Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594 |
Resumo: | The objective of this work is to report an experiment carried out in the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences, Federal University of Lavras (UFLA), Minas Gerais. The experience was configured in the construction of a formative activity in order to build knowledge about the Origin and Transformation of the Earth. For the development of the activity was used a mythical Guarani narrative and a series of images arranged in cardboard to address one the question of land transformation. After the activity was developed, participants were asked to discuss the strengths and points to be improved. These approaches were analyzed from discourse analysis. After the analysis one can see that, the constructed practice was interesting for the initial formation of teachers, because it allows the construction of knowledge about the teaching performance. This knowledge permeates elements such as pedagogical resources and evaluation method. |
id |
UFLA_1cf7fa3df575e5e0cc68015b7b51e803 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/40594 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciênciasOrigin and Transformation of the Earth: a formative experience for the teaching of sciencesOrigen y Transformación de la Tierra: una experiencia formativa para la enseñanza de las cienciasOrigem e transformação da TerraExperiência formativaEnsino de ciênciasOrigin and transformation of the EarthFormative experienceScience teachingThe objective of this work is to report an experiment carried out in the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences, Federal University of Lavras (UFLA), Minas Gerais. The experience was configured in the construction of a formative activity in order to build knowledge about the Origin and Transformation of the Earth. For the development of the activity was used a mythical Guarani narrative and a series of images arranged in cardboard to address one the question of land transformation. After the activity was developed, participants were asked to discuss the strengths and points to be improved. These approaches were analyzed from discourse analysis. After the analysis one can see that, the constructed practice was interesting for the initial formation of teachers, because it allows the construction of knowledge about the teaching performance. This knowledge permeates elements such as pedagogical resources and evaluation method.O objetivo do trabalho é relatar uma experiência realizada na disciplina de Metodologia do Ensino de Ciências do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Lavras (UFLA), Minas Gerais. A experiência se configurou na construção de uma atividade formativa a fim de construir conhecimentos acerca do Origem e Transformação da Terra. Para o desenvolvimento da atividade foi utilizada uma narrativa mítica Guarani e uma série de imagens dispostas em cartão para abordar uma a questão da transformação da terra. Após o desenvolvimento da atividade foi pedido para que os participantes da aula abordassem os pontos positivos e os pontos a serem melhorados. Estas abordagens foram analisadas a partir da análise do discurso. Após as análises pode-se perceber que, a prática construída foi interessante para a formação inicial de professores, pois permite a construção de conhecimentos acerca da atuação docente. Estes conhecimentos permeiam elementos como os recursos pedagógicos e método avaliativo.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista2020-05-05T17:47:00Z2020-05-05T17:47:00Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, L. F. da; LOURENÇO, C. O.; NOGALES VERA, J. A. C. Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências. Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista", Tupã, v. 15, n. 3, p. 86-98, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista"reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luan Felismino daLourenço, Camila OliveiraNogales Vera, José Alberto Castropor2020-05-05T17:47:29Zoai:localhost:1/40594Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-05-05T17:47:29Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências Origin and Transformation of the Earth: a formative experience for the teaching of sciences Origen y Transformación de la Tierra: una experiencia formativa para la enseñanza de las ciencias |
title |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências |
spellingShingle |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências Silva, Luan Felismino da Origem e transformação da Terra Experiência formativa Ensino de ciências Origin and transformation of the Earth Formative experience Science teaching |
title_short |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências |
title_full |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências |
title_fullStr |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências |
title_full_unstemmed |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências |
title_sort |
Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências |
author |
Silva, Luan Felismino da |
author_facet |
Silva, Luan Felismino da Lourenço, Camila Oliveira Nogales Vera, José Alberto Castro |
author_role |
author |
author2 |
Lourenço, Camila Oliveira Nogales Vera, José Alberto Castro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Luan Felismino da Lourenço, Camila Oliveira Nogales Vera, José Alberto Castro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Origem e transformação da Terra Experiência formativa Ensino de ciências Origin and transformation of the Earth Formative experience Science teaching |
topic |
Origem e transformação da Terra Experiência formativa Ensino de ciências Origin and transformation of the Earth Formative experience Science teaching |
description |
The objective of this work is to report an experiment carried out in the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences, Federal University of Lavras (UFLA), Minas Gerais. The experience was configured in the construction of a formative activity in order to build knowledge about the Origin and Transformation of the Earth. For the development of the activity was used a mythical Guarani narrative and a series of images arranged in cardboard to address one the question of land transformation. After the activity was developed, participants were asked to discuss the strengths and points to be improved. These approaches were analyzed from discourse analysis. After the analysis one can see that, the constructed practice was interesting for the initial formation of teachers, because it allows the construction of knowledge about the teaching performance. This knowledge permeates elements such as pedagogical resources and evaluation method. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-05-05T17:47:00Z 2020-05-05T17:47:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, L. F. da; LOURENÇO, C. O.; NOGALES VERA, J. A. C. Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências. Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista", Tupã, v. 15, n. 3, p. 86-98, 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594 |
identifier_str_mv |
SILVA, L. F. da; LOURENÇO, C. O.; NOGALES VERA, J. A. C. Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências. Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista", Tupã, v. 15, n. 3, p. 86-98, 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista |
dc.source.none.fl_str_mv |
Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista" reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815438935555309568 |