Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307 |
Resumo: | This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education. |
id |
UFLA-6_5c76112fa8314cb780ad4b7fe6552ea1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/307 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativasProcessos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática.Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics.This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.Este ensaio problematiza a adoção de Metodologias Ativas e da atuação docente na educação superior, a partir de discussão do aporte teórico que lhes dá base e de reflexões sobre o ensino e a aprendizagem. Para tal, nos valemos de literatura que aborda os conceitos de Aprendizagem Ativa, Didática, Formação do Professor e Inovação Educacional. Realizamos, também, um levantamento bibliográfico dos artigos e livros brasileiros sobre Metodologias Ativas, publicados entre 2015 e 2020. Discorremos sobre a origem conceitual do termo Metodologias Ativas, seu aporte teórico, o contexto sociocultural que interage com a premência de sua adoção. Analisamos o protagonismo docente e dos estudantes no contexto da aprendizagem ativa e criticamos suas formas de adoção quando realizadas sem reflexão e preparação da instituição educacional. Discutimos, também, as bases epistemológicas da docência e dos processos de ensino e de aprendizagem na perspectiva das aprendizagens ativas, que se configuram como uma questão do campo da Didática. Por fim, elencamos os desafios de um processo de ensino e de aprendizagem ativos e significativos, bem como destacamos elementos necessários para a ressignificação das ações de ensinar e de aprender na educação superior pós-moderna.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/30710.30905/ded.v4i2.307Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-1692526-849X10.30905/ded.v4i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307/173Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessFrancine de Paulo Martins LimaXimenes Martins, RoneiMaria Ferreira, Helena2023-12-31T13:59:21Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/307Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:59:21Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas |
title |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas |
spellingShingle |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas Francine de Paulo Martins Lima Processos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática. Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics. |
title_short |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas |
title_full |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas |
title_fullStr |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas |
title_full_unstemmed |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas |
title_sort |
Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas |
author |
Francine de Paulo Martins Lima |
author_facet |
Francine de Paulo Martins Lima Ximenes Martins, Ronei Maria Ferreira, Helena |
author_role |
author |
author2 |
Ximenes Martins, Ronei Maria Ferreira, Helena |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francine de Paulo Martins Lima Ximenes Martins, Ronei Maria Ferreira, Helena |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática. Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics. |
topic |
Processos de Ensino e de aprendizagem ativos. Inovação Educacional. Práticas Pedagógicas. Formação de Professores. Didática. Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics. |
description |
This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-11-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307 10.30905/ded.v4i2.307 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i2.307 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/307/173 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169 Devir Educação; Vol. 4 No. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169 Devir Educação; v. 4 n. 2 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 149-169 2526-849X 10.30905/ded.v4i2 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374657462272 |