Education as ideological complex in Lukács
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807 |
Resumo: | The objective of this article is to identify the link between education and ideology in the work For an ontology of social being by Georges Lukács (2018), with the aim of demonstrating that education is an essentially ideological complex. The research is theoretical in nature, having lukácsian ontological assumptions as its methological foundations. To fulfill the proposed objective, in the first section we identify the essence and function of education. Next, we learn the determining aspects of ideology. Finally, we analyze how the determinations of ideology linked to the education complex in the author’s work. As a result introductory reserch, we observed that the essence of education is to be a mediation between individual and gender in the appropriation and transmission of human historical-generic heritage. It is a social function to influence individuals in the face of new alternatives to react in a social function to influence. |
id |
UFLA-6_8a827d3606c6d8f3046f4fab49915b6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/807 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Education as ideological complex in LukácsLa educación como complejo ideológico en LukácsA educação como um complexo ideológico em LukácsSer socialEducaçãoIdeologiaSocial beingEducationIdeologySer socialEducacíonIdeologíaThe objective of this article is to identify the link between education and ideology in the work For an ontology of social being by Georges Lukács (2018), with the aim of demonstrating that education is an essentially ideological complex. The research is theoretical in nature, having lukácsian ontological assumptions as its methological foundations. To fulfill the proposed objective, in the first section we identify the essence and function of education. Next, we learn the determining aspects of ideology. Finally, we analyze how the determinations of ideology linked to the education complex in the author’s work. As a result introductory reserch, we observed that the essence of education is to be a mediation between individual and gender in the appropriation and transmission of human historical-generic heritage. It is a social function to influence individuals in the face of new alternatives to react in a social function to influence.El objetivo de este artículo es identificar el vínculo entre educación e ideología en la obra Por una ontología del ser social de Georges Lukács (2018), con el objetivo de demostrar que la educación es un complejo esencialmente ideológico. La investigación es de naturaleza teórica y tiene como fundamento metodológico los supuestos ontológicos lukácsianos. Para cumplir con el objetivo propuesto, en el primer apartado identificamos la esencia y función de la educación. A continuación, aprovechamos los aspectos determinantes de la ideología. Finalmente, analizamos cómo las determinaciones de la ideología se vinculan al complejo educativo en la obra del autor. Como resultado de esta investigación introductoria, observamos que la esencia de la educación es ser una mediación entre individuo y género en la apropiación y transmisión del patrimonio histórico-genérico humano. Es una función social influir en los individuos ante nuevas alternativas para reaccionar de una manera socialmente deseada. Estas dos determinaciones de la educación convergen tanto en el sentido amplio de ideología, que consiste en hacer que la praxis sea consciente y operativa, como en sentido estricto, como medio para combatir los conflictos socialesO objetivo deste artigo é identificar o vínculo entre educação e ideologia na obra Para uma ontologia do ser social de Georges Lukács (2018), com o intuito de demonstrar que a educação é um complexo essencialmente ideológico. A pesquisa é de natureza teórica, tendo como fundamentos metodológicos os pressupostos ontológicos lukácsianos. Para cumprir com o objetivo proposto, na primeira seção identificamos a essência e a função da educação. Na sequência, apreendemos os aspectos determinantes da ideologia. Por último, analisamos como as determinações da ideologia se vinculam ao complexo da educação na obra do autor. Como resultado desta pesquisa introdutória, observamos que a essência da educação é ser uma mediação entre indivíduo e gênero na apropriação e transmissão do patrimônio histórico-genérico humano. E como função social influenciar os indivíduos frente às novas alternativas para reagirem de modo socialmente desejado. Essas duas determinações da educação confluem tanto para o sentido amplo de ideologia, que é tornar a práxis consciente e operativa, como para o sentido estrito, ser meio para combater conflitos sociais.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2024-03-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/80710.30905/rde.v8i1.807Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-8072526-849X10.30905/rde.v8i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807/575Copyright (c) 2024 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSheila Nunes PereiraDal Ri, Neusa Maria2024-03-20T15:16:24Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/807Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2024-03-20T15:16:24Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Education as ideological complex in Lukács La educación como complejo ideológico en Lukács A educação como um complexo ideológico em Lukács |
title |
Education as ideological complex in Lukács |
spellingShingle |
Education as ideological complex in Lukács Sheila Nunes Pereira Ser social Educação Ideologia Social being Education Ideology Ser social Educacíon Ideología |
title_short |
Education as ideological complex in Lukács |
title_full |
Education as ideological complex in Lukács |
title_fullStr |
Education as ideological complex in Lukács |
title_full_unstemmed |
Education as ideological complex in Lukács |
title_sort |
Education as ideological complex in Lukács |
author |
Sheila Nunes Pereira |
author_facet |
Sheila Nunes Pereira Dal Ri, Neusa Maria |
author_role |
author |
author2 |
Dal Ri, Neusa Maria |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sheila Nunes Pereira Dal Ri, Neusa Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ser social Educação Ideologia Social being Education Ideology Ser social Educacíon Ideología |
topic |
Ser social Educação Ideologia Social being Education Ideology Ser social Educacíon Ideología |
description |
The objective of this article is to identify the link between education and ideology in the work For an ontology of social being by Georges Lukács (2018), with the aim of demonstrating that education is an essentially ideological complex. The research is theoretical in nature, having lukácsian ontological assumptions as its methological foundations. To fulfill the proposed objective, in the first section we identify the essence and function of education. Next, we learn the determining aspects of ideology. Finally, we analyze how the determinations of ideology linked to the education complex in the author’s work. As a result introductory reserch, we observed that the essence of education is to be a mediation between individual and gender in the appropriation and transmission of human historical-generic heritage. It is a social function to influence individuals in the face of new alternatives to react in a social function to influence. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807 10.30905/rde.v8i1.807 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v8i1.807 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/807/575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 8 Nr. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807 Devir Educação; Vol. 8 No. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807 Devir Educação; Vol. 8 Núm. 1 (2024): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-807 Devir Educação; v. 8 n. 1 (2024): DEVIR EDUCAÇÃO; e-807 2526-849X 10.30905/rde.v8i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053375759515648 |