Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199 |
Resumo: | This contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers. |
id |
UFLA-6_93b94615a571742a671bc58dcd936363 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/199 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação.Autobiography; Teacher education; Reflective practice; EducationThis contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers.O presente trabalho tem por objetivo discutir o papel de narrativas autobiográficas para a formação docente e investigar como os periódicos A1 de educação têm tematizado esse recurso. Para isso, a título e contextualização, primeiramente retomamos a história da formação docente e discorremos sobre a formação docente crítico-reflexiva, com base em autores relevantes da área. Em seguida, abordamos a contribuição das narrativas autobiográficas para a formação docente, numa perspectiva em que as narrativas auxiliam como método de pesquisa para rever os caminhos e descaminhos e atribuir significados, além de serem fundamentais para a formação e (auto)formação do professor, pois possibilitam o deslocamento entre passado, presente e futuro e, por isso, é um suporte importante para o conhecimento e o reconhecimento (SOUZA, 2013). Por último, adotando metodologia bibliográfica, identificamos artigos publicados em revistas A1 de educação que tematizam as narrativas autobiográficas para a formação docente. Apesar de termos encontrado poucos artigos em um espaço de seis anos, as publicações ratificam a relevância da narrativa (auto)biográfica para o desenvolvimento crítico do docente. EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/19910.30905/ded.v0i0.199Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-3332526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199/145Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessRomero, TaniaGarcia, Sarah Silva 2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/199Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
spellingShingle |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 Romero, Tania Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação. Autobiography; Teacher education; Reflective practice; Education |
title_short |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_full |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_fullStr |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_full_unstemmed |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_sort |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
author |
Romero, Tania |
author_facet |
Romero, Tania Garcia, Sarah Silva |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Sarah Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Romero, Tania Garcia, Sarah Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação. Autobiography; Teacher education; Reflective practice; Education |
topic |
Autobiografia; Formação docente; Prática reflexiva; Educação. Autobiography; Teacher education; Reflective practice; Education |
description |
This contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199 10.30905/ded.v0i0.199 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v0i0.199 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/199/145 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 313-333 2526-849X 10.30905/ded.v0i0 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374578819072 |