Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607 http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895 |
Resumo: | This work proposes the critical view of Brazilian pedagogic approaches on school discipline and indiscipline based on contemporary studies that discuss the transformations of human perception originated from the development of media culture. With the intent of contributing in the study of these changes in the pedagogic field, this work is organized in three parts. The first section presents the approaches of school discipline and indiscipline performed in the Graduation Programs in Education in Brazil, during the period of 2009 and 2013. The second discusses on the thoughts of Adorno and Türcke regarding the cultural changes in the development of capitalism and its manifestations over human perception. The third and last section, supported by the thoughts of these philosophers, problematizes the pedagogic studies, especially for not discussing discipline and indiscipline within a dialectic relation with social transformations and perspectives occurred and in course of contemporary culture. |
id |
UFLA_2526b5d175f4ea52aceafcc249416e2b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/31895 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitadaSchool discipline and indiscipline in times of excited societyDisciplina escolarIndisciplina escolarSemiformaçãoSociedade excitadaSchool disciplineSchool disciplineSemiformationExcited societyThis work proposes the critical view of Brazilian pedagogic approaches on school discipline and indiscipline based on contemporary studies that discuss the transformations of human perception originated from the development of media culture. With the intent of contributing in the study of these changes in the pedagogic field, this work is organized in three parts. The first section presents the approaches of school discipline and indiscipline performed in the Graduation Programs in Education in Brazil, during the period of 2009 and 2013. The second discusses on the thoughts of Adorno and Türcke regarding the cultural changes in the development of capitalism and its manifestations over human perception. The third and last section, supported by the thoughts of these philosophers, problematizes the pedagogic studies, especially for not discussing discipline and indiscipline within a dialectic relation with social transformations and perspectives occurred and in course of contemporary culture.Este trabalho se propõe a ler criticamente as abordagens pedagógicas brasileiras sobre a disciplina e a indisciplina escolar fundamentando-se em estudos contemporâneos que discutem as transformações da percepção humana decorrentes do desenvolvimento da cultura midiática. Com o intuito de contribuir para o estudo destas mudanças no campo pedagógico, o trabalho está organizado em três partes. A primeira seção apresenta as abordagens de disciplina e indisciplina escolar realizadas nos Programas de Pós-Graduação em Educação no Brasil no período de 2009 a 2013. A segunda seção discorre sobre o pensamento de Adorno e Türcke em relação às modificações culturais no desenvolvimento do capitalismo e suas manifestações sobre a percepção humana. A terceira e última seção, apoiada no pensamento destes filósofos, problematiza os estudos pedagógicos especialmente por não discutirem a disciplina e a indisciplina dentro de uma relação dialética com as transformações sociais e perceptivas ocorridas e em curso na cultura contemporânea.Universidade Metodista de Piracicaba2018-11-23T11:19:19Z2018-11-23T11:19:19Z2016-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleCASTRO, C. S. de; RODRIGUES, L. A. Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada. Impulso, Piracicaba, v. 26, n. 67, p. 23-27, set./dez. 2016.https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895Impulsoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLACastro, Camila Sandim deRodrigues, Luciana Azevedoinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2023-05-08T13:07:10Zoai:localhost:1/31895Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:07:10Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada School discipline and indiscipline in times of excited society |
title |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada |
spellingShingle |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada Castro, Camila Sandim de Disciplina escolar Indisciplina escolar Semiformação Sociedade excitada School discipline School discipline Semiformation Excited society |
title_short |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada |
title_full |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada |
title_fullStr |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada |
title_full_unstemmed |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada |
title_sort |
Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada |
author |
Castro, Camila Sandim de |
author_facet |
Castro, Camila Sandim de Rodrigues, Luciana Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Luciana Azevedo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Castro, Camila Sandim de Rodrigues, Luciana Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Disciplina escolar Indisciplina escolar Semiformação Sociedade excitada School discipline School discipline Semiformation Excited society |
topic |
Disciplina escolar Indisciplina escolar Semiformação Sociedade excitada School discipline School discipline Semiformation Excited society |
description |
This work proposes the critical view of Brazilian pedagogic approaches on school discipline and indiscipline based on contemporary studies that discuss the transformations of human perception originated from the development of media culture. With the intent of contributing in the study of these changes in the pedagogic field, this work is organized in three parts. The first section presents the approaches of school discipline and indiscipline performed in the Graduation Programs in Education in Brazil, during the period of 2009 and 2013. The second discusses on the thoughts of Adorno and Türcke regarding the cultural changes in the development of capitalism and its manifestations over human perception. The third and last section, supported by the thoughts of these philosophers, problematizes the pedagogic studies, especially for not discussing discipline and indiscipline within a dialectic relation with social transformations and perspectives occurred and in course of contemporary culture. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09 2018-11-23T11:19:19Z 2018-11-23T11:19:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
CASTRO, C. S. de; RODRIGUES, L. A. Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada. Impulso, Piracicaba, v. 26, n. 67, p. 23-27, set./dez. 2016. https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607 http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895 |
identifier_str_mv |
CASTRO, C. S. de; RODRIGUES, L. A. Disciplina e indisciplina escolar em tempos de sociedade excitada. Impulso, Piracicaba, v. 26, n. 67, p. 23-27, set./dez. 2016. |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/impulso/article/view/2607 http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/31895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Impulso reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550163677708288 |