O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues de Oliveira, Elina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gonçalves Severo, Ricardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Devir Educação
DOI: 10.30905/rde.v6i1.523
Texto Completo: https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523
Resumo: The access of black students to higher education through the quota policy in Brazil results from the struggle and mobilization of the country's black movement as well as external influences. The implementation of Law No. 12.711/2012, the law of quotas in higher education, leads us to other discussions, such as the permanence and preparation of professionals and institutions to receive the racial quota student. Through narrative interviews with eight undergraduate students of FURG, who had their content analyzed through the Documentary Method, it was verified the occurrence of structural and institutional racism in the university, which demonstrates the need for changes in the structure of the university and the implementation of an anti-racist policy by the institution.
id UFLA-6_df1887ce684c8f0907d126a78b08e345
oai_identifier_str oai:devireducacao.ded.ufla.br:article/523
network_acronym_str UFLA-6
network_name_str Devir Educação
spelling O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURGracial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism.cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo.The access of black students to higher education through the quota policy in Brazil results from the struggle and mobilization of the country's black movement as well as external influences. The implementation of Law No. 12.711/2012, the law of quotas in higher education, leads us to other discussions, such as the permanence and preparation of professionals and institutions to receive the racial quota student. Through narrative interviews with eight undergraduate students of FURG, who had their content analyzed through the Documentary Method, it was verified the occurrence of structural and institutional racism in the university, which demonstrates the need for changes in the structure of the university and the implementation of an anti-racist policy by the institution.El acceso de los estudiantes negros a la educación superior a través de la política de cuotas en Brasil resulta de la lucha y movilización del movimiento negro en el país, así como de influencias externas. La implementación de la Ley n. 12.711 / 2012, la ley de cuotas en la educación superior, nos lleva a otras discusiones, como la permanencia y preparación de profesionales e instituciones para recibir al estudiante de cuota racial. Mediante la realización de entrevistas narrativas a ocho estudiantes de pregrado de la FURG, a quienes se analizó su contenido mediante el Método Documental, se verificó la ocurrencia del racismo estructural e institucional en la universidad, lo que demuestra la necesidad de cambios en la estructura de la universidad y la implementación de un política antirracista de la institución.O acesso de estudantes negros/as ao ensino superior através da política de cotas no Brasil resulta da luta e mobilização do movimento negro do país bem como de influências externas. A implementação da Lei n. º 12.711/2012, a lei de cotas no ensino superior, nos leva a outras discussões, como a permanência e a preparação dos/as profissionais e instituições para receber o/a aluno/a cotista racial. Através da realização de entrevistas narrativas com oito estudantes de cursos de graduação da FURG, que tiveram seu conteúdo analisado através do Método Documentário, verificou-se a ocorrência do racismo estrutural e institucional na universidade, o que demonstra a necessidade de que haja mudanças na estrutura da universidade e a implementação de uma política antirracista pela instituição.EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2022-05-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdftext/htmlhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/52310.30905/rde.v6i1.523Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-5232526-849X10.30905/rde.v6i1reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/328https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/363Copyright (c) 2022 Devir Educaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues de Oliveira, ElinaGonçalves Severo, Ricardo2023-12-31T13:52:31Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/523Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:52:31Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
title O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
spellingShingle O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
Rodrigues de Oliveira, Elina
racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism.
cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo.
Rodrigues de Oliveira, Elina
racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism.
cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo.
title_short O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
title_full O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
title_fullStr O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
title_full_unstemmed O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
title_sort O racismo estrutural e as visões de mundo de estudantes cotistas raciais da FURG
author Rodrigues de Oliveira, Elina
author_facet Rodrigues de Oliveira, Elina
Rodrigues de Oliveira, Elina
Gonçalves Severo, Ricardo
Gonçalves Severo, Ricardo
author_role author
author2 Gonçalves Severo, Ricardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues de Oliveira, Elina
Gonçalves Severo, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism.
cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo.
topic racial quotas; affirmative action; structural racism; institutional racism; anti-racism.
cuotas raciales; acciones afirmativas; racismo estructural; racismo institucional. anti racismo.
description The access of black students to higher education through the quota policy in Brazil results from the struggle and mobilization of the country's black movement as well as external influences. The implementation of Law No. 12.711/2012, the law of quotas in higher education, leads us to other discussions, such as the permanence and preparation of professionals and institutions to receive the racial quota student. Through narrative interviews with eight undergraduate students of FURG, who had their content analyzed through the Documentary Method, it was verified the occurrence of structural and institutional racism in the university, which demonstrates the need for changes in the structure of the university and the implementation of an anti-racist policy by the institution.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523
10.30905/rde.v6i1.523
url https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523
identifier_str_mv 10.30905/rde.v6i1.523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/328
https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/523/363
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Devir Educação
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS
dc.source.none.fl_str_mv Devir Educação; Bd. 6 Nr. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523
Devir Educação; Vol. 6 No. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523
Devir Educação; Vol. 6 Núm. 1 (2022): PUBLICAÇÃO CONTÍNUA; e-523
Devir Educação; v. 6 n. 1 (2022): DEVIR EDUCAÇÃO; e-523
2526-849X
10.30905/rde.v6i1
reponame:Devir Educação
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Devir Educação
collection Devir Educação
repository.name.fl_str_mv Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv dalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||
_version_ 1822178646435037184
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.30905/rde.v6i1.523