Por uma pedagogia latino-americana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256 |
Resumo: | This article aims to reflect on the possibility of a Latin American pedagogy, committed to a vision of integral formation of the human being, covering the following aspects: epistemological, pedagogical, political, philosophical, ethical, aesthetic, theological, ecological, mystical and utopian. Based on this perspective, the question that guided this work was: What kind of human formation will contribute to the adoption of emancipatory educational practices? Based on this concern, a theoretical and bibliographic study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogia do Oprimido (1988), complementing with other more recent works that describe Paulo Freire's thought in Latin America. The analysis of Freirean ideas showed that integral training means having a perception of the subject in the world, with the world and in interaction with the other, concretely situated in a reality of oppression. Inferences were established through analyzes and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as a result, a possibility of human formation and its connection with Latin American Pedagogy, as well as the announcement of other emancipatory educational practical perspectives for a possible future. |
id |
UFLA-6_9dcc71f129bd5449dce57bcc4f28a967 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/256 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
Por uma pedagogia latino-americanaPedagogia latino-americanaUtopiaFormaçãoPaulo FreireThis article aims to reflect on the possibility of a Latin American pedagogy, committed to a vision of integral formation of the human being, covering the following aspects: epistemological, pedagogical, political, philosophical, ethical, aesthetic, theological, ecological, mystical and utopian. Based on this perspective, the question that guided this work was: What kind of human formation will contribute to the adoption of emancipatory educational practices? Based on this concern, a theoretical and bibliographic study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogia do Oprimido (1988), complementing with other more recent works that describe Paulo Freire's thought in Latin America. The analysis of Freirean ideas showed that integral training means having a perception of the subject in the world, with the world and in interaction with the other, concretely situated in a reality of oppression. Inferences were established through analyzes and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as a result, a possibility of human formation and its connection with Latin American Pedagogy, as well as the announcement of other emancipatory educational practical perspectives for a possible future.O presente artigo tem como objetivo refletir sobre a possibilidade de uma pedagogia latino-americana, comprometida com uma visão de formação integral do ser humano abrangendo os aspectos: epistemológico, pedagógico, político, filosófico, ético, estético, teológico, ecológico, místico e utópico. Baseada nessa perspectiva, a questão que orientou esse trabalho foi: Que tipo de formação humana contribuirá na adoção de práticas educacionais emancipatórias? A partir dessa inquietação foi realizado um estudo teórico-bibliográfico, da obra de Paulo Freire, partindo do livro Pedagogia do Oprimido (1988), complementando com outras obras mais recentes que descrevem o pensamento de Paulo Freire na América Latina. A análise das ideias freireana evidenciou que formar integralmente significa ter uma percepção do sujeito no mundo, com o mundo e em interação com o outro, concretamente situado numa realidade de opressão. Foram estabelecidas as inferências por meio de análises e interpretações em busca de novas descobertas em que obtivemos como resultados, uma possibilidade de formação humana e sua conexão com a Pedagogia Latino-Americana, bem como o anúncio de outras perspectivas práticas educacionais emancipatórias para um futuro possível.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/25610.30905/ded.v0i0.256Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-1392526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256/131Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAparecida Ferraz Ribeiro, DulcineiaBarbosa, Vanderlei2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/256Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Por uma pedagogia latino-americana |
title |
Por uma pedagogia latino-americana |
spellingShingle |
Por uma pedagogia latino-americana Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia Pedagogia latino-americana Utopia Formação Paulo Freire |
title_short |
Por uma pedagogia latino-americana |
title_full |
Por uma pedagogia latino-americana |
title_fullStr |
Por uma pedagogia latino-americana |
title_full_unstemmed |
Por uma pedagogia latino-americana |
title_sort |
Por uma pedagogia latino-americana |
author |
Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia |
author_facet |
Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia Barbosa, Vanderlei |
author_role |
author |
author2 |
Barbosa, Vanderlei |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia Barbosa, Vanderlei |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia latino-americana Utopia Formação Paulo Freire |
topic |
Pedagogia latino-americana Utopia Formação Paulo Freire |
description |
This article aims to reflect on the possibility of a Latin American pedagogy, committed to a vision of integral formation of the human being, covering the following aspects: epistemological, pedagogical, political, philosophical, ethical, aesthetic, theological, ecological, mystical and utopian. Based on this perspective, the question that guided this work was: What kind of human formation will contribute to the adoption of emancipatory educational practices? Based on this concern, a theoretical and bibliographic study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogia do Oprimido (1988), complementing with other more recent works that describe Paulo Freire's thought in Latin America. The analysis of Freirean ideas showed that integral training means having a perception of the subject in the world, with the world and in interaction with the other, concretely situated in a reality of oppression. Inferences were established through analyzes and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as a result, a possibility of human formation and its connection with Latin American Pedagogy, as well as the announcement of other emancipatory educational practical perspectives for a possible future. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256 10.30905/ded.v0i0.256 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v0i0.256 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256/131 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139 2526-849X 10.30905/ded.v0i0 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374633345024 |