Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Francine de Paulo Martins
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Martins, Ronei Ximenes, Ferreira, Helena Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46878
Resumo: This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.
id UFLA_88fee964df193a01f3f203efe04cca5c
oai_identifier_str oai:localhost:1/46878
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativasReflections on the didactic-pedagogical processes in higher education: beyond the fashion of active methodologiesProcessos de ensino e de aprendizagem ativosInovação educacionalPráticas pedagógicasFormação de professoresDidáticaActive teaching and learning processesEducational innovationPedagogical practicesTeacher educationDidacticsThis essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.Este ensaio problematiza a adoção de Metodologias Ativas e da atuação docente na educação superior, a partir de discussão do aporte teórico que lhes dá base e de reflexões sobre o ensino e a aprendizagem. Para tal, nos valemos de literatura que aborda os conceitos de Aprendizagem Ativa, Didática, Formação do Professor e Inovação Educacional. Realizamos, também, um levantamento bibliográfico dos artigos e livros brasileiros sobre Metodologias Ativas, publicados entre 2015 e 2020. Discorremos sobre a origem conceitual do termo Metodologias Ativas, seu aporte teórico, o contexto sociocultural que interage com a premência de sua adoção. Analisamos o protagonismo docente e dos estudantes no contexto da aprendizagem ativa e criticamos suas formas de adoção quando realizadas sem reflexão e preparação da instituição educacional. Discutimos, também, as bases epistemológicas da docência e dos processos de ensino e de aprendizagem na perspectiva das aprendizagens ativas, que se configuram como uma questão do campo da Didática. Por fim, elencamos os desafios de um processo de ensino e de aprendizagem ativos e significativos, bem como destacamos elementos necessários para a ressignificação das ações de ensinar e de aprender na educação superior pós-moderna.Universidade Federal de Lavras2021-08-18T19:23:08Z2021-08-18T19:23:08Z2020-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, F. de P. M.; MARTINS, R. X.; FERREIRA, H. M. Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas. Revista Devir Educação, Lavras, v. 2, n. 4, p. 149-169, jul./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.307.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46878Revista Devir Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Francine de Paulo MartinsMartins, Ronei XimenesFerreira, Helena Mariapor2021-08-18T19:23:20Zoai:localhost:1/46878Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-08-18T19:23:20Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
Reflections on the didactic-pedagogical processes in higher education: beyond the fashion of active methodologies
title Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
spellingShingle Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
Lima, Francine de Paulo Martins
Processos de ensino e de aprendizagem ativos
Inovação educacional
Práticas pedagógicas
Formação de professores
Didática
Active teaching and learning processes
Educational innovation
Pedagogical practices
Teacher education
Didactics
title_short Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_full Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_fullStr Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_full_unstemmed Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
title_sort Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas
author Lima, Francine de Paulo Martins
author_facet Lima, Francine de Paulo Martins
Martins, Ronei Ximenes
Ferreira, Helena Maria
author_role author
author2 Martins, Ronei Ximenes
Ferreira, Helena Maria
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Francine de Paulo Martins
Martins, Ronei Ximenes
Ferreira, Helena Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Processos de ensino e de aprendizagem ativos
Inovação educacional
Práticas pedagógicas
Formação de professores
Didática
Active teaching and learning processes
Educational innovation
Pedagogical practices
Teacher education
Didactics
topic Processos de ensino e de aprendizagem ativos
Inovação educacional
Práticas pedagógicas
Formação de professores
Didática
Active teaching and learning processes
Educational innovation
Pedagogical practices
Teacher education
Didactics
description This essay problematizes the adoption of Active Methodologies and the teaching performance in higher education, based on the discussion of the theoretical support that gives them basis and reflections about teaching and learning. To this end, we use literature that addresses the concepts of Active Learning, Didactics, Teacher Training, and Educational Innovation. We also use a bibliographic survey of Brazilian articles and books about Active Methodologies, that were published between 2015 and 2020. We discuss the conceptual origin of the term Active Methodologies, its theoretical contribution, the socio-cultural context that interacts with the urgency of its adoption. We analyze the role of teachers and students in the context of active learning and criticize their forms of adoption when carried out without reflection and preparation by the educational institution. We also discussed the epistemological bases of teaching and teaching-learning processes from the perspective of active learning, which is configured as a didactic issue. Finally, we list the challenges of an active and meaningful teaching and learning process, as well as highlighting elements necessary for the reframing of teaching-learning actions in postmodern higher education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11
2021-08-18T19:23:08Z
2021-08-18T19:23:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv LIMA, F. de P. M.; MARTINS, R. X.; FERREIRA, H. M. Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas. Revista Devir Educação, Lavras, v. 2, n. 4, p. 149-169, jul./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.307.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46878
identifier_str_mv LIMA, F. de P. M.; MARTINS, R. X.; FERREIRA, H. M. Reflexões sobre os processos didático-pedagógicos na educação superior: para além da moda das metodologias ativas. Revista Devir Educação, Lavras, v. 2, n. 4, p. 149-169, jul./dez. 2020. DOI: https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.307.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46878
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
dc.source.none.fl_str_mv Revista Devir Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550040681840640