Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Martins, Ronei Ximenes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3129
Resumo: This paper discusses teaching in Distance Education (DE), based on a bibliographic review that supports reflection-in-action from the participant observation. It reported the experience lived by the authors, when acting, as a content author and another as a tutor in a distance learning course. The tutor is a graduate student in the course of master degree in education at a public university and was invited to teach as part of their training process. This report, which is characterized as an investigation of the case study validates the conceptual perspective of poly-teaching, by identifying the functions which teachers assume to act in educational processes and cycles offered in DE mode. In the result, it was observed that the teaching practice is interactive and multifaceted in the mediation of learning, the main function of teaching in distance education. This mediation is essential for significant learning of the students. Also, it was recognized from the observation and study of theoretical framework, that teaching in DE assumes different roles, receiving different classifications assigned by different authors, but that the classification of teachers as an author, instructor or tutor of the learning process, is a fairly complex and sufficient to characterize the work of teachers. It was observed that teachers can act simultaneously and articulated in the organization, structuring, planning, guidance, direction, conduct and mediation of knowledge required.
id UFLA_19b5cf1e31995f3d2eca2c5867e90a23
oai_identifier_str oai:localhost:1/3129
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na práticaEducação a distânciaEnsinoAprendizagemPolidocênciaCondição docenteDistance educationTeachingLearningPoly-teachingTeacher conditionThis paper discusses teaching in Distance Education (DE), based on a bibliographic review that supports reflection-in-action from the participant observation. It reported the experience lived by the authors, when acting, as a content author and another as a tutor in a distance learning course. The tutor is a graduate student in the course of master degree in education at a public university and was invited to teach as part of their training process. This report, which is characterized as an investigation of the case study validates the conceptual perspective of poly-teaching, by identifying the functions which teachers assume to act in educational processes and cycles offered in DE mode. In the result, it was observed that the teaching practice is interactive and multifaceted in the mediation of learning, the main function of teaching in distance education. This mediation is essential for significant learning of the students. Also, it was recognized from the observation and study of theoretical framework, that teaching in DE assumes different roles, receiving different classifications assigned by different authors, but that the classification of teachers as an author, instructor or tutor of the learning process, is a fairly complex and sufficient to characterize the work of teachers. It was observed that teachers can act simultaneously and articulated in the organization, structuring, planning, guidance, direction, conduct and mediation of knowledge required.Neste artigo se discute a atuação docente na Educação a Distância (EAD), com base em uma revisão bibliográfica que sustenta a reflexão em ação, a partir da observação participante. O relato se estabelece sobre a experiência vivenciada pelos autores, quando da atuação, um como professor formador- conteudista e outra como professora tutora, em uma disciplina oferecida na modalidade EAD. A professora tutora é mestranda em curso de Pós-graduação em Educação de uma universidade pública e foi convidada a atuar na docência, como parte de seu processo de formação. Tal relato, que se caracteriza como uma investigação, do tipo estudo de caso, contribui para corroborar a perspectiva conceitual da polidocência, por meio da identificação das funções que professores e professoras assumem ao atuarem em processos e ciclos educacionais oferecidos na modalidade EAD. Como resultado, observou-se que a atuação interativa e multifacetada é pré-requisito para a mediação da aprendizagem, requisitada como essencial e principal função da docência a distância. Essa mediação apresentando- se como peça-chave, fundamental para a aprendizagem significativa de alunos- cursistas no caso estudado. Reconheceu-se, a partir da observação e do estudo do referencial teórico, que a docência na EAD assume diferentes papéis, recebendo diferentes nomenclaturas atribuídas por diversos autores, mas que a classificação de docente enquanto formador-conteudista ou tutor do processo de ensino- aprendizagem, é uma forma bastante complexa e suficiente para caracterizar a atuação dos professores. Observou-se ser possível que estes atuem simultaneamente e de forma articulada na organização, estruturação, planejamento, orientação, direcionamento, condução e mediação do conhecimento pretendido, ou seja, em toda estrutura de cursos a distância, articulando tudo com a interação ativa do aluno-cursista com seus pares e com o conteúdo.2014-08-21T22:25:01Z2014-08-21T22:25:01Z2012-08-212014-08-21info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCRUZ, S. R. M.; MARTINS, R. X. Reflexões acerca da docência a distância: A teoria na Prática. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 9., 2012, Recife. Anais...Recife: UNIREDE, 2012. p. 1-15.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3129Cruz, Sayonara Ribeiro MarcelinoMartins, Ronei Ximenesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2014-08-21T22:25:59Zoai:localhost:1/3129Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2014-08-21T22:25:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
title Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
spellingShingle Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Educação a distância
Ensino
Aprendizagem
Polidocência
Condição docente
Distance education
Teaching
Learning
Poly-teaching
Teacher condition
title_short Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
title_full Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
title_fullStr Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
title_full_unstemmed Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
title_sort Reflexões acerca da docência a distância: a teoria na prática
author Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
author_facet Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Martins, Ronei Ximenes
author_role author
author2 Martins, Ronei Ximenes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Martins, Ronei Ximenes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a distância
Ensino
Aprendizagem
Polidocência
Condição docente
Distance education
Teaching
Learning
Poly-teaching
Teacher condition
topic Educação a distância
Ensino
Aprendizagem
Polidocência
Condição docente
Distance education
Teaching
Learning
Poly-teaching
Teacher condition
description This paper discusses teaching in Distance Education (DE), based on a bibliographic review that supports reflection-in-action from the participant observation. It reported the experience lived by the authors, when acting, as a content author and another as a tutor in a distance learning course. The tutor is a graduate student in the course of master degree in education at a public university and was invited to teach as part of their training process. This report, which is characterized as an investigation of the case study validates the conceptual perspective of poly-teaching, by identifying the functions which teachers assume to act in educational processes and cycles offered in DE mode. In the result, it was observed that the teaching practice is interactive and multifaceted in the mediation of learning, the main function of teaching in distance education. This mediation is essential for significant learning of the students. Also, it was recognized from the observation and study of theoretical framework, that teaching in DE assumes different roles, receiving different classifications assigned by different authors, but that the classification of teachers as an author, instructor or tutor of the learning process, is a fairly complex and sufficient to characterize the work of teachers. It was observed that teachers can act simultaneously and articulated in the organization, structuring, planning, guidance, direction, conduct and mediation of knowledge required.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-21
2014-08-21T22:25:01Z
2014-08-21T22:25:01Z
2014-08-21
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CRUZ, S. R. M.; MARTINS, R. X. Reflexões acerca da docência a distância: A teoria na Prática. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 9., 2012, Recife. Anais...Recife: UNIREDE, 2012. p. 1-15.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3129
identifier_str_mv CRUZ, S. R. M.; MARTINS, R. X. Reflexões acerca da docência a distância: A teoria na Prática. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 9., 2012, Recife. Anais...Recife: UNIREDE, 2012. p. 1-15.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/3129
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439310767259648