Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Edmila
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Barreto, Denise
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/344
Resumo: This study analyzes the conceptions of a group of Colombian teachers about the teaching profession. The methodological path followed for the production and collection of data was characterized by a qualitative approach, having as a technique the interactive-provocational conversation, created and used by Nunes (2011). Narratives were collected from six female teachers working at an Institute of Primary Education in the city of Ibagué, Tolima, Colombia. The data analysis made it possible to highlight three categories: "meanings of being a teacher", "the professional choice" and "the vocation for exercising the teaching profession". From the reflections proposed in the study, it became clear the need to (re) think about teaching professionalization beyond the vision of the teacher as a priest or provided with a gift for teaching. The emphasis is on the importance of the uninterrupted process of formation that contributes significantly to the construction of professional and personal identity, as well as to the exercise of professionals committed to a quality Education. Keywords: Teaching profession; Professional exercise; Vocation; Professionalization.
id UFLA-6_013d4155380602d1f351621da509e4e1
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/344
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissionalProfissão docente; Exercício profissional; Vocação; Profissionalização.This study analyzes the conceptions of a group of Colombian teachers about the teaching profession. The methodological path followed for the production and collection of data was characterized by a qualitative approach, having as a technique the interactive-provocational conversation, created and used by Nunes (2011). Narratives were collected from six female teachers working at an Institute of Primary Education in the city of Ibagué, Tolima, Colombia. The data analysis made it possible to highlight three categories: "meanings of being a teacher", "the professional choice" and "the vocation for exercising the teaching profession". From the reflections proposed in the study, it became clear the need to (re) think about teaching professionalization beyond the vision of the teacher as a priest or provided with a gift for teaching. The emphasis is on the importance of the uninterrupted process of formation that contributes significantly to the construction of professional and personal identity, as well as to the exercise of professionals committed to a quality Education. Keywords: Teaching profession; Professional exercise; Vocation; Professionalization.Este estudio analiza las concepciones de un grupo de profesoras colombianas sobre la profesión docente. La trayectoria metodológica seguida para la producción y recopilación de datos se caracterizó por un enfoque cualitativo, utilizando como técnica la conversación interactiva-provocativa, creada y utilizada por Nunes (2011). Se recogieron los relatos de seis profesoras que trabajaban en un Instituto de Educación Primaria de la ciudad de Ibagué, Tolima, Colombia. El análisis de los datos permitió destacar tres categorías: "el significado de ser profesor", "la elección profesional" y "la vocación de ejercer la profesión docente". A partir de las reflexiones propuestas en el estudio, se hizo evidente la necesidad de (re) pensar en la profesionalización de la enseñanza más allá de la visión del profesor como sacerdote o provisto de un don para la enseñanza. Se hace hincapié en la importancia del proceso ininterrumpido de capacitación que contribuye de manera significativa a la construcción de la identidad profesional y personal, así como al ejercicio de profesionales comprometidos con una Educación de calidad. Palabras clave: Profesión docente; Ejercicio profesional; Vocación; Profesionalización.O presente estudo analisa as concepções de um grupo de professoras colombianas acerca da profissão docente. O percurso metodológico trilhado para a produção e coleta de dados se caracterizou por uma abordagem qualitativa, tendo como técnica a conversa interativo-provocativa, criada e utilizada por Nunes (2011). Foram coletadas narrativas de seis professoras atuantes num Instituto de Ensino primário, na cidade de Ibagué-Tolima-Colômbia. A análise dos dados possibilitou o destaque de três categorias: “significados de ser professora”, “a escolha profissional” e “a vocação para o exercício da profissão docente”. A partir das reflexões propostas no estudo, ficou evidente a necessidade de (re) pensar a profissionalização docente para além da visão do professor como sacerdote ou dotado de um dom para lecionar. A ênfase recai na importância do processo ininterrupto de formação que contribui de maneira significativa para a construção da identidade profissional e pessoal, bem como para o exercício de profissionais comprometidos com uma Educação de qualidade. Palavras-chave: Profissão docente; Exercício profissional; Vocação; Profissionalização.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-05-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/34410.30905/rde.v5i1.344Devir Educação; Bd. 5 Nr. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-80Devir Educação; Vol. 5 No. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-80Devir Educação; Vol. 5 Núm. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-80Devir Educação; v. 5 n. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-802526-849X10.30905/rde.v5i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/344/184https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/344/190Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, EdmilaBarreto, Denise2023-12-31T13:57:01Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/344Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:57:01Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
title Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
spellingShingle Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
de Oliveira, Edmila
Profissão docente; Exercício profissional; Vocação; Profissionalização.
title_short Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
title_full Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
title_fullStr Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
title_full_unstemmed Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
title_sort Concepções de professoras colombianas sobre a profissão docente: significados, escolhas e exercício profissional
author de Oliveira, Edmila
author_facet de Oliveira, Edmila
Barreto, Denise
author_role author
author2 Barreto, Denise
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Edmila
Barreto, Denise
dc.subject.por.fl_str_mv Profissão docente; Exercício profissional; Vocação; Profissionalização.
topic Profissão docente; Exercício profissional; Vocação; Profissionalização.
description This study analyzes the conceptions of a group of Colombian teachers about the teaching profession. The methodological path followed for the production and collection of data was characterized by a qualitative approach, having as a technique the interactive-provocational conversation, created and used by Nunes (2011). Narratives were collected from six female teachers working at an Institute of Primary Education in the city of Ibagué, Tolima, Colombia. The data analysis made it possible to highlight three categories: "meanings of being a teacher", "the professional choice" and "the vocation for exercising the teaching profession". From the reflections proposed in the study, it became clear the need to (re) think about teaching professionalization beyond the vision of the teacher as a priest or provided with a gift for teaching. The emphasis is on the importance of the uninterrupted process of formation that contributes significantly to the construction of professional and personal identity, as well as to the exercise of professionals committed to a quality Education. Keywords: Teaching profession; Professional exercise; Vocation; Professionalization.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-05-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/344
10.30905/rde.v5i1.344
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/344
identifier_str_mv 10.30905/rde.v5i1.344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/344/184
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/344/190
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 5 Nr. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-80
Devir Educação; Vol. 5 No. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-80
Devir Educação; Vol. 5 Núm. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-80
Devir Educação; v. 5 n. 1 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 63-80
2526-849X
10.30905/rde.v5i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375043338240