A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brisolla, Livia
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157
Resumo: This is a bibliographical research about the need for a redirection of pedagogical practice, in the sense of breaking with traditional pedagogical practices that resist being part of higher education. Facing this challenge, the objective is to discuss the relevance of a pedagogical practice committed to social praxis, based on three basic assumptions: planning, interdisciplinarity and active methodologies. First, the conception of pedagogical practice is discussed and its theoretical-epistemological perspectives are presented. Then, these assumptions are related as essential elements for the change of teaching position in relation to the teaching-learning process. Concluding, it is understood that pedagogical practices emerge from praxis and, therefore, operate from the critical and reflexive relationship established between the subjects, the intentionalities and the ways of organizing and planning, interdisciplinarily, the contents through active methodological. Thus, it is verified that the change in pedagogical practice takes place in conscious, intentional and integrated collective work.
id UFLA-6_6fe9fc55f5ff16656f6b56f1a08e2018
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/157
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativasPrática PedagógicaInterdisciplinaridadePlanejamentoMetodologias ativasThis is a bibliographical research about the need for a redirection of pedagogical practice, in the sense of breaking with traditional pedagogical practices that resist being part of higher education. Facing this challenge, the objective is to discuss the relevance of a pedagogical practice committed to social praxis, based on three basic assumptions: planning, interdisciplinarity and active methodologies. First, the conception of pedagogical practice is discussed and its theoretical-epistemological perspectives are presented. Then, these assumptions are related as essential elements for the change of teaching position in relation to the teaching-learning process. Concluding, it is understood that pedagogical practices emerge from praxis and, therefore, operate from the critical and reflexive relationship established between the subjects, the intentionalities and the ways of organizing and planning, interdisciplinarily, the contents through active methodological. Thus, it is verified that the change in pedagogical practice takes place in conscious, intentional and integrated collective work.Essa é uma pesquisa bibliográfica que versa sobre a necessidade de um redirecionamento da prática pedagógica, no sentido de romper com práticas pedagógicas tradicionais que resistem em fazer parte do ensino superior. Diante desse desafio, objetiva-se discutir a relevância de uma prática pedagógica comprometida com a práxis social, fundamentada em três pressupostos basilares: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas. Primeiramente, discute-se a concepção de prática pedagógica e apresentam-se suas perspectivas teórico-epistemológicas. Em seguida, relacionam-se esses pressupostos como elementos imprescindíveis para a mudança de postura docente frente ao processo de ensino-aprendizagem. Concluindo, compreende-se que as práticas pedagógicas emergem da práxis e, portanto, operam a partir da relação crítica e reflexiva que se estabelece entre os sujeitos, as intencionalidades e as formas de organizar e planejar, interdisciplinarmente, os conteúdos por meio das metodológicas ativas. Constata-se, assim, que a mudança da prática pedagógica se efetiva no trabalho coletivo consciente, intencional e integrado.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/15710.30905/ded.v4i1.157Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-922526-849X10.30905/ded.v4i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157/111Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessBrisolla, Livia2023-12-31T14:01:50Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/157Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:01:50Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
title A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
spellingShingle A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
Brisolla, Livia
Prática Pedagógica
Interdisciplinaridade
Planejamento
Metodologias ativas
title_short A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
title_full A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
title_fullStr A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
title_full_unstemmed A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
title_sort A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
author Brisolla, Livia
author_facet Brisolla, Livia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Brisolla, Livia
dc.subject.por.fl_str_mv Prática Pedagógica
Interdisciplinaridade
Planejamento
Metodologias ativas
topic Prática Pedagógica
Interdisciplinaridade
Planejamento
Metodologias ativas
description This is a bibliographical research about the need for a redirection of pedagogical practice, in the sense of breaking with traditional pedagogical practices that resist being part of higher education. Facing this challenge, the objective is to discuss the relevance of a pedagogical practice committed to social praxis, based on three basic assumptions: planning, interdisciplinarity and active methodologies. First, the conception of pedagogical practice is discussed and its theoretical-epistemological perspectives are presented. Then, these assumptions are related as essential elements for the change of teaching position in relation to the teaching-learning process. Concluding, it is understood that pedagogical practices emerge from praxis and, therefore, operate from the critical and reflexive relationship established between the subjects, the intentionalities and the ways of organizing and planning, interdisciplinarily, the contents through active methodological. Thus, it is verified that the change in pedagogical practice takes place in conscious, intentional and integrated collective work.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157
10.30905/ded.v4i1.157
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157
identifier_str_mv 10.30905/ded.v4i1.157
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/157/111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 4 Nr. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92
Devir Educação; Vol. 4 No. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92
Devir Educação; Vol. 4 Núm. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92
Devir Educação; v. 4 n. 1 (2020): DEVIR EDUCAÇÃO; 77-92
2526-849X
10.30905/ded.v4i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374545264640