Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Castro, Camila Sandim de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Rodrigues, Luciana Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895
Resumo: This work proposes the critical view of Brazilian pedagogic approaches on school discipline and indiscipline based on contemporary studies that discuss the transformations of human perception originated from the development of media culture. With the intent of contributing in the study of these changes in the pedagogic field, this work is organized in three parts. The first section presents the approaches of school discipline and indiscipline performed in the Graduation Programs in Education in Brazil, during the period of 2009 and 2013. The second discusses on the thoughts of Adorno and Türcke regarding the cultural changes in the development of capitalism and its manifestations over human perception. The third and last section, supported by the thoughts of these philosophers, problematizes the pedagogic studies, especially for not discussing discipline and indiscipline within a dialectic relation with social transformations and perspectives occurred and in course of contemporary culture.
id UFLA_2526b5d175f4ea52aceafcc249416e2b
oai_identifier_str oai:localhost:1/31895
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitadaSchool discipline and indiscipline in times of excited societyDisciplina escolarIndisciplina escolarSemiformaçãoSociedade excitadaSchool disciplineSchool disciplineSemiformationExcited societyThis work proposes the critical view of Brazilian pedagogic approaches on school discipline and indiscipline based on contemporary studies that discuss the transformations of human perception originated from the development of media culture. With the intent of contributing in the study of these changes in the pedagogic field, this work is organized in three parts. The first section presents the approaches of school discipline and indiscipline performed in the Graduation Programs in Education in Brazil, during the period of 2009 and 2013. The second discusses on the thoughts of Adorno and Türcke regarding the cultural changes in the development of capitalism and its manifestations over human perception. The third and last section, supported by the thoughts of these philosophers, problematizes the pedagogic studies, especially for not discussing discipline and indiscipline within a dialectic relation with social transformations and perspectives occurred and in course of contemporary culture.Este trabalho se propõe a ler criticamente as abordagens pedagógicas brasileiras sobre a disciplina e a indisciplina escolar fundamentando-se em estudos contemporâneos que discutem as transformações da percepção humana decorrentes do desenvolvimento da cultura midiática. Com o intuito de contribuir para o estudo destas mudanças no campo pedagógico, o trabalho está organizado em três partes. A primeira seção apresenta as abordagens de disciplina e indisciplina escolar realizadas nos Programas de Pós-Graduação em Educação no Brasil no período de 2009 a 2013. A segunda seção discorre sobre o pensamento de Adorno e Türcke em relação às modificações culturais no desenvolvimento do capitalismo e suas manifestações sobre a percepção humana. A terceira e última seção, apoiada no pensamento destes filósofos, problematiza os estudos pedagógicos especialmente por não discutirem a disciplina e a indisciplina dentro de uma relação dialética com as transformações sociais e perceptivas ocorridas e em curso na cultura contemporânea.Universidade Metodista de Piracicaba2018-11-23T11:19:19Z2018-11-23T11:19:19Z2016-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleCASTRO, C. S. de; RODRIGUES, L. A. Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada. Impulso, Piracicaba, v. 26, n. 67, p. 23-27, set./dez. 2016.https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895Impulsoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLACastro, Camila Sandim deRodrigues, Luciana Azevedoinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2023-05-08T13:07:10Zoai:localhost:1/31895Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
School discipline and indiscipline in times of excited society
title Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
spellingShingle Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
Castro, Camila Sandim de
Disciplina escolar
Indisciplina escolar
Semiformação
Sociedade excitada
School discipline
School discipline
Semiformation
Excited society
title_short Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
title_full Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
title_fullStr Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
title_full_unstemmed Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
title_sort Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
author Castro, Camila Sandim de
author_facet Castro, Camila Sandim de
Rodrigues, Luciana Azevedo
author_role author
author2 Rodrigues, Luciana Azevedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Castro, Camila Sandim de
Rodrigues, Luciana Azevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Disciplina escolar
Indisciplina escolar
Semiformação
Sociedade excitada
School discipline
School discipline
Semiformation
Excited society
topic Disciplina escolar
Indisciplina escolar
Semiformação
Sociedade excitada
School discipline
School discipline
Semiformation
Excited society
description This work proposes the critical view of Brazilian pedagogic approaches on school discipline and indiscipline based on contemporary studies that discuss the transformations of human perception originated from the development of media culture. With the intent of contributing in the study of these changes in the pedagogic field, this work is organized in three parts. The first section presents the approaches of school discipline and indiscipline performed in the Graduation Programs in Education in Brazil, during the period of 2009 and 2013. The second discusses on the thoughts of Adorno and Türcke regarding the cultural changes in the development of capitalism and its manifestations over human perception. The third and last section, supported by the thoughts of these philosophers, problematizes the pedagogic studies, especially for not discussing discipline and indiscipline within a dialectic relation with social transformations and perspectives occurred and in course of contemporary culture.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09
2018-11-23T11:19:19Z
2018-11-23T11:19:19Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CASTRO, C. S. de; RODRIGUES, L. A. Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada. Impulso, Piracicaba, v. 26, n. 67, p. 23-27, set./dez. 2016.
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895
identifier_str_mv CASTRO, C. S. de; RODRIGUES, L. A. Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada. Impulso, Piracicaba, v. 26, n. 67, p. 23-27, set./dez. 2016.
url https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de Piracicaba
dc.source.none.fl_str_mv Impulso
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550163677708288