Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Romero, Tania
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Garcia, Sarah Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199
Resumo: This contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers.
id UFLA-6_93b94615a571742a671bc58dcd936363
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/199
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação.Autobiography; Teacher education; Reflective practice; EducationThis contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers.O presente trabalho tem por objetivo discutir o papel de narrativas autobiográficas para a formação docente e investigar como os periódicos A1 de educação têm tematizado esse recurso. Para isso, a título e contextualização, primeiramente retomamos a história da formação docente e discorremos sobre a formação docente crítico-reflexiva, com base em autores relevantes da área. Em seguida, abordamos a contribuição das narrativas autobiográficas para a formação docente, numa perspectiva em que as narrativas auxiliam como método de pesquisa para rever os caminhos e descaminhos e atribuir significados, além de serem fundamentais para a formação e (auto)formação do professor, pois possibilitam o deslocamento entre passado, presente e futuro e, por isso, é um suporte importante para o conhecimento e o reconhecimento (SOUZA, 2013). Por último, adotando metodologia bibliográfica, identificamos artigos publicados em revistas A1 de educação que tematizam as narrativas autobiográficas para a formação docente. Apesar de termos encontrado poucos artigos em um espaço de seis anos, as publicações ratificam a relevância da narrativa (auto)biográfica para o desenvolvimento crítico do docente.  EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/19910.30905/ded.v0i0.199Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-3332526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199/145Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRomero, TaniaGarcia, Sarah Silva 2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/199Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
title Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
spellingShingle Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
Romero, Tania
Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação.
Autobiography; Teacher education; Reflective practice; Education
title_short Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
title_full Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
title_fullStr Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
title_full_unstemmed Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
title_sort Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
author Romero, Tania
author_facet Romero, Tania
Garcia, Sarah Silva
author_role author
author2 Garcia, Sarah Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Romero, Tania
Garcia, Sarah Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação.
Autobiography; Teacher education; Reflective practice; Education
topic Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação.
Autobiography; Teacher education; Reflective practice; Education
description This contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199
10.30905/ded.v0i0.199
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199
identifier_str_mv 10.30905/ded.v0i0.199
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199/145
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333
2526-849X
10.30905/ded.v0i0
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374578819072