A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46967 |
Resumo: | By understanding reading as a complex activity that involves an intense relationship between reader and text in the production of meanings, the article aims to present a theoretical reflection about the reading action, in order to encompass the conceptions about reading as a process of interaction and understand the actions involved in the relationship between the reader and the printed and multimodal text. The reflection is based on the studies of Smith (1999), Kleiman (1997), Solé (1998) and Koch and Elias (2007) from the cognitive perspective; Kress (2003), Kress and Bezemer (2009) in terms of textual multimodality and Freire (2001) on reading in its social aspect, in dialogue with scholars of the theme. The reflection points to the plurality of actions and to the interactional aspect between the reader and textual multimodality. |
id |
UFLA_0b09ae0d70367452e13f41e9d352c19a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46967 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidosReading action in contemporaneity: from textual multimodality to plurality of meaningsAção leitoraLeitura e produção de sentidosFluênciaMultimodalidadeEducaçãoTexto e leitorEducationReading and production of meaningsReading actionText and readerFluency and multimodalityBy understanding reading as a complex activity that involves an intense relationship between reader and text in the production of meanings, the article aims to present a theoretical reflection about the reading action, in order to encompass the conceptions about reading as a process of interaction and understand the actions involved in the relationship between the reader and the printed and multimodal text. The reflection is based on the studies of Smith (1999), Kleiman (1997), Solé (1998) and Koch and Elias (2007) from the cognitive perspective; Kress (2003), Kress and Bezemer (2009) in terms of textual multimodality and Freire (2001) on reading in its social aspect, in dialogue with scholars of the theme. The reflection points to the plurality of actions and to the interactional aspect between the reader and textual multimodality.Ao compreender a leitura como uma atividade complexa que envolve uma relação intensa entre o leitor o texto na produção de sentidos, o artigo objetiva apresentar uma reflexão teórica respeito da ação leitora, de modo a abarcar as concepções sobre leitura como processo de interação, com a finalidade de compreender as ações que envolvem em relação entre o leitor e o texto. Para tanto, ancora-se nos estudos de Smith (1999), Kleiman (1997), Solé (1998), Koch e Elias (2007), Silva (1987) na perspectiva cognitiva, Kress (2003), Kress e Bezemer (2009) na vertente da multimodalidade textual e Freire (2001) sobre a leitura em seu aspecto social, em interlocução com diferentes autores que discutem a temática. A reflexão aponta uma ação leitora que parte de um aspecto cognitivo, referente à fluência, ao desencadear uma multiplicidade de ações interiores e de um aspecto interacional entre o sujeito-leitor e o texto, seja impresso ou digital, entre outros leitores, entre vivências e situações dispostas pela diversidade e multimodalidade da linguagem.Universidade Federal de Alagoas2021-08-26T17:49:32Z2021-08-26T17:49:32Z2020-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; GLÓRIA, J. S.; ARAÚJO, M. D. V. A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 172-187, 2020. Número Especial. DOI: 10.28998/2175- 6600.2020v12nEspp172-187.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46967Debates em Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraGlória, Julianna SilvaAraújo, Mônica Daisy Vieirapor2023-05-08T13:08:07Zoai:localhost:1/46967Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:07Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos Reading action in contemporaneity: from textual multimodality to plurality of meanings |
title |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos |
spellingShingle |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Ação leitora Leitura e produção de sentidos Fluência Multimodalidade Educação Texto e leitor Education Reading and production of meanings Reading action Text and reader Fluency and multimodality |
title_short |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos |
title_full |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos |
title_fullStr |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos |
title_full_unstemmed |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos |
title_sort |
A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos |
author |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_facet |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Glória, Julianna Silva Araújo, Mônica Daisy Vieira |
author_role |
author |
author2 |
Glória, Julianna Silva Araújo, Mônica Daisy Vieira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Glória, Julianna Silva Araújo, Mônica Daisy Vieira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ação leitora Leitura e produção de sentidos Fluência Multimodalidade Educação Texto e leitor Education Reading and production of meanings Reading action Text and reader Fluency and multimodality |
topic |
Ação leitora Leitura e produção de sentidos Fluência Multimodalidade Educação Texto e leitor Education Reading and production of meanings Reading action Text and reader Fluency and multimodality |
description |
By understanding reading as a complex activity that involves an intense relationship between reader and text in the production of meanings, the article aims to present a theoretical reflection about the reading action, in order to encompass the conceptions about reading as a process of interaction and understand the actions involved in the relationship between the reader and the printed and multimodal text. The reflection is based on the studies of Smith (1999), Kleiman (1997), Solé (1998) and Koch and Elias (2007) from the cognitive perspective; Kress (2003), Kress and Bezemer (2009) in terms of textual multimodality and Freire (2001) on reading in its social aspect, in dialogue with scholars of the theme. The reflection points to the plurality of actions and to the interactional aspect between the reader and textual multimodality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12 2021-08-26T17:49:32Z 2021-08-26T17:49:32Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; GLÓRIA, J. S.; ARAÚJO, M. D. V. A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 172-187, 2020. Número Especial. DOI: 10.28998/2175- 6600.2020v12nEspp172-187. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46967 |
identifier_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; GLÓRIA, J. S.; ARAÚJO, M. D. V. A ação leitora na contemporaneidade: da multimodalidade textual à pluralidade de sentidos. Debates em Educação, Maceió, v. 12, p. 172-187, 2020. Número Especial. DOI: 10.28998/2175- 6600.2020v12nEspp172-187. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46967 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Alagoas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Debates em Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439107711565824 |