez años de proinfância: efectos de una política pública de inducciónDez anos do Proinfância: efeitos de uma política pública de induçãoProinfânciaAvaliação de ProgramasMonitoramentoEducação InfantilProinfânciaEvaluación de ProgramasMonitoreoEducación InfantilProinfânciaProgram EvaluationMonitoringEarly Childhood EducationThe present study is a piece of a wider study that analyzes the Programa Nacional de Reestruturação e Aparelhagem da Rede Escolar Pública de Educação Infantil [National Restructuring and Equipping Program of the Early Childhood Public School Network] of the State of Rio de Janeiro. It focuses on the effects of this federal program   in one of its goals, which is to ensure access to nursery school and preschool with the construction of new facilities based on standard projects. The monitoring system of the National Education Development Fund was used to identify the projects completed. The School Census from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [Anísio Teixeira National Institute of Educacional Studies and Research] was used to compare the conditions of the network before and ten years after the program was implemented. Daycares were the greatest beneficiaries of this service, and the data suggest possible merits in establishing a reference for a minimum quality standard. However, the program was not always a determining factor in the expansion of the network of early childhood education.El presente estudio es un recorte de un estudio más amplio que analiza el Programa Nacional de Reestructuración y Equipos de la Red Escolar Pública de Educación Infantil en el estado de Rio de Janeiro, con enfoque en los efectos de este programa federal en una de sus metas, la de garantizar el acceso a guardería y pre-escuela con la construcción    de nuevos establecimientos a partir de proyectos estándar. Se utilizaron el sistema de monitoreo de obras del Fondo Nacional de Desarrollo de la Educación para identificar las obras concluidas, y el Censo Escolar del Instituto Nacional de Estudios y Pesquisas Educacionales Anísio Teixeira, con el propósito de comparar las condiciones de la red antes y después de diez años de lanzamiento del programa. Se observó que la guardería fue más beneficiada por esta atención, además de que los datos sugieren posibles méritos en la inducción de un estándar mínimo de referencia de calidad. Sin embargo, no siempre el programa fue determinante para la expansión de la red de educación infantil. O presente estudo é um recorte de uma pesquisa mais ampla que analisa o Programa Nacional de Reestruturação e Aparelhagem da Rede Escolar Pública de Educação Infantil no estado do Rio de Janeiro, com foco nos efeitos desse programa federal em uma de suas metas, a de garantir o acesso à creche e à pré-escola com a construção de novos estabelecimentos a partir de projetos-padrão. Utilizaram-se o sistema de monitoramento de obras do Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação, para identificar as obras concluídas, e o Censo Escolar do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, a fim de comparar as condições da rede antes e após dez anos de lançamento do programa. Observou-se que a creche foi a maior beneficiada por esse atendimento, além de os dados sugerirem possíveis méritos na indução de um padrão mínimodereferênciadequalidade.Entretanto,oprogramanãofoisempredeterminante para a expansão da rede de educação infantil.Fundação Carlos Chagas2019-05-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/571910.18222/eae.v30i73.5719Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-2781984-932X0103-6831reponame:Estudos em Avaliação Educacionalinstname:Fundação Carlos Chagas (FCC)instacron:FCCporhttps://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5719/3753Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacionalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFalciano, Bruno TovarNunes, Maria Fernanda Rezendedos Santos, Edson Cordeiro2024-01-19T17:38:35Zoai:ojs.publicacoes.fcc.org.br:article/5719Revistahttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/indexONGhttp://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/oaieae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br1984-932X0103-6831opendoar:2024-01-19T17:38:35Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)false
dc.title.none.fl_str_mv Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
Diez años de proinfância: efectos de una política pública de inducción
Dez anos do Proinfância: efeitos de uma política pública de indução
title Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
spellingShingle Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
Falciano, Bruno Tovar
Proinfância
Avaliação de Programas
Monitoramento
Educação Infantil
Proinfância
Evaluación de Programas
Monitoreo
Educación Infantil
Proinfância
Program Evaluation
Monitoring
Early Childhood Education
title_short Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
title_full Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
title_fullStr Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
title_full_unstemmed Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
title_sort Ten years of the proinfância: effects of a public policy of induction
author Falciano, Bruno Tovar
author_facet Falciano, Bruno Tovar
Nunes, Maria Fernanda Rezende
dos Santos, Edson Cordeiro
author_role author
author2 Nunes, Maria Fernanda Rezende
dos Santos, Edson Cordeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Falciano, Bruno Tovar
Nunes, Maria Fernanda Rezende
dos Santos, Edson Cordeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Proinfância
Avaliação de Programas
Monitoramento
Educação Infantil
Proinfância
Evaluación de Programas
Monitoreo
Educación Infantil
Proinfância
Program Evaluation
Monitoring
Early Childhood Education
topic Proinfância
Avaliação de Programas
Monitoramento
Educação Infantil
Proinfância
Evaluación de Programas
Monitoreo
Educación Infantil
Proinfância
Program Evaluation
Monitoring
Early Childhood Education
description The present study is a piece of a wider study that analyzes the Programa Nacional de Reestruturação e Aparelhagem da Rede Escolar Pública de Educação Infantil [National Restructuring and Equipping Program of the Early Childhood Public School Network] of the State of Rio de Janeiro. It focuses on the effects of this federal program   in one of its goals, which is to ensure access to nursery school and preschool with the construction of new facilities based on standard projects. The monitoring system of the National Education Development Fund was used to identify the projects completed. The School Census from the Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira [Anísio Teixeira National Institute of Educacional Studies and Research] was used to compare the conditions of the network before and ten years after the program was implemented. Daycares were the greatest beneficiaries of this service, and the data suggest possible merits in establishing a reference for a minimum quality standard. However, the program was not always a determining factor in the expansion of the network of early childhood education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-05-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5719
10.18222/eae.v30i73.5719
url https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5719
identifier_str_mv 10.18222/eae.v30i73.5719
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/5719/3753
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Estudos em Avaliação Educacional
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
publisher.none.fl_str_mv Fundação Carlos Chagas
dc.source.none.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 Núm. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278
Estudos em Avaliação Educacional; Vol. 30 No. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278
Estudos em Avaliação Educacional; V. 30 N. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278
Estudos em Avaliação Educacional; v. 30 n. 73 (2019): jan./abr. 2019; 254-278
1984-932X
0103-6831
reponame:Estudos em Avaliação Educacional
instname:Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron:FCC
instname_str Fundação Carlos Chagas (FCC)
instacron_str FCC
institution FCC
reponame_str Estudos em Avaliação Educacional
collection Estudos em Avaliação Educacional
repository.name.fl_str_mv Estudos em Avaliação Educacional - Fundação Carlos Chagas (FCC)
repository.mail.fl_str_mv eae@fcc.org.br||ngimenes@fcc.org.br
_version_ 1795332422944948224