A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157 |
Resumo: | This is a bibliographical research about the need for a redirection of pedagogical practice, in the sense of breaking with traditional pedagogical practices that resist being part of higher education. Facing this challenge, the objective is to discuss the relevance of a pedagogical practice committed to social praxis, based on three basic assumptions: planning, interdisciplinarity and active methodologies. First, the conception of pedagogical practice is discussed and its theoretical-epistemological perspectives are presented. Then, these assumptions are related as essential elements for the change of teaching position in relation to the teaching-learning process. Concluding, it is understood that pedagogical practices emerge from praxis and, therefore, operate from the critical and reflexive relationship established between the subjects, the intentionalities and the ways of organizing and planning, interdisciplinarily, the contents through active methodological. Thus, it is verified that the change in pedagogical practice takes place in conscious, intentional and integrated collective work. |
id |
UFLA-6_6fe9fc55f5ff16656f6b56f1a08e2018 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/157 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativasPrática PedagógicaInterdisciplinaridadePlanejamentoMetodologias ativasThis is a bibliographical research about the need for a redirection of pedagogical practice, in the sense of breaking with traditional pedagogical practices that resist being part of higher education. Facing this challenge, the objective is to discuss the relevance of a pedagogical practice committed to social praxis, based on three basic assumptions: planning, interdisciplinarity and active methodologies. First, the conception of pedagogical practice is discussed and its theoretical-epistemological perspectives are presented. Then, these assumptions are related as essential elements for the change of teaching position in relation to the teaching-learning process. Concluding, it is understood that pedagogical practices emerge from praxis and, therefore, operate from the critical and reflexive relationship established between the subjects, the intentionalities and the ways of organizing and planning, interdisciplinarily, the contents through active methodological. Thus, it is verified that the change in pedagogical practice takes place in conscious, intentional and integrated collective work.Essa é uma pesquisa bibliográfica que versa sobre a necessidade de um redirecionamento da prática pedagógica, no sentido de romper com práticas pedagógicas tradicionais que resistem em fazer parte do ensino superior. Diante desse desafio, objetiva-se discutir a relevância de uma prática pedagógica comprometida com a práxis social, fundamentada em três pressupostos basilares: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas. Primeiramente, discute-se a concepção de prática pedagógica e apresentam-se suas perspectivas teórico-epistemológicas. Em seguida, relacionam-se esses pressupostos como elementos imprescindíveis para a mudança de postura docente frente ao processo de ensino-aprendizagem. Concluindo, compreende-se que as práticas pedagógicas emergem da práxis e, portanto, operam a partir da relação crítica e reflexiva que se estabelece entre os sujeitos, as intencionalidades e as formas de organizar e planejar, interdisciplinarmente, os conteúdos por meio das metodológicas ativas. Constata-se, assim, que a mudança da prática pedagógica se efetiva no trabalho coletivo consciente, intencional e integrado.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/15710.30905/ded.v4i1.157Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-922526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157/111Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrisolla, Livia2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/157Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas |
title |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas |
spellingShingle |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas Brisolla, Livia Prática Pedagógica Interdisciplinaridade Planejamento Metodologias ativas |
title_short |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas |
title_full |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas |
title_fullStr |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas |
title_full_unstemmed |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas |
title_sort |
A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas |
author |
Brisolla, Livia |
author_facet |
Brisolla, Livia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Brisolla, Livia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática Pedagógica Interdisciplinaridade Planejamento Metodologias ativas |
topic |
Prática Pedagógica Interdisciplinaridade Planejamento Metodologias ativas |
description |
This is a bibliographical research about the need for a redirection of pedagogical practice, in the sense of breaking with traditional pedagogical practices that resist being part of higher education. Facing this challenge, the objective is to discuss the relevance of a pedagogical practice committed to social praxis, based on three basic assumptions: planning, interdisciplinarity and active methodologies. First, the conception of pedagogical practice is discussed and its theoretical-epistemological perspectives are presented. Then, these assumptions are related as essential elements for the change of teaching position in relation to the teaching-learning process. Concluding, it is understood that pedagogical practices emerge from praxis and, therefore, operate from the critical and reflexive relationship established between the subjects, the intentionalities and the ways of organizing and planning, interdisciplinarily, the contents through active methodological. Thus, it is verified that the change in pedagogical practice takes place in conscious, intentional and integrated collective work. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157 10.30905/ded.v4i1.157 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v4i1.157 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157/111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92 Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92 Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92 Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92 2526-849X 10.30905/ded.v4i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374545264640 |