(Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Romero, Tania Regina de Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pereira, Josilene Carvalho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296
Resumo: This article aims at discussing the experience of tenundergraduate students from a Language Course in a public university in order to understand the meanings they (re)constructed with their participation in the Institutional ScholarshipsProgramfor TeachingInternship (PIBID), sub-project English.A qualitative research (FLICK, 2009) was, therefore carried outwhich, after contextualizing the teaching of the English language in Brazil (CELANI, 2010; LEFFA, 2016; SZUNDY, 2017), is theoretically basedon recent elaborations on language teacher education (CELANI, 2016; SILVESTRE, 2017) and on the role of narratives to bring about reflections during this process (BARCELOS; RUOHOTIE-LYHTY, 2018; MELLO, 2020), as well as on language teacher identities (BARKHUIZEN,2017; FREITAS; VELASQUES, 2018; REICHMANN; ROMERO,2019). The results of this research confirm the Program potential to intervene aiming atidentity transformations, since the collaborators statementscould reveal their learnings which were socially constructed while developing the tasksproposed. These learningsespeciallyresulted fromthe interactions with peers, public school students, teachers and educators from the University. In this perspective, one may endorse that PIBID has led to the ressignification in the identity of future teachers of English, which may set the path for qualitative changes in teaching and learning practices for the public school.
id UFLA_18b9641efbf5213b8f9f76f58a07c6e0
oai_identifier_str oai:localhost:1/50296
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibidersIdentidades docentesFormação docente em Língua InglesaNarrativasTeacher identitiesEnglish teacher educationNarrativesThis article aims at discussing the experience of tenundergraduate students from a Language Course in a public university in order to understand the meanings they (re)constructed with their participation in the Institutional ScholarshipsProgramfor TeachingInternship (PIBID), sub-project English.A qualitative research (FLICK, 2009) was, therefore carried outwhich, after contextualizing the teaching of the English language in Brazil (CELANI, 2010; LEFFA, 2016; SZUNDY, 2017), is theoretically basedon recent elaborations on language teacher education (CELANI, 2016; SILVESTRE, 2017) and on the role of narratives to bring about reflections during this process (BARCELOS; RUOHOTIE-LYHTY, 2018; MELLO, 2020), as well as on language teacher identities (BARKHUIZEN,2017; FREITAS; VELASQUES, 2018; REICHMANN; ROMERO,2019). The results of this research confirm the Program potential to intervene aiming atidentity transformations, since the collaborators statementscould reveal their learnings which were socially constructed while developing the tasksproposed. These learningsespeciallyresulted fromthe interactions with peers, public school students, teachers and educators from the University. In this perspective, one may endorse that PIBID has led to the ressignification in the identity of future teachers of English, which may set the path for qualitative changes in teaching and learning practices for the public school.Este artigo visa a discutir relatos de experiência de dez licenciandos de Letras de uma universidade pública para se compreender os significados que (re)construíram com sua participação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID), sub-projeto Inglês. Desenvolveu-se, portanto, uma pesquisa qualitativa (Flick, 2009) que, após contextualizar o ensino de língua inglesa no Brasil (Celani, 2010; Leffa, 2016; Szundy, 2017), apoia-se teoricamente em elaborações recentes sobre a formação do professores de línguas (Celani, 2016; Silvestre, 2017) e o papel de narrativas para deflagrar reflexões durante nesse processo (Barcelos; Ruohotie, 2018; Mello, 2020), bem como sobre as identidades do docente de línguas (Barkhuizen,2017; Freitas; Velasques,2018; Reichmann; Romero, 2019). Os resultados da pesquisa confirmam o potencial do Programa em intervir para transformações identitárias, uma vez que os dizeres dos participantes colaboradores puderam revelar as aprendizagens construídas socialmente com o desenvolvimento dos trabalhos propostos. Essas aprendizagens foram ocasionadas especialmente pelas interações com colegas, alunos da escola pública, com professores e educadores da universidade. Sendo assim, constata-se que o PIBID proporcionou ressignificação da identidade docente dos futuros professores de inglês, o que pode encaminhar mudanças qualitativas na prática de ensino-aprendizagem da escola pública.Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)2022-06-22T17:06:25Z2022-06-22T17:06:25Z2021-04-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfROMERO, T.; PEREIRA, J. (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 11, n. 27, p. 169-187, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.34152.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296Revista PERcursos Linguísticosreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessRomero, Tania Regina de SouzaPereira, Josilene Carvalhopor2023-05-08T13:12:46Zoai:localhost:1/50296Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:12:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
title (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
spellingShingle (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
Romero, Tania Regina de Souza
Identidades docentes
Formação docente em Língua Inglesa
Narrativas
Teacher identities
English teacher education
Narratives
title_short (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
title_full (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
title_fullStr (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
title_full_unstemmed (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
title_sort (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders
author Romero, Tania Regina de Souza
author_facet Romero, Tania Regina de Souza
Pereira, Josilene Carvalho
author_role author
author2 Pereira, Josilene Carvalho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Romero, Tania Regina de Souza
Pereira, Josilene Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv Identidades docentes
Formação docente em Língua Inglesa
Narrativas
Teacher identities
English teacher education
Narratives
topic Identidades docentes
Formação docente em Língua Inglesa
Narrativas
Teacher identities
English teacher education
Narratives
description This article aims at discussing the experience of tenundergraduate students from a Language Course in a public university in order to understand the meanings they (re)constructed with their participation in the Institutional ScholarshipsProgramfor TeachingInternship (PIBID), sub-project English.A qualitative research (FLICK, 2009) was, therefore carried outwhich, after contextualizing the teaching of the English language in Brazil (CELANI, 2010; LEFFA, 2016; SZUNDY, 2017), is theoretically basedon recent elaborations on language teacher education (CELANI, 2016; SILVESTRE, 2017) and on the role of narratives to bring about reflections during this process (BARCELOS; RUOHOTIE-LYHTY, 2018; MELLO, 2020), as well as on language teacher identities (BARKHUIZEN,2017; FREITAS; VELASQUES, 2018; REICHMANN; ROMERO,2019). The results of this research confirm the Program potential to intervene aiming atidentity transformations, since the collaborators statementscould reveal their learnings which were socially constructed while developing the tasksproposed. These learningsespeciallyresulted fromthe interactions with peers, public school students, teachers and educators from the University. In this perspective, one may endorse that PIBID has led to the ressignification in the identity of future teachers of English, which may set the path for qualitative changes in teaching and learning practices for the public school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-19
2022-06-22T17:06:25Z
2022-06-22T17:06:25Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv ROMERO, T.; PEREIRA, J. (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 11, n. 27, p. 169-187, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.34152.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296
identifier_str_mv ROMERO, T.; PEREIRA, J. (Trans)formações na identidade docente na voz dos pibiders. PERcursos Linguísticos, Vitória, v. 11, n. 27, p. 169-187, 2021. DOI: 10.47456/pl.v11i27.34152.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50296
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
dc.source.none.fl_str_mv Revista PERcursos Linguísticos
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439148841959424