Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ribeiro, Dulcinéia Aparecida Ferraz
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39079
Resumo: The general objective of this research was to analyze what it means to educate, today adopting the Freirean perspective. Based on this perspective, the research question that guided this work was: how can the Pedagogy of the Oppressed (1988) contribute to human formation, in contexts of retreats of emancipatory educational practices? From this restlessness, a study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogy of the Oppressed, complementing with other more recent works describing Paulo Freire's thinking in Latin America. What we call in this research of Latin American Pedagogy, is linked to Freirean theory and were considered the following elements: education as an instrument of political and social liberation; the integral formation of the human being and the contribution of the school to promote human development and liberation. The methodological procedure that guided this research was the theoretical-bibliographic study in a qualitative approach permeated with the experience of the researcher educator. The inferences were established through analyses and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as results, the meaning of educating, nowadays, based on Freirean theory and its connection with Latin-American Pedagogy, as well as the announcement of other possibilities to educate for a possible future, in continuity with the critical and pedagogical history of Paulo Freire's thinking.
id UFLA_f628349550264c87e3574551ed145f75
oai_identifier_str oai:localhost:1/39079
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimidoBy a latin american pedagogy: anthropological assumptions of education in the pedagogy of the oppressedFreire, Paulo, 1921-1997EducaçãoAmérica LatinaEmancipaçãoEducationLatin AmericaEmancipationEducaçãoThe general objective of this research was to analyze what it means to educate, today adopting the Freirean perspective. Based on this perspective, the research question that guided this work was: how can the Pedagogy of the Oppressed (1988) contribute to human formation, in contexts of retreats of emancipatory educational practices? From this restlessness, a study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogy of the Oppressed, complementing with other more recent works describing Paulo Freire's thinking in Latin America. What we call in this research of Latin American Pedagogy, is linked to Freirean theory and were considered the following elements: education as an instrument of political and social liberation; the integral formation of the human being and the contribution of the school to promote human development and liberation. The methodological procedure that guided this research was the theoretical-bibliographic study in a qualitative approach permeated with the experience of the researcher educator. The inferences were established through analyses and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as results, the meaning of educating, nowadays, based on Freirean theory and its connection with Latin-American Pedagogy, as well as the announcement of other possibilities to educate for a possible future, in continuity with the critical and pedagogical history of Paulo Freire's thinking.O objetivo geral dessa pesquisa, foi analisar o que significa educar hoje, adotando a perspectiva freireana. Baseada nessa perspectiva, a questão de pesquisa que orientou esse trabalho foi: como a Pedagogia do Oprimido (1988) pode contribuir para a formação humana, em contextos de recuos de práticas educativas emancipatórias? A partir dessa inquietação foi realizado um estudo da obra de Paulo Freire, partindo do livro Pedagogia do Oprimido, complementando com outras obras mais recentes que descrevem o pensamento de Paulo Freire na América Latina. O que denominamos nessa pesquisa de Pedagogia Latino-Americana, está vinculada a teoria freireana e foram considerados os seguintes elementos: a educação como instrumento de libertação política e social; a formação integral do ser humano e a contribuição da escola para promover o desenvolvimento humano e a libertação. O procedimento metodológico que orientou essa pesquisa, foi o estudo teórico-bibliográfico numa abordagem qualitativa permeada com a experiência da educadora-pesquisadora. Foram estabelecidas as inferências por meio de análises e interpretações em busca de novas descobertas em que obtivemos como resultados, o significado de educar, na atualidade, baseado na teoria freireana e sua conexão com a Pedagogia Latino-Americana, bem como o anúncio de outras possibilidades de educar para um futuro possível, em continuidade à história crítica e pedagógica do pensamento de Paulo Freire.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoBarbosa, VanderleiVallin, CelsoXavier, Lidiane TeixeiraRibeiro, Dulcinéia Aparecida Ferraz2020-02-28T14:21:47Z2020-02-28T14:21:47Z2020-02-272019-12-13info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfRIBEIRO, D. A. F. Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido. 2019. 89 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39079porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:13:25Zoai:localhost:1/39079Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:13:25Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
By a latin american pedagogy: anthropological assumptions of education in the pedagogy of the oppressed
title Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
spellingShingle Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
Ribeiro, Dulcinéia Aparecida Ferraz
Freire, Paulo, 1921-1997
Educação
América Latina
Emancipação
Education
Latin America
Emancipation
Educação
title_short Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
title_full Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
title_fullStr Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
title_full_unstemmed Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
title_sort Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido
author Ribeiro, Dulcinéia Aparecida Ferraz
author_facet Ribeiro, Dulcinéia Aparecida Ferraz
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Barbosa, Vanderlei
Vallin, Celso
Xavier, Lidiane Teixeira
dc.contributor.author.fl_str_mv Ribeiro, Dulcinéia Aparecida Ferraz
dc.subject.por.fl_str_mv Freire, Paulo, 1921-1997
Educação
América Latina
Emancipação
Education
Latin America
Emancipation
Educação
topic Freire, Paulo, 1921-1997
Educação
América Latina
Emancipação
Education
Latin America
Emancipation
Educação
description The general objective of this research was to analyze what it means to educate, today adopting the Freirean perspective. Based on this perspective, the research question that guided this work was: how can the Pedagogy of the Oppressed (1988) contribute to human formation, in contexts of retreats of emancipatory educational practices? From this restlessness, a study of Paulo Freire's work was carried out, starting from the book Pedagogy of the Oppressed, complementing with other more recent works describing Paulo Freire's thinking in Latin America. What we call in this research of Latin American Pedagogy, is linked to Freirean theory and were considered the following elements: education as an instrument of political and social liberation; the integral formation of the human being and the contribution of the school to promote human development and liberation. The methodological procedure that guided this research was the theoretical-bibliographic study in a qualitative approach permeated with the experience of the researcher educator. The inferences were established through analyses and interpretations in search of new discoveries in which we obtained as results, the meaning of educating, nowadays, based on Freirean theory and its connection with Latin-American Pedagogy, as well as the announcement of other possibilities to educate for a possible future, in continuity with the critical and pedagogical history of Paulo Freire's thinking.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-13
2020-02-28T14:21:47Z
2020-02-28T14:21:47Z
2020-02-27
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv RIBEIRO, D. A. F. Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido. 2019. 89 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39079
identifier_str_mv RIBEIRO, D. A. F. Por uma pedagogia latino-americana: pressupostos antropológicos da educação na pedagogia do oprimido. 2019. 89 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)–Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835206347915264