Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Sabrina Aparecida
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Romero, Tania Regina de Souza, Amorim, Marcia Fonceca
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214
Resumo: This study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant.
id UFLA_693a790d1d4eaba621688beb60676ace
oai_identifier_str oai:localhost:1/43214
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professoraTeacher Autobiography: the ethnic-racial identity construction in a teacher education processAutobiografiaIdentidade racialFormação docenteAutobiographyRacial identityTeacher educationThis study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant.Este estudo tem por objetivo refletir sobre as questões sociais e raciais pertinentes ao exercício da docência no contexto escolar. Em uma pesquisa qualitativa (Minayo, 2001), são utilizados como corpus relatos pessoais e diários elaborados por uma das autoras durante o PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência), para melhor contextualização do cenário escolar a ser problematizado e analisado. Este trabalho identifica e enfoca o apagamento das culturas afro-brasileiras do espaço escolar, passando,então a discutir como isso influi diretamente na formação do sujeito e principalmente do professor em formação, apoiando-se em referências sobre questões étnicos-raciais (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014) e identidade docente (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Assim, problematiza-se, por meio de um olhar autobiográfico, como o apagamento étnico-racial presente em discursos na escola pode construir grandes barreiras e a não aceitação de si para alunos que provêm de classes sociais menos favorecidas. Ressalte-se que a etnia negra tematizada, apesar de abranger a maior parte da população brasileira, ainda sofre desprezo no contexto escolar. Embora os dados sejam oriundos de uma narrativa pessoal, acredita-se que esta investigação possa contribuir para a reflexão de professores em serviço e em formação no trato com estudantes de etnias diferentes da dominante.Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)2020-09-25T20:41:41Z2020-09-25T20:41:41Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGONÇALVES, S. A.; ROMERO, T. R. de S.; AMORIM, M. F. Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. 281-298, jan./abr. 2020.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214Revista Travessias: Pesquisas em Educação, Cultura, Linguagem e Artesreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGonçalves, Sabrina AparecidaRomero, Tania Regina de SouzaAmorim, Marcia Foncecapor2023-05-08T13:10:54Zoai:localhost:1/43214Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:54Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
Teacher Autobiography: the ethnic-racial identity construction in a teacher education process
title Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
spellingShingle Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
Gonçalves, Sabrina Aparecida
Autobiografia
Identidade racial
Formação docente
Autobiography
Racial identity
Teacher education
title_short Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
title_full Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
title_fullStr Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
title_full_unstemmed Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
title_sort Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora
author Gonçalves, Sabrina Aparecida
author_facet Gonçalves, Sabrina Aparecida
Romero, Tania Regina de Souza
Amorim, Marcia Fonceca
author_role author
author2 Romero, Tania Regina de Souza
Amorim, Marcia Fonceca
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Sabrina Aparecida
Romero, Tania Regina de Souza
Amorim, Marcia Fonceca
dc.subject.por.fl_str_mv Autobiografia
Identidade racial
Formação docente
Autobiography
Racial identity
Teacher education
topic Autobiografia
Identidade racial
Formação docente
Autobiography
Racial identity
Teacher education
description This study aims at reflecting on social and racial issues related to the teaching practice in school contexts. Through a qualitative research (Minayo, 2001), personal reports and diaries written by one of the authors during her PIBID (Institutional Program for Pre-Service Teaching Scholarships) are used, in order to better contextualize the school scenery to be problematized and analyzed. This research identifies and focuses the erasing of Afro-Brazilian cultures in the school space, and then goes on to discuss how this directly influences subjects education and, mainly, pre-service teachers, drawing from references on ethnic-racial issues (Munanga, 2004a, 2004b, 2015; Moore, 2007; Ferreira, 2014), and teacher identity (Nóvoa, 1992; Romero, 2010; Souza, 2010, 2016). Thus, the center point is to problematize, through an autobiographical perspective, how ethnical-racial erasing present in school discourse may construct great barriers and the not acceptance of the self for students originating from lower social classes. It is relevant to point out that the black ethnicity thematized, in spite of encompassing the majority of the Brazilian population, is still despised in the school context. Although the specific data derive from a personal narrative, the authors believe that this investigation may contribute for the reflection of pre- and in-service teachers in dealing with students from an ethnicity other than the dominant.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-25T20:41:41Z
2020-09-25T20:41:41Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GONÇALVES, S. A.; ROMERO, T. R. de S.; AMORIM, M. F. Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. 281-298, jan./abr. 2020.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214
identifier_str_mv GONÇALVES, S. A.; ROMERO, T. R. de S.; AMORIM, M. F. Autobiografia docente: o percurso da construção da identidade étnico-racial na formação de uma professora. Travessias, Cascavel, v. 14, n. 1, p. 281-298, jan./abr. 2020.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Travessias: Pesquisas em Educação, Cultura, Linguagem e Artes
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439302693224448