Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272 |
Resumo: | This report of experience presents the unfolding of a conversation wheel that happened in a state school of Lavras-MG. The purpose of this activity was to promote among the students of the mentioned institution, the reflection on the themes that also permeate sustainability, being, gender and race. From the video "The History of Things", we sought the problematization among the students of how black women are excluded from the decision processes in brazilian society, since they do not actively act in the acquisition process of capital goods and accumulation suggested by the capitalist system in which we are inserted. It was observed that there is still a misperception that sustainable development is directly related to the recycling and saving of natural resources, and that equity in social relations is not understood as part of a sustainable society. |
id |
UFLA_0f2b0407adb11d48f9f78006cc11a852 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/35272 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidadeGender, race and participation: perception of secondary school students about sustainabilityGénero, raza y participación: percepción de los discentes de la Enseñanza Media acerca de la sostenibilidadDesenvolvimento sustentávelSustainable developmentThis report of experience presents the unfolding of a conversation wheel that happened in a state school of Lavras-MG. The purpose of this activity was to promote among the students of the mentioned institution, the reflection on the themes that also permeate sustainability, being, gender and race. From the video "The History of Things", we sought the problematization among the students of how black women are excluded from the decision processes in brazilian society, since they do not actively act in the acquisition process of capital goods and accumulation suggested by the capitalist system in which we are inserted. It was observed that there is still a misperception that sustainable development is directly related to the recycling and saving of natural resources, and that equity in social relations is not understood as part of a sustainable society.Este relato de experiência apresenta os desdobramentos de uma roda de conversa ocorrida em uma escola estadual de Lavras-MG. Objetivava-se com essa atividade promover entre os (as) discentes da referida instituição, a reflexão sobre os temas que também permeiam a sustentabilidade quais sejam, gênero e raça. A partir do vídeo "A História das Coisas", buscou-se pela problematização entre os (as) discentes de como as mulheres negras encontram-se excluídas dos processos de decisão na sociedade brasileira, uma vez que essas não atuam ativamente no processo de aquisição de bens e acumulação de capital sugerida pelo sistema capitalista em que estamos inseridos. Observou-se que realmente ainda há a percepção equivocada de que desenvolvimento sustentável está diretamente relacionado à reciclagem e economia de recursos naturais, e que a equidade nas relações sociais não é compreendida como parte de uma sociedade sustentável.Universidade Federal de Viçosa2019-07-12T18:47:46Z2019-07-12T18:47:46Z2018-06info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, L. S.; PEREIRA, V. S.; KALSING, V. S. S. Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade. Revista Elo – Diálogos em Extensão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 54-58, June 2018.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272Revista Elo – Diálogos em Extensãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Letícia SilvaPereira, Viviane SantosKalsing, Vera Simone Schaeferpor2019-07-12T18:47:47Zoai:localhost:1/35272Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-07-12T18:47:47Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade Gender, race and participation: perception of secondary school students about sustainability Género, raza y participación: percepción de los discentes de la Enseñanza Media acerca de la sostenibilidad |
title |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade |
spellingShingle |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade Ferreira, Letícia Silva Desenvolvimento sustentável Sustainable development |
title_short |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade |
title_full |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade |
title_fullStr |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade |
title_full_unstemmed |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade |
title_sort |
Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade |
author |
Ferreira, Letícia Silva |
author_facet |
Ferreira, Letícia Silva Pereira, Viviane Santos Kalsing, Vera Simone Schaefer |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Viviane Santos Kalsing, Vera Simone Schaefer |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Letícia Silva Pereira, Viviane Santos Kalsing, Vera Simone Schaefer |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Desenvolvimento sustentável Sustainable development |
topic |
Desenvolvimento sustentável Sustainable development |
description |
This report of experience presents the unfolding of a conversation wheel that happened in a state school of Lavras-MG. The purpose of this activity was to promote among the students of the mentioned institution, the reflection on the themes that also permeate sustainability, being, gender and race. From the video "The History of Things", we sought the problematization among the students of how black women are excluded from the decision processes in brazilian society, since they do not actively act in the acquisition process of capital goods and accumulation suggested by the capitalist system in which we are inserted. It was observed that there is still a misperception that sustainable development is directly related to the recycling and saving of natural resources, and that equity in social relations is not understood as part of a sustainable society. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-06 2019-07-12T18:47:46Z 2019-07-12T18:47:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, L. S.; PEREIRA, V. S.; KALSING, V. S. S. Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade. Revista Elo – Diálogos em Extensão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 54-58, June 2018. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, L. S.; PEREIRA, V. S.; KALSING, V. S. S. Gênero, raça e participação: percepção de discentes do ensino médio acerca da sustentabilidade. Revista Elo – Diálogos em Extensão, [S. l.], v. 7, n. 1, p. 54-58, June 2018. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/35272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Viçosa |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Elo – Diálogos em Extensão reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439014186975232 |