Education as ideological complex in Lukács

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sheila Nunes Pereira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Dal Ri, Neusa Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807
Resumo: The objective of this article is to identify the link between education and ideology in the work For  an ontology of social being by Georges Lukács (2018), with the aim of demonstrating that education is an essentially ideological complex. The research is theoretical in nature, having lukácsian ontological assumptions as its methological foundations. To fulfill the proposed objective, in the first section we identify the essence and function of education. Next, we learn the determining aspects of ideology. Finally, we analyze how the determinations of ideology linked to the education complex in the author’s work. As a result introductory reserch, we observed that the essence of education is to be a mediation between individual and gender in the appropriation and transmission of human historical-generic heritage. It is a social function to influence individuals in the face of new alternatives to react in a social function to influence.
id UFLA-6_8a827d3606c6d8f3046f4fab49915b6c
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/807
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Education as ideological complex in LukácsLa educación como complejo ideológico en LukácsA educação como um complexo ideológico em LukácsSer socialEducaçãoIdeologiaSocial beingEducationIdeologySer socialEducacíonIdeologíaThe objective of this article is to identify the link between education and ideology in the work For  an ontology of social being by Georges Lukács (2018), with the aim of demonstrating that education is an essentially ideological complex. The research is theoretical in nature, having lukácsian ontological assumptions as its methological foundations. To fulfill the proposed objective, in the first section we identify the essence and function of education. Next, we learn the determining aspects of ideology. Finally, we analyze how the determinations of ideology linked to the education complex in the author’s work. As a result introductory reserch, we observed that the essence of education is to be a mediation between individual and gender in the appropriation and transmission of human historical-generic heritage. It is a social function to influence individuals in the face of new alternatives to react in a social function to influence.El objetivo de este artículo es identificar el vínculo entre educación e ideología en la obra Por una ontología del ser social de Georges Lukács (2018), con el objetivo de demostrar que la educación es un complejo esencialmente ideológico. La investigación es de naturaleza teórica y tiene como fundamento metodológico los supuestos ontológicos lukácsianos. Para cumplir con el objetivo propuesto, en el primer apartado identificamos la esencia y función de la educación. A continuación, aprovechamos los aspectos determinantes de la ideología. Finalmente, analizamos cómo las determinaciones de la ideología se vinculan al complejo educativo en la obra del autor. Como resultado de esta investigación introductoria, observamos que la esencia de la educación es ser una mediación entre individuo y género en la apropiación y transmisión del patrimonio histórico-genérico humano. Es una función social influir en los individuos ante nuevas alternativas para reaccionar de una manera socialmente deseada. Estas dos determinaciones de la educación convergen tanto en el sentido amplio de ideología, que consiste en hacer que la praxis sea consciente y operativa, como en sentido estricto, como medio para combatir los conflictos socialesO objetivo deste artigo é identificar o vínculo entre educação e ideologia na obra Para uma ontologia do ser social de Georges Lukács (2018), com o intuito de demonstrar que a educação é um complexo essencialmente ideológico. A pesquisa é de natureza teórica, tendo como fundamentos metodológicos os pressupostos ontológicos lukácsianos. Para cumprir com o objetivo proposto, na primeira seção identificamos a essência e a função da educação. Na sequência, apreendemos os aspectos determinantes da ideologia. Por último, analisamos como as determinações da ideologia se vinculam ao complexo da educação na obra do autor. Como resultado desta pesquisa introdutória, observamos que a essência da educação é ser uma mediação entre indivíduo e gênero na apropriação e transmissão do patrimônio histórico-genérico humano. E como função social influenciar os indivíduos frente às novas alternativas para reagirem de modo socialmente desejado. Essas duas determinações da educação confluem tanto para o sentido amplo de ideologia, que é tornar a práxis consciente e operativa,  como para o sentido estrito, ser meio para combater conflitos sociais.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2024-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/80710.30905/rde.v8i1.807Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-8072526-849X10.30905/rde.v8i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807/575Copyright (c) 2024 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSheila Nunes PereiraDal Ri, Neusa Maria2024-03-20T15:16:24Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/807Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-03-20T15:16:24Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Education as ideological complex in Lukács
La educación como complejo ideológico en Lukács
A educação como um complexo ideológico em Lukács
title Education as ideological complex in Lukács
spellingShingle Education as ideological complex in Lukács
Sheila Nunes Pereira
Ser social
Educação
Ideologia
Social being
Education
Ideology
Ser social
Educacíon
Ideología
title_short Education as ideological complex in Lukács
title_full Education as ideological complex in Lukács
title_fullStr Education as ideological complex in Lukács
title_full_unstemmed Education as ideological complex in Lukács
title_sort Education as ideological complex in Lukács
author Sheila Nunes Pereira
author_facet Sheila Nunes Pereira
Dal Ri, Neusa Maria
author_role author
author2 Dal Ri, Neusa Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sheila Nunes Pereira
Dal Ri, Neusa Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Ser social
Educação
Ideologia
Social being
Education
Ideology
Ser social
Educacíon
Ideología
topic Ser social
Educação
Ideologia
Social being
Education
Ideology
Ser social
Educacíon
Ideología
description The objective of this article is to identify the link between education and ideology in the work For  an ontology of social being by Georges Lukács (2018), with the aim of demonstrating that education is an essentially ideological complex. The research is theoretical in nature, having lukácsian ontological assumptions as its methological foundations. To fulfill the proposed objective, in the first section we identify the essence and function of education. Next, we learn the determining aspects of ideology. Finally, we analyze how the determinations of ideology linked to the education complex in the author’s work. As a result introductory reserch, we observed that the essence of education is to be a mediation between individual and gender in the appropriation and transmission of human historical-generic heritage. It is a social function to influence individuals in the face of new alternatives to react in a social function to influence.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807
10.30905/rde.v8i1.807
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807
identifier_str_mv 10.30905/rde.v8i1.807
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807/575
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807
Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807
Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807
Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-807
2526-849X
10.30905/rde.v8i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053375759515648