O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/200 |
Resumo: | We start from the assumption that teacher training must take place continuously, in order to consider the current socio-educational demands. Thinking from this perspective, the objective of this article is to discuss the steps chosen by the teacher when working with a formative tool know as minicourse and their pedagogical didactic production from this experience. The qualitative approach of the research provides a discussion on the application of the minicourse on the use of the digital technological artifact Webquest to teacher of a cooperative school in Minas Gerais and how this training moment influenced their choices and practices. As a data generation methodology, semi-structured questionnaires where uses, which enabled a direct analysis of the pedagogical experience lived at the time of the application of the minicourse. The results indicate that the minicourse is an influencer of a new pedagogical practice and as a contribute to the continuing education of the language teachers who participated to the process. |
id |
UFLA-6_b90327d9b1abd43099581f46c41db248 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/200 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
repository_id_str |
|
spelling |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência ferramenta formativa; prática pedagógica; tecnologia digitalWe start from the assumption that teacher training must take place continuously, in order to consider the current socio-educational demands. Thinking from this perspective, the objective of this article is to discuss the steps chosen by the teacher when working with a formative tool know as minicourse and their pedagogical didactic production from this experience. The qualitative approach of the research provides a discussion on the application of the minicourse on the use of the digital technological artifact Webquest to teacher of a cooperative school in Minas Gerais and how this training moment influenced their choices and practices. As a data generation methodology, semi-structured questionnaires where uses, which enabled a direct analysis of the pedagogical experience lived at the time of the application of the minicourse. The results indicate that the minicourse is an influencer of a new pedagogical practice and as a contribute to the continuing education of the language teachers who participated to the process.Partimos do pressuposto que a formação de professores deve ocorrer de maneira contínua, a fim de considerar as demandas socio educacionais vigentes. Pensando nessa perspectiva, o objetivo deste artigo é discutir sobre as etapas permeadas ao trabalhar com a ferramenta formativa conhecida como minicurso e produção didático pedagógica a partir dessa experiência na formação do professor em exercício. A abordagem qualitativa da pesquisa privilegia uma discussão sobre a aplicação do minicurso acerca do uso do artefato tecnológico digital webquest a professores de uma escola cooperativa do interior de Minas Gerais e como esse momento formativo influenciou as escolhas e práticas dos professores colaboradores dessa investigação. Como metodologia de geração de dados foram utilizados questionários semiestruturados que viabilizaram uma análise direta da experiência pedagógica vivenciada no momento da aplicação do minicurso. Os resultados indicam o minicurso como influenciador de uma nova prática pedagógica e como contribuidor da formação continuada dos professores de línguas participantes.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2020-08-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/20010.30905/ded.v0i0.200Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-126Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-126Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-126Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-1262526-849X10.30905/ded.v0i0reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/200/125Copyright (c) 2020 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Danielle CristineVasconcelos Almeida, Patricia2023-12-31T14:00:52Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/200Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T14:00:52Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência |
title |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência |
spellingShingle |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência Silva, Danielle Cristine ferramenta formativa; prática pedagógica; tecnologia digital |
title_short |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência |
title_full |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência |
title_fullStr |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência |
title_full_unstemmed |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência |
title_sort |
O minicurso na formação continuada de professores de línguas de uma escola cooperativa: do processo formativo à efetivação da experiência |
author |
Silva, Danielle Cristine |
author_facet |
Silva, Danielle Cristine Vasconcelos Almeida, Patricia |
author_role |
author |
author2 |
Vasconcelos Almeida, Patricia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Danielle Cristine Vasconcelos Almeida, Patricia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ferramenta formativa; prática pedagógica; tecnologia digital |
topic |
ferramenta formativa; prática pedagógica; tecnologia digital |
description |
We start from the assumption that teacher training must take place continuously, in order to consider the current socio-educational demands. Thinking from this perspective, the objective of this article is to discuss the steps chosen by the teacher when working with a formative tool know as minicourse and their pedagogical didactic production from this experience. The qualitative approach of the research provides a discussion on the application of the minicourse on the use of the digital technological artifact Webquest to teacher of a cooperative school in Minas Gerais and how this training moment influenced their choices and practices. As a data generation methodology, semi-structured questionnaires where uses, which enabled a direct analysis of the pedagogical experience lived at the time of the application of the minicourse. The results indicate that the minicourse is an influencer of a new pedagogical practice and as a contribute to the continuing education of the language teachers who participated to the process. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/200 10.30905/ded.v0i0.200 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/200 |
identifier_str_mv |
10.30905/ded.v0i0.200 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/200/125 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Devir Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-126 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-126 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-126 Devir Educação; 2020: DEVIR EDUCAÇÃO - EDIÇÃO ESPECIAL PPGE/UFLA; 112-126 2526-849X 10.30905/ded.v0i0 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1797053374580916224 |