(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296 |
Resumo: | This article aims at discussing the experience of tenundergraduate students from a Language Course in a public university in order to understand the meanings they (re)constructed with their participation in the Institutional ScholarshipsProgramfor TeachingInternship (PIBID), sub-project English.A qualitative research (FLICK, 2009) was, therefore carried outwhich, after contextualizing the teaching of the English language in Brazil (CELANI, 2010; LEFFA, 2016; SZUNDY, 2017), is theoretically basedon recent elaborations on language teacher education (CELANI, 2016; SILVESTRE, 2017) and on the role of narratives to bring about reflections during this process (BARCELOS; RUOHOTIE-LYHTY, 2018; MELLO, 2020), as well as on language teacher identities (BARKHUIZEN,2017; FREITAS; VELASQUES, 2018; REICHMANN; ROMERO,2019). The results of this research confirm the Program potential to intervene aiming atidentity transformations, since the collaborators statementscould reveal their learnings which were socially constructed while developing the tasksproposed. These learningsespeciallyresulted fromthe interactions with peers, public school students, teachers and educators from the University. In this perspective, one may endorse that PIBID has led to the ressignification in the identity of future teachers of English, which may set the path for qualitative changes in teaching and learning practices for the public school. |
id |
UFLA_18b9641efbf5213b8f9f76f58a07c6e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50296 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibidersIdentidades docentesFormação docente em Língua InglesaNarrativasTeacher identitiesEnglish teacher educationNarrativesThis article aims at discussing the experience of tenundergraduate students from a Language Course in a public university in order to understand the meanings they (re)constructed with their participation in the Institutional ScholarshipsProgramfor TeachingInternship (PIBID), sub-project English.A qualitative research (FLICK, 2009) was, therefore carried outwhich, after contextualizing the teaching of the English language in Brazil (CELANI, 2010; LEFFA, 2016; SZUNDY, 2017), is theoretically basedon recent elaborations on language teacher education (CELANI, 2016; SILVESTRE, 2017) and on the role of narratives to bring about reflections during this process (BARCELOS; RUOHOTIE-LYHTY, 2018; MELLO, 2020), as well as on language teacher identities (BARKHUIZEN,2017; FREITAS; VELASQUES, 2018; REICHMANN; ROMERO,2019). The results of this research confirm the Program potential to intervene aiming atidentity transformations, since the collaborators statementscould reveal their learnings which were socially constructed while developing the tasksproposed. These learningsespeciallyresulted fromthe interactions with peers, public school students, teachers and educators from the University. In this perspective, one may endorse that PIBID has led to the ressignification in the identity of future teachers of English, which may set the path for qualitative changes in teaching and learning practices for the public school.Este artigo visa a discutir relatos de experiência de dez licenciandos de Letras de uma universidade pública para se compreender os significados que (re)construíram com sua participação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), sub-projeto Inglês. Desenvolveu-se, portanto, uma pesquisa qualitativa (Flick, 2009) que, após contextualizar o ensino de língua inglesa no Brasil (Celani, 2010; Leffa, 2016; Szundy, 2017), apoia-se teoricamente em elaborações recentes sobre a formação do professores de línguas (Celani, 2016; Silvestre, 2017) e o papel de narrativas para deflagrar reflexões durante nesse processo (Barcelos; Ruohotie, 2018; Mello, 2020), bem como sobre as identidades do docente de línguas (Barkhuizen,2017; Freitas; Velasques,2018; Reichmann; Romero, 2019). Os resultados da pesquisa confirmam o potencial do Programa em intervir para transformações identitárias, uma vez que os dizeres dos participantes colaboradores puderam revelar as aprendizagens construídas socialmente com o desenvolvimento dos trabalhos propostos. Essas aprendizagens foram ocasionadas especialmente pelas interações com colegas, alunos da escola pública, com professores e educadores da universidade. Sendo assim, constata-se que o PIBID proporcionou ressignificação da identidade docente dos futuros professores de inglês, o que pode encaminhar mudanças qualitativas na prática de ensino-aprendizagem da escola pública.Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)2022-06-22T17:06:25Z2022-06-22T17:06:25Z2021-04-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfROMERO, T.; PEREIRA, J. (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 11, n. 27, p. 169-187, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.34152.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296Revista PERcursos Linguísticosreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRomero, Tania Regina de SouzaPereira, Josilene Carvalhopor2023-05-08T13:12:46Zoai:localhost:1/50296Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:12:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders |
title |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders |
spellingShingle |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders Romero, Tania Regina de Souza Identidades docentes Formação docente em Língua Inglesa Narrativas Teacher identities English teacher education Narratives |
title_short |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders |
title_full |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders |
title_fullStr |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders |
title_full_unstemmed |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders |
title_sort |
(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders |
author |
Romero, Tania Regina de Souza |
author_facet |
Romero, Tania Regina de Souza Pereira, Josilene Carvalho |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Josilene Carvalho |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Romero, Tania Regina de Souza Pereira, Josilene Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Identidades docentes Formação docente em Língua Inglesa Narrativas Teacher identities English teacher education Narratives |
topic |
Identidades docentes Formação docente em Língua Inglesa Narrativas Teacher identities English teacher education Narratives |
description |
This article aims at discussing the experience of tenundergraduate students from a Language Course in a public university in order to understand the meanings they (re)constructed with their participation in the Institutional ScholarshipsProgramfor TeachingInternship (PIBID), sub-project English.A qualitative research (FLICK, 2009) was, therefore carried outwhich, after contextualizing the teaching of the English language in Brazil (CELANI, 2010; LEFFA, 2016; SZUNDY, 2017), is theoretically basedon recent elaborations on language teacher education (CELANI, 2016; SILVESTRE, 2017) and on the role of narratives to bring about reflections during this process (BARCELOS; RUOHOTIE-LYHTY, 2018; MELLO, 2020), as well as on language teacher identities (BARKHUIZEN,2017; FREITAS; VELASQUES, 2018; REICHMANN; ROMERO,2019). The results of this research confirm the Program potential to intervene aiming atidentity transformations, since the collaborators statementscould reveal their learnings which were socially constructed while developing the tasksproposed. These learningsespeciallyresulted fromthe interactions with peers, public school students, teachers and educators from the University. In this perspective, one may endorse that PIBID has led to the ressignification in the identity of future teachers of English, which may set the path for qualitative changes in teaching and learning practices for the public school. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-19 2022-06-22T17:06:25Z 2022-06-22T17:06:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ROMERO, T.; PEREIRA, J. (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 11, n. 27, p. 169-187, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.34152. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296 |
identifier_str_mv |
ROMERO, T.; PEREIRA, J. (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 11, n. 27, p. 169-187, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.34152. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Espírito Santo (UFES) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista PERcursos Linguísticos reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439148841959424 |