Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Cristiane
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Oliveira, Maria Eliza Nogueira, Borges, Regilson Maciel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39839
Resumo: The article discusses the implications of the National Evaluation System for Higher Education (SINAES) based on a research carried out in two graduation courses from two Higher Education Institutions: one public institution and a private one. In the research, institutional documents, questionnaires applied to students and professors from the respective courses and semi-structured interviews with the institutions' managers are analyzed. The theoretical approach of the research is based on the studies which analyze the institutions in the micropolitical perspective, whose goal is to understand how the subjects process, resignify and reproduce the policies outlined in the governments scope - in this case, the evaluation policies -, giving new meaning to their experiences that may contribute to the overcoming and/or maintenance of the current capitalist order. In both institutions, data demonstrate that, when under a management perspective, the search for results is increasingly changing into a natural practice that creates an institutional identity to be shared among the managers regardless the type of institution they operate.
id UFLA_2258cb7add09e5c4346206b78fb83e08
oai_identifier_str oai:localhost:1/39839
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolíticaImplications of the Sinaes in the management of higher education: micropolitical analysisImplicaciones del Sinaes en la gestión de la educación superior: análisis micropolíticaAvaliação educacionalEducação superiorGestão educacionalEducational evaluationHigher educationEducational ManagementThe article discusses the implications of the National Evaluation System for Higher Education (SINAES) based on a research carried out in two graduation courses from two Higher Education Institutions: one public institution and a private one. In the research, institutional documents, questionnaires applied to students and professors from the respective courses and semi-structured interviews with the institutions' managers are analyzed. The theoretical approach of the research is based on the studies which analyze the institutions in the micropolitical perspective, whose goal is to understand how the subjects process, resignify and reproduce the policies outlined in the governments scope - in this case, the evaluation policies -, giving new meaning to their experiences that may contribute to the overcoming and/or maintenance of the current capitalist order. In both institutions, data demonstrate that, when under a management perspective, the search for results is increasingly changing into a natural practice that creates an institutional identity to be shared among the managers regardless the type of institution they operate.O artigo problematiza as implicações do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES) com base em uma pesquisa realizada em dois cursos de graduação de duas Instituições de Ensino Superior (IES): uma pública e uma privada. Na pesquisa, são analisados documentos institucionais, questionários aplicados a alunos e docentes dos respectivos cursos e entrevistas semiestruturadas realizadas com os gestores das IES. A abordagem teórica da pesquisa foi construída com base nos estudos que analisam as instituições na perspectiva micropolítica, cujo objetivo é compreender como os sujeitos processam, ressignificam e reproduzem as políticas delineadas no âmbito dos governos – neste caso, as políticas de avaliação –, conferindo novos sentidos a suas experiências que podem contribuir com a superação e/ou manutenção da ordem capitalística em curso. Em ambas as instituições analisadas, os dados evidenciam que, em conformidade com uma perspectiva gerencial, a busca por resultados vem se convertendo em uma prática naturalizada criadora de uma identidade institucional que passa a ser compartilhada entre os gestores independentemente do tipo de instituição onde atuam.Universidade de Sorocaba - Uniso2020-04-06T18:02:24Z2020-04-06T18:02:24Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERNANDES, C.; OLIVEIRA, M. E. N.; BORGES, R. M. Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 21, n. 2, p. 611-636, mai./ago. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39839Quaestio - Revista de Estudos em Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, CristianeOliveira, Maria Eliza NogueiraBorges, Regilson Macielpor2023-05-08T13:08:42Zoai:localhost:1/39839Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:42Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
Implications of the Sinaes in the management of higher education: micropolitical analysis
Implicaciones del Sinaes en la gestión de la educación superior: análisis micropolítica
title Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
spellingShingle Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
Fernandes, Cristiane
Avaliação educacional
Educação superior
Gestão educacional
Educational evaluation
Higher education
Educational Management
title_short Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
title_full Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
title_fullStr Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
title_full_unstemmed Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
title_sort Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica
author Fernandes, Cristiane
author_facet Fernandes, Cristiane
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
Borges, Regilson Maciel
author_role author
author2 Oliveira, Maria Eliza Nogueira
Borges, Regilson Maciel
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Cristiane
Oliveira, Maria Eliza Nogueira
Borges, Regilson Maciel
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação educacional
Educação superior
Gestão educacional
Educational evaluation
Higher education
Educational Management
topic Avaliação educacional
Educação superior
Gestão educacional
Educational evaluation
Higher education
Educational Management
description The article discusses the implications of the National Evaluation System for Higher Education (SINAES) based on a research carried out in two graduation courses from two Higher Education Institutions: one public institution and a private one. In the research, institutional documents, questionnaires applied to students and professors from the respective courses and semi-structured interviews with the institutions' managers are analyzed. The theoretical approach of the research is based on the studies which analyze the institutions in the micropolitical perspective, whose goal is to understand how the subjects process, resignify and reproduce the policies outlined in the governments scope - in this case, the evaluation policies -, giving new meaning to their experiences that may contribute to the overcoming and/or maintenance of the current capitalist order. In both institutions, data demonstrate that, when under a management perspective, the search for results is increasingly changing into a natural practice that creates an institutional identity to be shared among the managers regardless the type of institution they operate.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-06T18:02:24Z
2020-04-06T18:02:24Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERNANDES, C.; OLIVEIRA, M. E. N.; BORGES, R. M. Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 21, n. 2, p. 611-636, mai./ago. 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39839
identifier_str_mv FERNANDES, C.; OLIVEIRA, M. E. N.; BORGES, R. M. Implicações do Sinaes na gestão da educação superior: análise micropolítica. Quaestio - Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 21, n. 2, p. 611-636, mai./ago. 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39839
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Sorocaba - Uniso
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Sorocaba - Uniso
dc.source.none.fl_str_mv Quaestio - Revista de Estudos em Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439310785085440