Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrugini, Lílian
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Souza, Donizeti Leandro, Morais, Raphael, Pinto, Cintia Loos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://revistas.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/1336
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4416
Resumo: The Brazilian Government, in regard to the educational system has created programs such as the Open University system of Brazil (OUB), to expand access to higher education in different regions. In this sense, this theoretical essay is guided by the need to examine aspects of distance education (DE) and its weaknesses and potential that can increase and disseminate the offering of higher education. As the conclusions it was identified that Government should prioritize the unfamiliarity and lack of preparation of students for distance learning modality; inefficient instructional materials; unavailability of physical and virtual quality libraries, among other issues. About the potentialities it was identified the breakdown of geographical barriers, the inclusion of people in the educational environment with limitations to the dictates of public education policy.
id UFLA_1adc9318fade0a0abd9d6532a6b89aef
oai_identifier_str oai:localhost:1/4416
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidadesEducação a distânciaPolítica públicaSistema UABPotencialidadesFragilidadesOnline educationPublic politicsSystem OUBPotentialitiesFragilitiesThe Brazilian Government, in regard to the educational system has created programs such as the Open University system of Brazil (OUB), to expand access to higher education in different regions. In this sense, this theoretical essay is guided by the need to examine aspects of distance education (DE) and its weaknesses and potential that can increase and disseminate the offering of higher education. As the conclusions it was identified that Government should prioritize the unfamiliarity and lack of preparation of students for distance learning modality; inefficient instructional materials; unavailability of physical and virtual quality libraries, among other issues. About the potentialities it was identified the breakdown of geographical barriers, the inclusion of people in the educational environment with limitations to the dictates of public education policy.O Governo brasileiro, no que tange ao sistema educacional do país, tem criado programas, como o sistema Universidade Aberta do Brasil (UAB), para ampliar o acesso à educação superior em diversas regiões. Nesse sentido, este ensaio teórico está pautado na necessidade de analisar os aspectos da Educação a Distância (EaD) quanto as suas fragilidades e potencialidades capazes de inibir ou disseminar a oferta de cursos superiores. Como conclusões identificou-se que as principais fragilidades que a gestão da EaD deve priorizar são: o desconhecimento e a falta de preparo dos alunos para a modalidade de EaD; ineficiência do material didático; indisponibilidade de bibliotecas físicas e virtuais de qualidade. Dentre as potencialidades foram identificados a abrangência e quebra de barreiras geográficas e a inserção no meio educacional de um público com limitações de acesso para os ditames da política pública educacionalUniversidade Vale do Rio Verde2014-10-13T00:36:36Z2014-10-13T00:36:36Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERRUGINI, L. et al. Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 12, n. 1, p. 90-98, jan./jul. 2014.http://revistas.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/1336http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4416Revista da Universidade Vale do Rio Verdereponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAFerrugini, LílianSouza, Donizeti LeandroMorais, RaphaelPinto, Cintia Loosinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2014-10-13T00:36:36Zoai:localhost:1/4416Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2014-10-13T00:36:36Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
title Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
spellingShingle Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
Ferrugini, Lílian
Educação a distância
Política pública
Sistema UAB
Potencialidades
Fragilidades
Online education
Public politics
System OUB
Potentialities
Fragilities
title_short Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
title_full Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
title_fullStr Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
title_full_unstemmed Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
title_sort Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades
author Ferrugini, Lílian
author_facet Ferrugini, Lílian
Souza, Donizeti Leandro
Morais, Raphael
Pinto, Cintia Loos
author_role author
author2 Souza, Donizeti Leandro
Morais, Raphael
Pinto, Cintia Loos
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrugini, Lílian
Souza, Donizeti Leandro
Morais, Raphael
Pinto, Cintia Loos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a distância
Política pública
Sistema UAB
Potencialidades
Fragilidades
Online education
Public politics
System OUB
Potentialities
Fragilities
topic Educação a distância
Política pública
Sistema UAB
Potencialidades
Fragilidades
Online education
Public politics
System OUB
Potentialities
Fragilities
description The Brazilian Government, in regard to the educational system has created programs such as the Open University system of Brazil (OUB), to expand access to higher education in different regions. In this sense, this theoretical essay is guided by the need to examine aspects of distance education (DE) and its weaknesses and potential that can increase and disseminate the offering of higher education. As the conclusions it was identified that Government should prioritize the unfamiliarity and lack of preparation of students for distance learning modality; inefficient instructional materials; unavailability of physical and virtual quality libraries, among other issues. About the potentialities it was identified the breakdown of geographical barriers, the inclusion of people in the educational environment with limitations to the dictates of public education policy.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-10-13T00:36:36Z
2014-10-13T00:36:36Z
2014
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERRUGINI, L. et al. Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 12, n. 1, p. 90-98, jan./jul. 2014.
http://revistas.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/1336
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4416
identifier_str_mv FERRUGINI, L. et al. Educação a distância no Brasil: potencialidades e fragilidades. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, Três Corações, v. 12, n. 1, p. 90-98, jan./jul. 2014.
url http://revistas.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/1336
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4416
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Vale do Rio Verde
publisher.none.fl_str_mv Universidade Vale do Rio Verde
dc.source.none.fl_str_mv Revista da Universidade Vale do Rio Verde
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835087291547648