The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ETD - Educação Temática Digital |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308 |
Resumo: | In this research, we investigated the ideological tendencies of undergraduate courses of distance education in Physical Education in the state of Goiás, with historical-dialectical materialism as a guiding methodological principle. For data collection, the techniques of bibliographic, documentary and semi-structured interview were used. As a conclusion, it was realized that training in private HEI is primarily focused on employability, and the public HEI, by precarious teaching performance, among other structural issues, perceived that the UAB policy, hinders a formative action more emancipatory. Therefore, the problem is not the distance modality itself, but the fact that under the domain of capital, ODL becomes a very lucrative business, compromising the quality of education. |
id |
UNICAMP-19_42b57bfef536182457270014f9bdb280 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656308 |
network_acronym_str |
UNICAMP-19 |
network_name_str |
ETD - Educação Temática Digital |
repository_id_str |
|
spelling |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance modeLas tendencias ideológicas de los cursos de grado en educación física en modo de distanciaAs tendências ideológicas dos cursos de licenciatura em educação física na modalidade a distânciaIdeología Educación a distanciaEducación física Ideology Distance educationPhysical educationIdeologiaEducação a distânciaEducação físicaIn this research, we investigated the ideological tendencies of undergraduate courses of distance education in Physical Education in the state of Goiás, with historical-dialectical materialism as a guiding methodological principle. For data collection, the techniques of bibliographic, documentary and semi-structured interview were used. As a conclusion, it was realized that training in private HEI is primarily focused on employability, and the public HEI, by precarious teaching performance, among other structural issues, perceived that the UAB policy, hinders a formative action more emancipatory. Therefore, the problem is not the distance modality itself, but the fact that under the domain of capital, ODL becomes a very lucrative business, compromising the quality of education.En esta investigación se investigaron las tendencias ideológicas de los cursos de grado de Educación Física a distancia en el estado de Goiás, teniendo el materialismo histórico-dialéctico como principio metodológico rector. Para la recolección de datos, utilizamos las técnicas de investigación bibliográfica, documental y entrevista semiestructurada. En conclusión, está claro que la capacitación en IES privadas se centra principalmente en la empleabilidad y la IES pública, ya que el desempeño precario de la enseñanza, entre otros problemas estructurales, a través de la política de la UAB, dificulta una acción formativa más emancipadora. Por lo tanto, el problema no es el modo a distancia en sí mismo, sino el hecho de que, bajo el dominio del capital, el aprendizaje a distancia se convierte en un negocio muy lucrativo, comprometiendo la calidad de la educación.Nesta pesquisa foram investigadas as tendências ideológicas dos cursos de licenciatura em Educação Física a distância no estado de Goiás, tendo o materialismo histórico-dialético como princípio metodológico orientador. Para a coleta de dados, foram utilizadas as técnicas da pesquisa bibliográfica, documental e entrevista semi-estruturada. Como conclusão, percebe-se que a formação na IES privada é primordialmente voltada para a empregabilidade e a IES pública, por precarizar a atuação docente, dentre outras questões estruturais, através da política da UAB, dificulta uma ação formativa mais emancipadora. Logo, o problema não é a modalidade a distância em si, mas o fato que sob o domínio do capital, a EAD se torna um negócio muito lucrativo, comprometendo a qualidade da educação.Universidade Estadual de Campinas2021-02-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/865630810.20396/etd.v23i1.8656308ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 82-97ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 82-97ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 82-971676-2592reponame:ETD - Educação Temática Digitalinstname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308/25982Brazil; ContemporaryBrasil; ContemporáneoBrasil; ContemporâneoCopyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digitalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPimentel, Fernanda CruvinelMoraes, Raquel de Almeida2021-03-03T13:25:30Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8656308Revistahttp://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etdPUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/oaippec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br1676-25921676-2592opendoar:2022-11-08T14:25:33.270975ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode Las tendencias ideológicas de los cursos de grado en educación física en modo de distancia As tendências ideológicas dos cursos de licenciatura em educação física na modalidade a distância |
title |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode |
spellingShingle |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode Pimentel, Fernanda Cruvinel Ideología Educación a distancia Educación física Ideology Distance education Physical education Ideologia Educação a distância Educação física |
title_short |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode |
title_full |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode |
title_fullStr |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode |
title_full_unstemmed |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode |
title_sort |
The ideological trends of the licensing courses in physical education in the distance mode |
author |
Pimentel, Fernanda Cruvinel |
author_facet |
Pimentel, Fernanda Cruvinel Moraes, Raquel de Almeida |
author_role |
author |
author2 |
Moraes, Raquel de Almeida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pimentel, Fernanda Cruvinel Moraes, Raquel de Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ideología Educación a distancia Educación física Ideology Distance education Physical education Ideologia Educação a distância Educação física |
topic |
Ideología Educación a distancia Educación física Ideology Distance education Physical education Ideologia Educação a distância Educação física |
description |
In this research, we investigated the ideological tendencies of undergraduate courses of distance education in Physical Education in the state of Goiás, with historical-dialectical materialism as a guiding methodological principle. For data collection, the techniques of bibliographic, documentary and semi-structured interview were used. As a conclusion, it was realized that training in private HEI is primarily focused on employability, and the public HEI, by precarious teaching performance, among other structural issues, perceived that the UAB policy, hinders a formative action more emancipatory. Therefore, the problem is not the distance modality itself, but the fact that under the domain of capital, ODL becomes a very lucrative business, compromising the quality of education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308 10.20396/etd.v23i1.8656308 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308 |
identifier_str_mv |
10.20396/etd.v23i1.8656308 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8656308/25982 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 ETD - Educação Temática Digital https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; Contemporary Brasil; Contemporáneo Brasil; Contemporâneo |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital; v. 23 n. 1 (2021): Educação, recomeços: o novo sempre vem; 82-97 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 No. 1 (2021): Education, new beginnings: the new always comes; 82-97 ETD - Educação Temática Digital; Vol. 23 Núm. 1 (2021): Educación, nuevos comienzos: lo nuevo siempre llega; 82-97 1676-2592 reponame:ETD - Educação Temática Digital instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
ETD - Educação Temática Digital |
collection |
ETD - Educação Temática Digital |
repository.name.fl_str_mv |
ETD - Educação Temática Digital - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
ppec@unicamp.br||acdiasjr@gmail.com||etd@unicamp.br|| gilbfe@unicamp.br |
_version_ |
1800216654869692416 |