O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Devir Educação |
DOI: | 10.30905/rde.v6i1.523 |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523 |
Resumo: | The access of black students to higher education through the quota policy in Brazil results from the struggle and mobilization of the country's black movement as well as external influences. The implementation of Law No. 12.711/2012, the law of quotas in higher education, leads us to other discussions, such as the permanence and preparation of professionals and institutions to receive the racial quota student. Through narrative interviews with eight undergraduate students of FURG, who had their content analyzed through the Documentary Method, it was verified the occurrence of structural and institutional racism in the university, which demonstrates the need for changes in the structure of the university and the implementation of an anti-racist policy by the institution. |
id |
UFLA-6_df1887ce684c8f0907d126a78b08e345 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/523 |
network_acronym_str |
UFLA-6 |
network_name_str |
Devir Educação |
spelling |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURGracial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism.cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo.The access of black students to higher education through the quota policy in Brazil results from the struggle and mobilization of the country's black movement as well as external influences. The implementation of Law No. 12.711/2012, the law of quotas in higher education, leads us to other discussions, such as the permanence and preparation of professionals and institutions to receive the racial quota student. Through narrative interviews with eight undergraduate students of FURG, who had their content analyzed through the Documentary Method, it was verified the occurrence of structural and institutional racism in the university, which demonstrates the need for changes in the structure of the university and the implementation of an anti-racist policy by the institution.El acceso de los estudiantes negros a la educación superior a través de la política de cuotas en Brasil resulta de la lucha y movilización del movimiento negro en el país, así como de influencias externas. La implementación de la Ley n. 12.711 / 2012, la ley de cuotas en la educación superior, nos lleva a otras discusiones, como la permanencia y preparación de profesionales e instituciones para recibir al estudiante de cuota racial. Mediante la realización de entrevistas narrativas a ocho estudiantes de pregrado de la FURG, a quienes se analizó su contenido mediante el Método Documental, se verificó la ocurrencia del racismo estructural e institucional en la universidad, lo que demuestra la necesidad de cambios en la estructura de la universidad y la implementación de un política antirracista de la institución.O acesso de estudantes negros/as ao ensino superior através da política de cotas no Brasil resulta da luta e mobilização do movimento negro do país bem como de influências externas. A implementação da Lei n. º 12.711/2012, a lei de cotas no ensino superior, nos leva a outras discussões, como a permanência e a preparação dos/as profissionais e instituições para receber o/a aluno/a cotista racial. Através da realização de entrevistas narrativas com oito estudantes de cursos de graduação da FURG, que tiveram seu conteúdo analisado através do Método Documentário, verificou-se a ocorrência do racismo estrutural e institucional na universidade, o que demonstra a necessidade de que haja mudanças na estrutura da universidade e a implementação de uma política antirracista pela instituição.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/52310.30905/rde.v6i1.523Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-5232526-849X10.30905/rde.v6i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/328https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/363Copyright (c) 2022 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues de Oliveira, ElinaGonçalves Severo, Ricardo2023-12-31T13:52:31Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/523Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:52:31Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG |
title |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG |
spellingShingle |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG Rodrigues de Oliveira, Elina racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism. cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo. Rodrigues de Oliveira, Elina racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism. cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo. |
title_short |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG |
title_full |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG |
title_fullStr |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG |
title_full_unstemmed |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG |
title_sort |
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG |
author |
Rodrigues de Oliveira, Elina |
author_facet |
Rodrigues de Oliveira, Elina Rodrigues de Oliveira, Elina Gonçalves Severo, Ricardo Gonçalves Severo, Ricardo |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves Severo, Ricardo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues de Oliveira, Elina Gonçalves Severo, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism. cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo. |
topic |
racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism. cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo. |
description |
The access of black students to higher education through the quota policy in Brazil results from the struggle and mobilization of the country's black movement as well as external influences. The implementation of Law No. 12.711/2012, the law of quotas in higher education, leads us to other discussions, such as the permanence and preparation of professionals and institutions to receive the racial quota student. Through narrative interviews with eight undergraduate students of FURG, who had their content analyzed through the Documentary Method, it was verified the occurrence of structural and institutional racism in the university, which demonstrates the need for changes in the structure of the university and the implementation of an anti-racist policy by the institution. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523 10.30905/rde.v6i1.523 |
url |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523 |
identifier_str_mv |
10.30905/rde.v6i1.523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/328 https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/363 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Devir Educação http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523 Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523 Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523 Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-523 2526-849X 10.30905/rde.v6i1 reponame:Devir Educação instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Devir Educação |
collection |
Devir Educação |
repository.name.fl_str_mv |
Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com|| |
_version_ |
1822178646435037184 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.30905/rde.v6i1.523 |