Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652 |
Resumo: | With the dissemination of the TDIC (Digital Information and Communication Technology), there was a diversification of the semiotic resources for the organization of the texts that circulate in society and, consequently, the democratization of access to spaces of interaction. Thus, considering the configuration of texts that explore several languages simultaneously, the following problem was identified: What contributions can the meme genre offer to broaden reading proficiency and text production by high school students? This article aims to socialize the results of a research that analyzed the formative potential of working with memes in the classroom. From the work undertaken, it was verified that the genre meme presents substantial characteristics to think about the multisemiosis in the teaching of Portuguese language in the school and for the re-signification of methodologies for the expansion of abilities related to the multiletramentos related to the use of the different languages. In this way, it is important to emphasize that memes are configured as mechanisms that can provide a re-signification of the work with texts, once the conditions of production can be revisited. |
id |
UFLA_28880b7ddfbaafe59120aa14cc206ece |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39652 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semiosesMemes in a classroom: possibilities for the reading of multiple semiesMemes en sala de clase: posibilidades para la lectura de las múltiples semiosisMemeMultiletramentosMultissemioseMultiliteraciesMultisemiosisWith the dissemination of the TDIC (Digital Information and Communication Technology), there was a diversification of the semiotic resources for the organization of the texts that circulate in society and, consequently, the democratization of access to spaces of interaction. Thus, considering the configuration of texts that explore several languages simultaneously, the following problem was identified: What contributions can the meme genre offer to broaden reading proficiency and text production by high school students? This article aims to socialize the results of a research that analyzed the formative potential of working with memes in the classroom. From the work undertaken, it was verified that the genre meme presents substantial characteristics to think about the multisemiosis in the teaching of Portuguese language in the school and for the re-signification of methodologies for the expansion of abilities related to the multiletramentos related to the use of the different languages. In this way, it is important to emphasize that memes are configured as mechanisms that can provide a re-signification of the work with texts, once the conditions of production can be revisited.Com a disseminação das TDIC (Tecnologia digital de informação e comunicação), houve uma diversificação dos recursos semióticos para a organização dos textos que circulam na sociedade e, por consequência, a democratização de acesso a espaços de interação. Assim, considerando a configuração dos textos que exploram diversas linguagens simultaneamente, designou-se o seguinte problema: Que contribuições o gênero meme pode oferecer para a ampliação da proficiência de leitura e produção de textos por parte de alunos de Ensino Médio? Este artigo tem por objetivo socializar os resultados de uma pesquisa que analisou as potencialidades formativas advindas do trabalho com memes em sala de aula. A partir do trabalho empreendido, constatou-se que o gênero meme apresenta características substanciais para se pensar as multissemioses no ensino de língua portuguesa na escola e para a ressignificação de metodologias para a ampliação de habilidades relacionadas aos multiletramentos relacionados ao uso das diferentes linguagens. Dessa forma, é importante destacar que os memes se configuram como mecanismos que podem propiciar uma ressignificação do trabalho com textos, uma vez que as condições de produção podem ser revisitadas.Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ2020-04-01T19:52:06Z2020-04-01T19:52:06Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A.; COE, G. dos S. C. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. Periferia, Duque de Caxias, v. 11, n. 1, p. 114-139, jan./abr. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652Periferia: Educação, Cultura & Comunicaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaVillarta-Neder, Marco AntonioCoe, Geanne dos Santos Cabralpor2023-05-08T13:10:39Zoai:localhost:1/39652Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:39Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses Memes in a classroom: possibilities for the reading of multiple semies Memes en sala de clase: posibilidades para la lectura de las múltiples semiosis |
title |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses |
spellingShingle |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses Ferreira, Helena Maria Meme Multiletramentos Multissemiose Multiliteracies Multisemiosis |
title_short |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses |
title_full |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses |
title_fullStr |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses |
title_full_unstemmed |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses |
title_sort |
Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses |
author |
Ferreira, Helena Maria |
author_facet |
Ferreira, Helena Maria Villarta-Neder, Marco Antonio Coe, Geanne dos Santos Cabral |
author_role |
author |
author2 |
Villarta-Neder, Marco Antonio Coe, Geanne dos Santos Cabral |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Helena Maria Villarta-Neder, Marco Antonio Coe, Geanne dos Santos Cabral |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Meme Multiletramentos Multissemiose Multiliteracies Multisemiosis |
topic |
Meme Multiletramentos Multissemiose Multiliteracies Multisemiosis |
description |
With the dissemination of the TDIC (Digital Information and Communication Technology), there was a diversification of the semiotic resources for the organization of the texts that circulate in society and, consequently, the democratization of access to spaces of interaction. Thus, considering the configuration of texts that explore several languages simultaneously, the following problem was identified: What contributions can the meme genre offer to broaden reading proficiency and text production by high school students? This article aims to socialize the results of a research that analyzed the formative potential of working with memes in the classroom. From the work undertaken, it was verified that the genre meme presents substantial characteristics to think about the multisemiosis in the teaching of Portuguese language in the school and for the re-signification of methodologies for the expansion of abilities related to the multiletramentos related to the use of the different languages. In this way, it is important to emphasize that memes are configured as mechanisms that can provide a re-signification of the work with texts, once the conditions of production can be revisited. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-04-01T19:52:06Z 2020-04-01T19:52:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A.; COE, G. dos S. C. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. Periferia, Duque de Caxias, v. 11, n. 1, p. 114-139, jan./abr. 2019. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A.; COE, G. dos S. C. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. Periferia, Duque de Caxias, v. 11, n. 1, p. 114-139, jan./abr. 2019. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ |
dc.source.none.fl_str_mv |
Periferia: Educação, Cultura & Comunicação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439278017085440 |