Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40198 |
Resumo: | This work presents the results of a story of experience in respect of the development of a proposal for the study of science in forensic chemistry, involving or teaching by research, experimentation and use of audiovisual resources. This proposal was developed by students participating in the Institutional Program of Teaching Initiation (PIBID) with students from the middle school. The perceptions of the secondary students about the development of the activity were recognized in order to understand its positive and negative aspects. In general, the activity has brought important contributions to the contextualization in the teaching of chemistry focusing on the difficulties related to the approach of concepts for the resolution of problem situations and reflection on the professional development in the initial formation of future teachers. |
id |
UFLA_06e2af8c009bc33a64c4d821d0343df8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/40198 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de casoEnsino por investigaçãoRecursos audiovisuaisResearch teachingAudio-visual resourcesThis work presents the results of a story of experience in respect of the development of a proposal for the study of science in forensic chemistry, involving or teaching by research, experimentation and use of audiovisual resources. This proposal was developed by students participating in the Institutional Program of Teaching Initiation (PIBID) with students from the middle school. The perceptions of the secondary students about the development of the activity were recognized in order to understand its positive and negative aspects. In general, the activity has brought important contributions to the contextualization in the teaching of chemistry focusing on the difficulties related to the approach of concepts for the resolution of problem situations and reflection on the professional development in the initial formation of future teachers.O presente trabalho se enquadra dentro do cenário de um relato de experiência a respeito do desenvolvimento de uma oficina de ensino sobre química forense, envolvendo o ensino por investigação, a experimentação e o uso de recursos audiovisuais. A proposta foi desenvolvida por estudantes participantes do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) e com estudantes do ensino médio. Foram reconhecidas as percepções dos estudantes secundaristas sobre o desenvolvimento da atividade de modo a compreender seus aspectos positivos e negativos. De modo geral, a atividade trouxe importantes contribuições para a contextualização no ensino de química com foco nas dificuldades relacionadas à abordagem de conceitos para a resolução de situaçõesproblema e reflexão sobre o desenvolvimento profissional na formação inicial dos licenciandos.2020-04-20T18:02:56Z2020-04-20T18:02:56Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMONTIJA, F. C. S. et al. Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso. Revista Debates em Ensino de Química, [S.l.], v. 5, n. 1, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40198Revista Debates em Ensino de Químicareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMontija, Fernanda Cristina S.Reis, Mariana Agostini dosZeni, WilliamSilva, Rafael Scucuglia R. daGirotto Junior, Gildopor2023-05-29T11:07:53Zoai:localhost:1/40198Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-29T11:07:53Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso |
title |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso |
spellingShingle |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso Montija, Fernanda Cristina S. Ensino por investigação Recursos audiovisuais Research teaching Audio-visual resources |
title_short |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso |
title_full |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso |
title_fullStr |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso |
title_full_unstemmed |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso |
title_sort |
Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso |
author |
Montija, Fernanda Cristina S. |
author_facet |
Montija, Fernanda Cristina S. Reis, Mariana Agostini dos Zeni, William Silva, Rafael Scucuglia R. da Girotto Junior, Gildo |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Mariana Agostini dos Zeni, William Silva, Rafael Scucuglia R. da Girotto Junior, Gildo |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Montija, Fernanda Cristina S. Reis, Mariana Agostini dos Zeni, William Silva, Rafael Scucuglia R. da Girotto Junior, Gildo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino por investigação Recursos audiovisuais Research teaching Audio-visual resources |
topic |
Ensino por investigação Recursos audiovisuais Research teaching Audio-visual resources |
description |
This work presents the results of a story of experience in respect of the development of a proposal for the study of science in forensic chemistry, involving or teaching by research, experimentation and use of audiovisual resources. This proposal was developed by students participating in the Institutional Program of Teaching Initiation (PIBID) with students from the middle school. The perceptions of the secondary students about the development of the activity were recognized in order to understand its positive and negative aspects. In general, the activity has brought important contributions to the contextualization in the teaching of chemistry focusing on the difficulties related to the approach of concepts for the resolution of problem situations and reflection on the professional development in the initial formation of future teachers. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-20T18:02:56Z 2020-04-20T18:02:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
MONTIJA, F. C. S. et al. Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso. Revista Debates em Ensino de Química, [S.l.], v. 5, n. 1, 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40198 |
identifier_str_mv |
MONTIJA, F. C. S. et al. Abordagem investigativa da química forense: uso de recursos audiovisuais e experimentação em um estudo de caso. Revista Debates em Ensino de Química, [S.l.], v. 5, n. 1, 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40198 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Debates em Ensino de Química reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835174535168000 |