Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46678 |
Resumo: | This contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers. |
id |
UFLA_853c324019b4696a587c0c2c8b49fcbf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46678 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1AutobiografiaFormação docentePrática reflexivaAutobiographyTeacher trainingReflective practiceThis contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers.O presente trabalho tem por objetivo discutir o papel de narrativas autobiográficas para a formação docente e investigar como os periódicos A1 de educação têm tematizado esse recurso. Para isso, a título e contextualização, primeiramente retomamos a história da formação docente e discorremos sobre a formação docente crítico-reflexiva, com base em autores relevantes da área. Em seguida, abordamos a contribuição das narrativas autobiográficas para a formação docente, numa perspectiva em que as narrativas auxiliam como método de pesquisa para rever os caminhos e descaminhos e atribuir significados, além de serem fundamentais para a formação e (auto)formação do professor, pois possibilitam o deslocamento entre passado, presente e futuro e, por isso, é um suporte importante para o conhecimento e o reconhecimento (SOUZA, 2013). Por último, adotando metodologia bibliográfica, identificamos artigos publicados em revistas A1 de educação que tematizam as narrativas autobiográficas para a formação docente. Apesar de termos encontrado poucos artigos em um espaço de seis anos, as publicações ratificam a relevância da narrativa (auto)biográfica para o desenvolvimento crítico do docente.Universidade Federal de Lavras2021-07-07T17:15:33Z2021-07-07T17:15:33Z2020-08info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfROMERO, T.; GARCIA, S. S. Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1. Devir Educação, Lavras, p. 313-333, ago. 2020. Edição Especial.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46678Devir Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRomero, TaniaGarcia, Sarah Silvapor2023-05-08T13:12:03Zoai:localhost:1/46678Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:12:03Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
spellingShingle |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 Romero, Tania Autobiografia Formação docente Prática reflexiva Autobiography Teacher training Reflective practice |
title_short |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_full |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_fullStr |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_full_unstemmed |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
title_sort |
Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1 |
author |
Romero, Tania |
author_facet |
Romero, Tania Garcia, Sarah Silva |
author_role |
author |
author2 |
Garcia, Sarah Silva |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Romero, Tania Garcia, Sarah Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autobiografia Formação docente Prática reflexiva Autobiography Teacher training Reflective practice |
topic |
Autobiografia Formação docente Prática reflexiva Autobiography Teacher training Reflective practice |
description |
This contribution aims at discussing the role of autobiographical narratives in teacher education and investigate how A1 journals in Education have thematized it. For such, with the purpose of contextualizing the theme, we start by reviewing the history of teacher education and show the relevance of autobiographical narratives for teacher education, stressing their role as research method to rethink one’s own paths and revealing meanings, besides being crucial for teacher (self)education, since they allow movement through past, present and future. As such, it constitutes an importante aid for self-knowledge (SOUZA, 2013). At last, by adopting a bibliographic methodology, we examine articles published in A1 journals which have (auto)biographies as center point for the process of teacher education. In spite of having found few articles published in the period of six years, the publications reinforce the relevance of the (auto)biographical narratives for the critical development of teachers. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08 2021-07-07T17:15:33Z 2021-07-07T17:15:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ROMERO, T.; GARCIA, S. S. Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1. Devir Educação, Lavras, p. 313-333, ago. 2020. Edição Especial. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46678 |
identifier_str_mv |
ROMERO, T.; GARCIA, S. S. Narrativas autobiográficas e sua presença em periódicos A1. Devir Educação, Lavras, p. 313-333, ago. 2020. Edição Especial. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46678 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439138461057024 |