Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luan Felismino da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lourenço, Camila Oliveira, Nogales Vera, José Alberto Castro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594
Resumo: The objective of this work is to report an experiment carried out in the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences, Federal University of Lavras (UFLA), Minas Gerais. The experience was configured in the construction of a formative activity in order to build knowledge about the Origin and Transformation of the Earth. For the development of the activity was used a mythical Guarani narrative and a series of images arranged in cardboard to address one the question of land transformation. After the activity was developed, participants were asked to discuss the strengths and points to be improved. These approaches were analyzed from discourse analysis. After the analysis one can see that, the constructed practice was interesting for the initial formation of teachers, because it allows the construction of knowledge about the teaching performance. This knowledge permeates elements such as pedagogical resources and evaluation method.
id UFLA_1cf7fa3df575e5e0cc68015b7b51e803
oai_identifier_str oai:localhost:1/40594
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciênciasOrigin and Transformation of the Earth: a formative experience for the teaching of sciencesOrigen y Transformación de la Tierra: una experiencia formativa para la enseñanza de las cienciasOrigem e transformação da TerraExperiência formativaEnsino de ciênciasOrigin and transformation of the EarthFormative experienceScience teachingThe objective of this work is to report an experiment carried out in the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences, Federal University of Lavras (UFLA), Minas Gerais. The experience was configured in the construction of a formative activity in order to build knowledge about the Origin and Transformation of the Earth. For the development of the activity was used a mythical Guarani narrative and a series of images arranged in cardboard to address one the question of land transformation. After the activity was developed, participants were asked to discuss the strengths and points to be improved. These approaches were analyzed from discourse analysis. After the analysis one can see that, the constructed practice was interesting for the initial formation of teachers, because it allows the construction of knowledge about the teaching performance. This knowledge permeates elements such as pedagogical resources and evaluation method.O objetivo do trabalho é relatar uma experiência realizada na disciplina de Metodologia do Ensino de Ciências do curso de Licenciatura em Ciências Biológicas da Universidade Federal de Lavras (UFLA), Minas Gerais. A experiência se configurou na construção de uma atividade formativa a fim de construir conhecimentos acerca do Origem e Transformação da Terra. Para o desenvolvimento da atividade foi utilizada uma narrativa mítica Guarani e uma série de imagens dispostas em cartão para abordar uma a questão da transformação da terra. Após o desenvolvimento da atividade foi pedido para que os participantes da aula abordassem os pontos positivos e os pontos a serem melhorados. Estas abordagens foram analisadas a partir da análise do discurso. Após as análises pode-se perceber que, a prática construída foi interessante para a formação inicial de professores, pois permite a construção de conhecimentos acerca da atuação docente. Estes conhecimentos permeiam elementos como os recursos pedagógicos e método avaliativo.Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista2020-05-05T17:47:00Z2020-05-05T17:47:00Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, L. F. da; LOURENÇO, C. O.; NOGALES VERA, J. A. C. Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências. Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista", Tupã, v. 15, n. 3, p. 86-98, 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista"reponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luan Felismino daLourenço, Camila OliveiraNogales Vera, José Alberto Castropor2020-05-05T17:47:29Zoai:localhost:1/40594Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-05-05T17:47:29Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
Origin and Transformation of the Earth: a formative experience for the teaching of sciences
Origen y Transformación de la Tierra: una experiencia formativa para la enseñanza de las ciencias
title Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
spellingShingle Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
Silva, Luan Felismino da
Origem e transformação da Terra
Experiência formativa
Ensino de ciências
Origin and transformation of the Earth
Formative experience
Science teaching
title_short Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
title_full Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
title_fullStr Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
title_full_unstemmed Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
title_sort Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências
author Silva, Luan Felismino da
author_facet Silva, Luan Felismino da
Lourenço, Camila Oliveira
Nogales Vera, José Alberto Castro
author_role author
author2 Lourenço, Camila Oliveira
Nogales Vera, José Alberto Castro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luan Felismino da
Lourenço, Camila Oliveira
Nogales Vera, José Alberto Castro
dc.subject.por.fl_str_mv Origem e transformação da Terra
Experiência formativa
Ensino de ciências
Origin and transformation of the Earth
Formative experience
Science teaching
topic Origem e transformação da Terra
Experiência formativa
Ensino de ciências
Origin and transformation of the Earth
Formative experience
Science teaching
description The objective of this work is to report an experiment carried out in the discipline of Science Teaching Methodology of the Licentiate course in Biological Sciences, Federal University of Lavras (UFLA), Minas Gerais. The experience was configured in the construction of a formative activity in order to build knowledge about the Origin and Transformation of the Earth. For the development of the activity was used a mythical Guarani narrative and a series of images arranged in cardboard to address one the question of land transformation. After the activity was developed, participants were asked to discuss the strengths and points to be improved. These approaches were analyzed from discourse analysis. After the analysis one can see that, the constructed practice was interesting for the initial formation of teachers, because it allows the construction of knowledge about the teaching performance. This knowledge permeates elements such as pedagogical resources and evaluation method.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-05-05T17:47:00Z
2020-05-05T17:47:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SILVA, L. F. da; LOURENÇO, C. O.; NOGALES VERA, J. A. C. Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências. Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista", Tupã, v. 15, n. 3, p. 86-98, 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594
identifier_str_mv SILVA, L. F. da; LOURENÇO, C. O.; NOGALES VERA, J. A. C. Origem e Transformação da Terra: uma experiência formativa para o ensino de ciências. Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista", Tupã, v. 15, n. 3, p. 86-98, 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/40594
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
publisher.none.fl_str_mv Associação Amigos da Natureza da Alta Paulista
dc.source.none.fl_str_mv Periódico Eletrônico "Fórum Ambiental da Alta Paulista"
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815438935555309568