Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Letícia Silva
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Pereira, Viviane Santos, Kalsing, Vera Simone Schaefer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272
Resumo: This report of experience presents the unfolding of a conversation wheel that happened in a state school of Lavras-MG. The purpose of this activity was to promote among the students of the mentioned institution, the reflection on the themes that also permeate sustainability, being, gender and race. From the video "The History of Things", we sought the problematization among the students of how black women are excluded from the decision processes in brazilian society, since they do not actively act in the acquisition process of capital goods and accumulation suggested by the capitalist system in which we are inserted. It was observed that there is still a misperception that sustainable development is directly related to the recycling and saving of natural resources, and that equity in social relations is not understood as part of a sustainable society.
id UFLA_0f2b0407adb11d48f9f78006cc11a852
oai_identifier_str oai:localhost:1/35272
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidadeGender, race and participation: perception of secondary school students about sustainabilityGénero, raza y participación: percepción de los discentes de la Enseñanza Media acerca de la sostenibilidadDesenvolvimento sustentávelSustainable developmentThis report of experience presents the unfolding of a conversation wheel that happened in a state school of Lavras-MG. The purpose of this activity was to promote among the students of the mentioned institution, the reflection on the themes that also permeate sustainability, being, gender and race. From the video "The History of Things", we sought the problematization among the students of how black women are excluded from the decision processes in brazilian society, since they do not actively act in the acquisition process of capital goods and accumulation suggested by the capitalist system in which we are inserted. It was observed that there is still a misperception that sustainable development is directly related to the recycling and saving of natural resources, and that equity in social relations is not understood as part of a sustainable society.Este relato de experiência apresenta os desdobramentos de uma roda de conversa ocorrida em uma escola estadual de Lavras-MG. Objetivava-se com essa atividade promover entre os (as) discentes da referida instituição, a reflexão sobre os temas que também permeiam a sustentabilidade quais sejam, gênero e raça. A partir do vídeo "A História das Coisas", buscou-se pela problematização entre os (as) discentes de como as mulheres negras encontram-se excluídas dos processos de decisão na sociedade brasileira, uma vez que essas não atuam ativamente no processo de aquisição de bens e acumulação de capital sugerida pelo sistema capitalista em que estamos inseridos. Observou-se que realmente ainda há a percepção equivocada de que desenvolvimento sustentável está diretamente relacionado à reciclagem e economia de recursos naturais, e que a equidade nas relações sociais não é compreendida como parte de uma sociedade sustentável.Universidade Federal de Viçosa2019-07-12T18:47:46Z2019-07-12T18:47:46Z2018-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, L. S.; PEREIRA, V. S.; KALSING, V. S. S. Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade. Revista Elo – Diálogos em Extensão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 54-58, June 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272Revista Elo – Diálogos em Extensãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Letícia SilvaPereira, Viviane SantosKalsing, Vera Simone Schaeferpor2019-07-12T18:47:47Zoai:localhost:1/35272Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-07-12T18:47:47Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
Gender, race and participation: perception of secondary school students about sustainability
Género, raza y participación: percepción de los discentes de la Enseñanza Media acerca de la sostenibilidad
title Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
spellingShingle Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
Ferreira, Letícia Silva
Desenvolvimento sustentável
Sustainable development
title_short Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
title_full Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
title_fullStr Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
title_full_unstemmed Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
title_sort Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
author Ferreira, Letícia Silva
author_facet Ferreira, Letícia Silva
Pereira, Viviane Santos
Kalsing, Vera Simone Schaefer
author_role author
author2 Pereira, Viviane Santos
Kalsing, Vera Simone Schaefer
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Letícia Silva
Pereira, Viviane Santos
Kalsing, Vera Simone Schaefer
dc.subject.por.fl_str_mv Desenvolvimento sustentável
Sustainable development
topic Desenvolvimento sustentável
Sustainable development
description This report of experience presents the unfolding of a conversation wheel that happened in a state school of Lavras-MG. The purpose of this activity was to promote among the students of the mentioned institution, the reflection on the themes that also permeate sustainability, being, gender and race. From the video "The History of Things", we sought the problematization among the students of how black women are excluded from the decision processes in brazilian society, since they do not actively act in the acquisition process of capital goods and accumulation suggested by the capitalist system in which we are inserted. It was observed that there is still a misperception that sustainable development is directly related to the recycling and saving of natural resources, and that equity in social relations is not understood as part of a sustainable society.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06
2019-07-12T18:47:46Z
2019-07-12T18:47:46Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, L. S.; PEREIRA, V. S.; KALSING, V. S. S. Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade. Revista Elo – Diálogos em Extensão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 54-58, June 2018.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272
identifier_str_mv FERREIRA, L. S.; PEREIRA, V. S.; KALSING, V. S. S. Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade. Revista Elo – Diálogos em Extensão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 54-58, June 2018.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Viçosa
dc.source.none.fl_str_mv Revista Elo – Diálogos em Extensão
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835077790400512