Por uma pedagogia latino-americana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barbosa, Vanderlei
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256
Resumo: This article aims to reflect on the possibility of a Latin American pedagogy, committed to a vision of integral formation of the human being, covering the following aspects: epistemological, pedagogical, political, philosophical, ethical, aesthetic, theological, ecological, mystical and utopian. Based on this perspective, the question that guided this work was: What kind of human formation will contribute to the adoption of emancipatory educational practices? Based on this concern, a theoretical and bibliographic study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogia do Oprimido (1988), complementing with other more recent works that describe Paulo Freire's thought in Latin America. The analysis of Freirean ideas showed that integral training means having a perception of the subject in the world, with the world and in interaction with the other, concretely situated in a reality of oppression. Inferences were established through analyzes and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as a result, a possibility of human formation and its connection with Latin American Pedagogy, as well as the announcement of other emancipatory educational practical perspectives for a possible future.
id UFLA-6_9dcc71f129bd5449dce57bcc4f28a967
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/256
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
repository_id_str
spelling Por uma pedagogia latino-americanaPedagogia latino-americanaUtopiaFormaçãoPaulo FreireThis article aims to reflect on the possibility of a Latin American pedagogy, committed to a vision of integral formation of the human being, covering the following aspects: epistemological, pedagogical, political, philosophical, ethical, aesthetic, theological, ecological, mystical and utopian. Based on this perspective, the question that guided this work was: What kind of human formation will contribute to the adoption of emancipatory educational practices? Based on this concern, a theoretical and bibliographic study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogia do Oprimido (1988), complementing with other more recent works that describe Paulo Freire's thought in Latin America. The analysis of Freirean ideas showed that integral training means having a perception of the subject in the world, with the world and in interaction with the other, concretely situated in a reality of oppression. Inferences were established through analyzes and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as a result, a possibility of human formation and its connection with Latin American Pedagogy, as well as the announcement of other emancipatory educational practical perspectives for a possible future.O presente artigo tem como objetivo refletir sobre a possibilidade de uma pedagogia latino-americana, comprometida com uma visão de formação integral do ser humano abrangendo os aspectos: epistemológico, pedagógico, político, filosófico, ético, estético, teológico, ecológico, místico e utópico. Baseada nessa perspectiva, a questão que orientou esse trabalho foi: Que tipo de formação humana contribuirá na adoção de práticas educacionais emancipatórias? A partir dessa inquietação foi realizado um estudo teórico-bibliográfico, da obra de Paulo Freire, partindo do livro Pedagogia do Oprimido (1988), complementando com outras obras mais recentes que descrevem o pensamento de Paulo Freire na América Latina. A análise das ideias freireana evidenciou que formar integralmente significa ter uma percepção do sujeito no mundo, com o mundo e em interação com o outro, concretamente situado numa realidade de opressão. Foram estabelecidas as inferências por meio de análises e interpretações em busca de novas descobertas em que obtivemos como resultados, uma possibilidade de formação humana e sua conexão com a Pedagogia Latino-Americana, bem como o anúncio de outras perspectivas práticas educacionais emancipatórias para um futuro possível.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/25610.30905/ded.v0i0.256Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-1392526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256/131Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessAparecida Ferraz Ribeiro, DulcineiaBarbosa, Vanderlei2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/256Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Por uma pedagogia latino-americana
title Por uma pedagogia latino-americana
spellingShingle Por uma pedagogia latino-americana
Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia
Pedagogia latino-americana
Utopia
Formação
Paulo Freire
title_short Por uma pedagogia latino-americana
title_full Por uma pedagogia latino-americana
title_fullStr Por uma pedagogia latino-americana
title_full_unstemmed Por uma pedagogia latino-americana
title_sort Por uma pedagogia latino-americana
author Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia
author_facet Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia
Barbosa, Vanderlei
author_role author
author2 Barbosa, Vanderlei
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aparecida Ferraz Ribeiro, Dulcineia
Barbosa, Vanderlei
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia latino-americana
Utopia
Formação
Paulo Freire
topic Pedagogia latino-americana
Utopia
Formação
Paulo Freire
description This article aims to reflect on the possibility of a Latin American pedagogy, committed to a vision of integral formation of the human being, covering the following aspects: epistemological, pedagogical, political, philosophical, ethical, aesthetic, theological, ecological, mystical and utopian. Based on this perspective, the question that guided this work was: What kind of human formation will contribute to the adoption of emancipatory educational practices? Based on this concern, a theoretical and bibliographic study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogia do Oprimido (1988), complementing with other more recent works that describe Paulo Freire's thought in Latin America. The analysis of Freirean ideas showed that integral training means having a perception of the subject in the world, with the world and in interaction with the other, concretely situated in a reality of oppression. Inferences were established through analyzes and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as a result, a possibility of human formation and its connection with Latin American Pedagogy, as well as the announcement of other emancipatory educational practical perspectives for a possible future.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256
10.30905/ded.v0i0.256
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256
identifier_str_mv 10.30905/ded.v0i0.256
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/256/131
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Devir Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 127-139
2526-849X
10.30905/ded.v0i0
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1797053374633345024