Formação do coordenador pedagógico ante as Diretrizes Curriculares Nacionais e o Plano Nacional de Educação
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Devir Educação |
Texto Completo: | https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/385 |
Resumo: | This article aims to analyze the trajectory of training policies for pedagogical coordinators in Brazil, considering four legal frameworks that regulate teacher training, the 2006National Curriculum Guidelines for the Pedagogy Course, the National Education Plan for the 2014/2024 decade, the 2015 National Curriculum Guidelines for initial and continuing teacher education, and the Resolution no. 2, December 20, 2019, that establishes the Common National Base for the Training of Basic Education Teachers. The study was based on documentary and bibliographical research. The theoretical contribution of the study is based mainly on the discussions of Bazzo and Scheibe (2019), Brzezinski (2006), Dourado (2015), Pereira (2014), Saviani (2008) and Weber (2015). The results demonstrate advances and setbacks over the years and mainly a current concern with the implementation of the Resolution no. 2/2019, which integrates a conception of uncritical and pragmatic training and that meets the interests of the market. |
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Formação do coordenador pedagógico ante as Diretrizes Curriculares Nacionais e o Plano Nacional de EducaçãoDiretrizes curriculares; formação docente; coordenador pedagógico.This article aims to analyze the trajectory of training policies for pedagogical coordinators in Brazil, considering four legal frameworks that regulate teacher training, the 2006National Curriculum Guidelines for the Pedagogy Course, the National Education Plan for the 2014/2024 decade, the 2015 National Curriculum Guidelines for initial and continuing teacher education, and the Resolution no. 2, December 20, 2019, that establishes the Common National Base for the Training of Basic Education Teachers. The study was based on documentary and bibliographical research. The theoretical contribution of the study is based mainly on the discussions of Bazzo and Scheibe (2019), Brzezinski (2006), Dourado (2015), Pereira (2014), Saviani (2008) and Weber (2015). The results demonstrate advances and setbacks over the years and mainly a current concern with the implementation of the Resolution no. 2/2019, which integrates a conception of uncritical and pragmatic training and that meets the interests of the market.Este artículo tiene como objetivo analizar la trayectoria de las políticas de instrucción de coordinadores pedagógicos en Brasil, considerando cuatro marcos legales que regulan la formación docente, las Directrices Curriculares Nacionales para el Curso de Pedagogía, 2006, el Plan Nacional de Educación para la década de 2014/2024, las Directrices Curriculares Nacionales para la formación inicial y continua docente, de 2015 y la Resolución Nº. 2, de 20 de diciembre de 2019, que instituye la Base Nacional Común para la Formación de Docentes de Educación Básica. El estudio se realizó a partir de una investigación documental y bibliográfica. El aporte teórico del estudio está pautado principalmente en las discusiones de Bazzo y Scheibe (2019), Brzezinski (2006), Dourado (2015), Pereira (2014), Saviani (2008) y Weber (2015). Los resultados demuestran avances y retrocesos a lo largo de los años y, en especial, una preocupación actual por la implementación de la Resolución Nº. 2/2019, que integra una concepción de formación acrítica y pragmática y que atiende a los intereses del mercado.Este artigo objetiva analisar a trajetória das políticas de formação dos coordenadores pedagógicos no Brasil, considerando quatro marcos legais que normatizam a formação de professores, as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia, de 2006, o Plano Nacional de Educação para o decênio de 2014/2024, as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial e continuada de professores, de 2015 e a Resolução Nº 2, de 20 de dezembro de 2019, que institui a Base Nacional Comum para a Formação dos Professores da Educação Básica. O estudo deu-se a partir de uma pesquisa documental e bibliográfica. O aporte teórico do estudo está pautado, principalmente, nas discussões de Bazzo e Scheibe (2019), Brzezinski (2006), Dourado (2015), Pereira (2014), Saviani (2008) e Weber (2015).Os resultados demonstram avanços e retrocessos ao longo dos anos e,em especial, uma preocupação atual com a efetivação da Resolução Nº 2/2019, que integra uma concepção de formação acrítica e pragmática e que atende aos interesses do mercado. EDITORA DA UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS2021-11-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/38510.30905/rde.v5i2.385Devir Educação; Bd. 5 Nr. 2 (2021): Dossiê Perspectivas teóricas e metodológicas de formação de professores nos contextos dos MPE; 148-170Devir Educação; Vol. 5 No. 2 (2021): Dossiê Perspectivas teóricas e metodológicas de formação de professores nos contextos dos MPE; 148-170Devir Educação; Vol. 5 Núm. 2 (2021): Dossiê Perspectivas teóricas e metodológicas de formação de professores nos contextos dos MPE; 148-170Devir Educação; v. 5 n. 2 (2021): DEVIR EDUCAÇÃO; 148-1702526-849X10.30905/rde.v5i2reponame:Devir Educaçãoinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAporhttps://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/385/295https://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/385/306Copyright (c) 2021 Devir Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSusana Soares TozettoStefanello, Franciele Aparecida Carneiro 2023-12-31T13:56:06Zoai:devireducacao.ded.ufla.br:article/385Revistahttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIRPUBhttp://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/oaidalvalobo48@gmail.com|| betlinsk49@gmail.com||2526-849X2526-849Xopendoar:2023-12-31T13:56:06Devir Educação - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
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