Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214 |
Resumo: | This study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant. |
id |
UFLA_693a790d1d4eaba621688beb60676ace |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/43214 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professoraTeacher Autobiography: the ethnic-racial identity construction in a teacher education processAutobiografiaIdentidade racialFormação docenteAutobiographyRacial identityTeacher educationThis study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant.Este estudo tem por objetivo refletir sobre as questões sociais e raciais pertinentes ao exercício da docência no contexto escolar. Em uma pesquisa qualitativa (Minayo, 2001), são utilizados como corpus relatos pessoais e diários elaborados por uma das autoras durante o PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência), para melhor contextualização do cenário escolar a ser problematizado e analisado. Este trabalho identifica e enfoca o apagamento das culturas afro-brasileiras do espaço escolar, passando,então a discutir como isso influi diretamente na formação do sujeito e principalmente do professor em formação, apoiando-se em referências sobre questões étnicos-raciais (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014) e identidade docente (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Assim, problematiza-se, por meio de um olhar autobiográfico, como o apagamento étnico-racial presente em discursos na escola pode construir grandes barreiras e a não aceitação de si para alunos que provêm de classes sociais menos favorecidas. Ressalte-se que a etnia negra tematizada, apesar de abranger a maior parte da população brasileira, ainda sofre desprezo no contexto escolar. Embora os dados sejam oriundos de uma narrativa pessoal, acredita-se que esta investigação possa contribuir para a reflexão de professores em serviço e em formação no trato com estudantes de etnias diferentes da dominante.Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)2020-09-25T20:41:41Z2020-09-25T20:41:41Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGONÇALVES, S. A.; ROMERO, T. R. de S.; AMORIM, M. F. Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. 281-298, jan./abr. 2020.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214Revista Travessias: Pesquisas em Educação, Cultura, Linguagem e Artesreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Sabrina AparecidaRomero, Tania Regina de SouzaAmorim, Marcia Foncecapor2023-05-08T13:10:54Zoai:localhost:1/43214Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:54Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora Teacher Autobiography: the ethnic-racial identity construction in a teacher education process |
title |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora |
spellingShingle |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora Gonçalves, Sabrina Aparecida Autobiografia Identidade racial Formação docente Autobiography Racial identity Teacher education |
title_short |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora |
title_full |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora |
title_fullStr |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora |
title_full_unstemmed |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora |
title_sort |
Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora |
author |
Gonçalves, Sabrina Aparecida |
author_facet |
Gonçalves, Sabrina Aparecida Romero, Tania Regina de Souza Amorim, Marcia Fonceca |
author_role |
author |
author2 |
Romero, Tania Regina de Souza Amorim, Marcia Fonceca |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Sabrina Aparecida Romero, Tania Regina de Souza Amorim, Marcia Fonceca |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia Identidade racial Formação docente Autobiography Racial identity Teacher education |
topic |
Autobiografia Identidade racial Formação docente Autobiography Racial identity Teacher education |
description |
This study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-25T20:41:41Z 2020-09-25T20:41:41Z 2020 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GONÇALVES, S. A.; ROMERO, T. R. de S.; AMORIM, M. F. Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. 281-298, jan./abr. 2020. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214 |
identifier_str_mv |
GONÇALVES, S. A.; ROMERO, T. R. de S.; AMORIM, M. F. Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. 281-298, jan./abr. 2020. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Travessias: Pesquisas em Educação, Cultura, Linguagem e Artes reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439302693224448 |