O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco, Edmilson
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/229
Resumo: This article aims to present reflections about the incessant searches for the reelaboration of my pedagogical practice, awakened in me as a master's student in the Master's Program in Education at the Federal University of Lavras. Over the two years of master's degree, methods, perspectives and theories related to Education and the act of teaching were presented, in addition to the suggestion of reading countless texts and books. In view of all the content addressed, I drew attention to issues related to the social dimension of the school and the classroom, of thinking about the real function and role of the teacher and of the link between teaching and the social context in which the school is inserted. Thus, in this work, I report how to reflect on such issues influenced me to modify my practices in the classroom. In the first section, I talk about my experience in the Professional Master's in Education, in the second, I address the social issue of teaching and, in the third, I discuss the classroom as an environment for discoveries and investigations. I hope that the ideas shared here will serve as an incentive for those teachers who, like me, dream of providing education that forges capable citizens with a desire to transform the context in which they live.
id UFLA-6_268160e58ad69bf42b23f2b84437376a
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/229
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básicaMestrado Profissional; Formação Docente; Contexto SocialThis article aims to present reflections about the incessant searches for the reelaboration of my pedagogical practice, awakened in me as a master's student in the Master's Program in Education at the Federal University of Lavras. Over the two years of master's degree, methods, perspectives and theories related to Education and the act of teaching were presented, in addition to the suggestion of reading countless texts and books. In view of all the content addressed, I drew attention to issues related to the social dimension of the school and the classroom, of thinking about the real function and role of the teacher and of the link between teaching and the social context in which the school is inserted. Thus, in this work, I report how to reflect on such issues influenced me to modify my practices in the classroom. In the first section, I talk about my experience in the Professional Master's in Education, in the second, I address the social issue of teaching and, in the third, I discuss the classroom as an environment for discoveries and investigations. I hope that the ideas shared here will serve as an incentive for those teachers who, like me, dream of providing education that forges capable citizens with a desire to transform the context in which they live.Este artigo tem por objetivo apresentar reflexões acerca das buscas incessantes pela reelaboração de minha pedagógica, despertadas em mim enquanto mestrando no Programa de Mestrado em Educação na Universidade Federal de Lavras. Ao longo dos dois anos de mestrado foram apresentados métodos, perspectivas e teorias relacionadas à Educação e ao ato de ensinar, além da sugestão de leitura de incontáveis textos e livros. Diante de todo o conteúdo abordado, me chamaram a atenção questões relacionadas à dimensão social da escola e da sala de aula, do pensar sobre a real função e papel do professor e do vínculo entre o ensino e o contexto social no qual a escola está inserida. Assim, neste trabalho, relato como o refletir sobre tais questões influenciaram-me a modificar minhas práticas em sala de aula. Na primeira seção falo de minha experiência no Mestrado Profissional em Educação, na segunda, abordo a questão social do ato de ensinar e, na terceira, discorro sobre a sala de aula como ambiente de descobertas e investigações. Espero que as ideias aqui partilhadas sirvam de incentivo para aqueles professores que, como eu, sonham em proporcionar um ensino que forje cidadãos capazes e com desejo de transformar o contexto onde vivem.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/22910.30905/ded.v0i0.229Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-154Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-154Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-154Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-1542526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/229/148Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco, Edmilson2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/229Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
title O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
spellingShingle O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
Francisco, Edmilson
Mestrado Profissional; Formação Docente; Contexto Social
title_short O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
title_full O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
title_fullStr O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
title_full_unstemmed O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
title_sort O impacto do mestrado profissional em educação na formação de um docente da educação básica
author Francisco, Edmilson
author_facet Francisco, Edmilson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco, Edmilson
dc.subject.por.fl_str_mv Mestrado Profissional; Formação Docente; Contexto Social
topic Mestrado Profissional; Formação Docente; Contexto Social
description This article aims to present reflections about the incessant searches for the reelaboration of my pedagogical practice, awakened in me as a master's student in the Master's Program in Education at the Federal University of Lavras. Over the two years of master's degree, methods, perspectives and theories related to Education and the act of teaching were presented, in addition to the suggestion of reading countless texts and books. In view of all the content addressed, I drew attention to issues related to the social dimension of the school and the classroom, of thinking about the real function and role of the teacher and of the link between teaching and the social context in which the school is inserted. Thus, in this work, I report how to reflect on such issues influenced me to modify my practices in the classroom. In the first section, I talk about my experience in the Professional Master's in Education, in the second, I address the social issue of teaching and, in the third, I discuss the classroom as an environment for discoveries and investigations. I hope that the ideas shared here will serve as an incentive for those teachers who, like me, dream of providing education that forges capable citizens with a desire to transform the context in which they live.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/229
10.30905/ded.v0i0.229
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/229
identifier_str_mv 10.30905/ded.v0i0.229
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/229/148
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-154
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-154
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-154
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 140-154
2526-849X
10.30905/ded.v0i0
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374601887744