Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francine de Paulo Martins Lima
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ximenes Martins, Ronei, Maria Ferreira, Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307
Resumo: This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.
id UFLA-6_5c76112fa8314cb780ad4b7fe6552ea1
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/307
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativasProcessos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática.Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics.This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.Este ensaio problematiza a adoção de Metodologias Ativas e da atuação docente na educação superior, a partir de discussão do aporte teórico que lhes dá base e de reflexões sobre o ensino e a aprendizagem.  Para tal, nos valemos de literatura que aborda os conceitos de Aprendizagem Ativa, Didática, Formação do Professor e Inovação Educacional. Realizamos, também, um levantamento bibliográfico dos artigos e livros brasileiros sobre Metodologias Ativas, publicados entre 2015 e 2020. Discorremos sobre a origem conceitual do termo Metodologias Ativas, seu aporte teórico, o contexto sociocultural que interage com a premência de sua adoção. Analisamos o protagonismo docente e dos estudantes no contexto da aprendizagem ativa e criticamos suas formas de adoção quando realizadas sem reflexão e preparação da instituição educacional. Discutimos, também, as bases epistemológicas da docência e dos processos de ensino e de aprendizagem na perspectiva das aprendizagens ativas, que se configuram como uma questão do campo da Didática. Por fim, elencamos os desafios de um processo de ensino e de aprendizagem ativos e significativos, bem como destacamos elementos necessários para a ressignificação das ações de ensinar e de aprender na educação superior pós-moderna.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/30710.30905/ded.v4i2.307Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-1692526-849X10.30905/ded.v4i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307/173Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancine de Paulo Martins LimaXimenes Martins, RoneiMaria Ferreira, Helena2023-12-31T13:59:21Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/307Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:59:21Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
spellingShingle Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
Francine de Paulo Martins Lima
Processos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática.
Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics.
title_short Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_full Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_fullStr Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_full_unstemmed Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_sort Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
author Francine de Paulo Martins Lima
author_facet Francine de Paulo Martins Lima
Ximenes Martins, Ronei
Maria Ferreira, Helena
author_role author
author2 Ximenes Martins, Ronei
Maria Ferreira, Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francine de Paulo Martins Lima
Ximenes Martins, Ronei
Maria Ferreira, Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Processos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática.
Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics.
topic Processos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática.
Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics.
description This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307
10.30905/ded.v4i2.307
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307
identifier_str_mv 10.30905/ded.v4i2.307
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307/173
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169
Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169
Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169
Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169
2526-849X
10.30905/ded.v4i2
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374657462272