Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34701 |
Resumo: | This article presents a part of an exploratory study that investigated possible relationships between personal characteristics, digital information and communication technologies domain, and the academic performance of bachelor students at distance learning studies. This research, whose results have already been presented and are recorded in annals of congresses in the area of education, focused on students’ perceptions about the possible factors associated with their academic performance results obtained. Data were collected in semistructured interviews with 27 students and analyzed using Laurence Bardin content analysis. The following factors are considered to affect performance: lack of organization of study time, difficulty in interacting with peers, course structure and dissatisfaction with classes by videoconference. These factors indicated possible difficulties of adaptation when the student leaves the conventional face-to-face model and enters a distancelearning course. |
id |
UFLA_1f2b9741c36bfb74fb64491f377b4b6e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/34701 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distânciaPerception of students of their academic performance in distance bachelor degreesFormação de professoresEducação a distânciaTecnologia educacionalPerfil do estudanteDistance educationEducational technologyThis article presents a part of an exploratory study that investigated possible relationships between personal characteristics, digital information and communication technologies domain, and the academic performance of bachelor students at distance learning studies. This research, whose results have already been presented and are recorded in annals of congresses in the area of education, focused on students’ perceptions about the possible factors associated with their academic performance results obtained. Data were collected in semistructured interviews with 27 students and analyzed using Laurence Bardin content analysis. The following factors are considered to affect performance: lack of organization of study time, difficulty in interacting with peers, course structure and dissatisfaction with classes by videoconference. These factors indicated possible difficulties of adaptation when the student leaves the conventional face-to-face model and enters a distancelearning course.Este artigo apresenta relato de parte de uma pesquisa exploratória que investigou possíveis relações entre características pessoais, domínio de tecnologias digitais de informação e comunicação e o desempenho escolar de estudantes de licenciaturas a distância. A pesquisa, cujos resultados já foram apresentados e constam em anais de congressos da área de educação, teve como foco a percepção de estudantes sobre os possíveis fatores associados aos resultados de desempenho acadêmico que obtiveram. Os dados foram obtidos em entrevistas semiestruturadas com 27 estudantes e analisados pela técnica de análise de conteúdo de Laurence Bardin. Consideram fatores que afetam o desempenho: falta de organização do tempo de estudo, dificuldade de interação com colegas, estrutura do curso e descontentamento com aulas por videoconferência. Esses fatores indicaram possíveis dificuldades de adaptação quando o estudante sai do modelo presencial convencional e ingressa em um curso a distância.Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict)2019-06-07T19:31:07Z2019-06-07T19:31:07Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSERAFIM, L. B. MARTINS, R. X. Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância. Inclusão Social, Brasília, DF, v. 10, n. 1, p. 162-171, jul./dez. 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34701Inclusão Socialreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSerafim, Luciana BatistaMartins, Ronei Ximenespor2019-06-07T19:32:08Zoai:localhost:1/34701Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-06-07T19:32:08Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância Perception of students of their academic performance in distance bachelor degrees |
title |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância |
spellingShingle |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância Serafim, Luciana Batista Formação de professores Educação a distância Tecnologia educacional Perfil do estudante Distance education Educational technology |
title_short |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância |
title_full |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância |
title_fullStr |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância |
title_full_unstemmed |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância |
title_sort |
Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância |
author |
Serafim, Luciana Batista |
author_facet |
Serafim, Luciana Batista Martins, Ronei Ximenes |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Ronei Ximenes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Serafim, Luciana Batista Martins, Ronei Ximenes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Educação a distância Tecnologia educacional Perfil do estudante Distance education Educational technology |
topic |
Formação de professores Educação a distância Tecnologia educacional Perfil do estudante Distance education Educational technology |
description |
This article presents a part of an exploratory study that investigated possible relationships between personal characteristics, digital information and communication technologies domain, and the academic performance of bachelor students at distance learning studies. This research, whose results have already been presented and are recorded in annals of congresses in the area of education, focused on students’ perceptions about the possible factors associated with their academic performance results obtained. Data were collected in semistructured interviews with 27 students and analyzed using Laurence Bardin content analysis. The following factors are considered to affect performance: lack of organization of study time, difficulty in interacting with peers, course structure and dissatisfaction with classes by videoconference. These factors indicated possible difficulties of adaptation when the student leaves the conventional face-to-face model and enters a distancelearning course. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2019-06-07T19:31:07Z 2019-06-07T19:31:07Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SERAFIM, L. B. MARTINS, R. X. Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância. Inclusão Social, Brasília, DF, v. 10, n. 1, p. 162-171, jul./dez. 2016. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34701 |
identifier_str_mv |
SERAFIM, L. B. MARTINS, R. X. Percepção dos cursistas quanto ao desempenho escolar em licenciaturas a distância. Inclusão Social, Brasília, DF, v. 10, n. 1, p. 162-171, jul./dez. 2016. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/34701 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia (Ibict) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Inclusão Social reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835062259941376 |