The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pimentel, Fernanda Cruvinel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Moraes, Raquel de Almeida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ETD - Educação Temática Digital
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308
Resumo: In this research, we investigated the ideological tendencies of undergraduate courses of distance education in Physical Education in the state of Goiás, with historical-dialectical materialism as a guiding methodological principle. For data collection, the techniques of bibliographic, documentary and semi-structured interview were used. As a conclusion, it was realized that training in private HEI is primarily focused on employability, and the public HEI, by precarious teaching performance, among other structural issues, perceived that the UAB policy, hinders a formative action more emancipatory. Therefore, the problem is not the distance modality itself, but the fact that under the domain of capital, ODL becomes a very lucrative business, compromising the quality of education.
id UNICAMP-19_42b57bfef536182457270014f9bdb280
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656308
network_acronym_str UNICAMP-19
network_name_str ETD - Educação Temática Digital
repository_id_str
spelling The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance modeLas tendencias ideológicas de los cursos de grado en educación física en modo de distanciaAs tendências ideológicas dos cursos de licenciatura em educação física na modalidade a distânciaIdeología Educación a distanciaEducación física Ideology Distance educationPhysical educationIdeologiaEducação a distânciaEducação físicaIn this research, we investigated the ideological tendencies of undergraduate courses of distance education in Physical Education in the state of Goiás, with historical-dialectical materialism as a guiding methodological principle. For data collection, the techniques of bibliographic, documentary and semi-structured interview were used. As a conclusion, it was realized that training in private HEI is primarily focused on employability, and the public HEI, by precarious teaching performance, among other structural issues, perceived that the UAB policy, hinders a formative action more emancipatory. Therefore, the problem is not the distance modality itself, but the fact that under the domain of capital, ODL becomes a very lucrative business, compromising the quality of education.En esta investigación se investigaron las tendencias ideológicas de los cursos de grado de Educación Física a distancia en el estado de Goiás, teniendo el materialismo histórico-dialéctico como principio metodológico rector. Para la recolección de datos, utilizamos las técnicas de investigación bibliográfica, documental y entrevista semiestructurada. En conclusión, está claro que la capacitación en IES privadas se centra principalmente en la empleabilidad y la IES pública, ya que el desempeño precario de la enseñanza, entre otros problemas estructurales, a través de la política de la UAB, dificulta una acción formativa más emancipadora. Por lo tanto, el problema no es el modo a distancia en sí mismo, sino el hecho de que, bajo el dominio del capital, el aprendizaje a distancia se convierte en un negocio muy lucrativo, comprometiendo la calidad de la educación.Nesta pesquisa foram investigadas as tendências ideológicas dos cursos de licenciatura em Educação Física a distância no estado de Goiás, tendo o materialismo histórico-dialético como princípio metodológico orientador. Para a coleta de dados, foram utilizadas as técnicas da pesquisa bibliográfica, documental e entrevista semi-estruturada. Como conclusão, percebe-se que a formação na IES privada é primordialmente voltada para a empregabilidade e a IES pública, por precarizar a atuação docente, dentre outras questões estruturais, através da política da UAB, dificulta uma ação formativa mais emancipadora. Logo, o problema não é a modalidade a distância em si, mas o fato que sob o domínio do capital, a EAD se torna um negócio muito lucrativo, comprometendo a qualidade da educação.Universidade Estadual de Campinas2021-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865630810.20396/etd.v23i1.8656308ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 82-97ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 82-97ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 82-971676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308/25982Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPimentel, Fernanda CruvinelMoraes, Raquel de Almeida2021-03-03T13:25:30Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656308Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.270975ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
Las tendencias ideológicas de los cursos de grado en educación física en modo de distancia
As tendências ideológicas dos cursos de licenciatura em educação física na modalidade a distância
title The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
spellingShingle The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
Pimentel, Fernanda Cruvinel
Ideología
Educación a distancia
Educación física
Ideology
Distance education
Physical education
Ideologia
Educação a distância
Educação física
title_short The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
title_full The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
title_fullStr The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
title_full_unstemmed The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
title_sort The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
author Pimentel, Fernanda Cruvinel
author_facet Pimentel, Fernanda Cruvinel
Moraes, Raquel de Almeida
author_role author
author2 Moraes, Raquel de Almeida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pimentel, Fernanda Cruvinel
Moraes, Raquel de Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Ideología
Educación a distancia
Educación física
Ideology
Distance education
Physical education
Ideologia
Educação a distância
Educação física
topic Ideología
Educación a distancia
Educación física
Ideology
Distance education
Physical education
Ideologia
Educação a distância
Educação física
description In this research, we investigated the ideological tendencies of undergraduate courses of distance education in Physical Education in the state of Goiás, with historical-dialectical materialism as a guiding methodological principle. For data collection, the techniques of bibliographic, documentary and semi-structured interview were used. As a conclusion, it was realized that training in private HEI is primarily focused on employability, and the public HEI, by precarious teaching performance, among other structural issues, perceived that the UAB policy, hinders a formative action more emancipatory. Therefore, the problem is not the distance modality itself, but the fact that under the domain of capital, ODL becomes a very lucrative business, compromising the quality of education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308
10.20396/etd.v23i1.8656308
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308
identifier_str_mv 10.20396/etd.v23i1.8656308
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308/25982
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; Contemporary
Brasil; Contemporáneo
Brasil; Contemporâneo
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 82-97
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 82-97
ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 82-97
1676-2592
reponame:ETD - Educação Temática Digital
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str ETD - Educação Temática Digital
collection ETD - Educação Temática Digital
repository.name.fl_str_mv ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br
_version_ 1800216654869692416