Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Helena Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Villarta-Neder, Marco Antonio, Coe, Geanne dos Santos Cabral
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652
Resumo: With the dissemination of the TDIC (Digital Information and Communication Technology), there was a diversification of the semiotic resources for the organization of the texts that circulate in society and, consequently, the democratization of access to spaces of interaction. Thus, considering the configuration of texts that explore several languages simultaneously, the following problem was identified: What contributions can the meme genre offer to broaden reading proficiency and text production by high school students? This article aims to socialize the results of a research that analyzed the formative potential of working with memes in the classroom. From the work undertaken, it was verified that the genre meme presents substantial characteristics to think about the multisemiosis in the teaching of Portuguese language in the school and for the re-signification of methodologies for the expansion of abilities related to the multiletramentos related to the use of the different languages. In this way, it is important to emphasize that memes are configured as mechanisms that can provide a re-signification of the work with texts, once the conditions of production can be revisited.
id UFLA_28880b7ddfbaafe59120aa14cc206ece
oai_identifier_str oai:localhost:1/39652
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semiosesMemes in a classroom: possibilities for the reading of multiple semiesMemes en sala de clase: posibilidades para la lectura de las múltiples semiosisMemeMultiletramentosMultissemioseMultiliteraciesMultisemiosisWith the dissemination of the TDIC (Digital Information and Communication Technology), there was a diversification of the semiotic resources for the organization of the texts that circulate in society and, consequently, the democratization of access to spaces of interaction. Thus, considering the configuration of texts that explore several languages simultaneously, the following problem was identified: What contributions can the meme genre offer to broaden reading proficiency and text production by high school students? This article aims to socialize the results of a research that analyzed the formative potential of working with memes in the classroom. From the work undertaken, it was verified that the genre meme presents substantial characteristics to think about the multisemiosis in the teaching of Portuguese language in the school and for the re-signification of methodologies for the expansion of abilities related to the multiletramentos related to the use of the different languages. In this way, it is important to emphasize that memes are configured as mechanisms that can provide a re-signification of the work with texts, once the conditions of production can be revisited.Com a disseminação das TDIC (Tecnologia digital de informação e comunicação), houve uma diversificação dos recursos semióticos para a organização dos textos que circulam na sociedade e, por consequência, a democratização de acesso a espaços de interação. Assim, considerando a configuração dos textos que exploram diversas linguagens simultaneamente, designou-se o seguinte problema: Que contribuições o gênero meme pode oferecer para a ampliação da proficiência de leitura e produção de textos por parte de alunos de Ensino Médio? Este artigo tem por objetivo socializar os resultados de uma pesquisa que analisou as potencialidades formativas advindas do trabalho com memes em sala de aula. A partir do trabalho empreendido, constatou-se que o gênero meme apresenta características substanciais para se pensar as multissemioses no ensino de língua portuguesa na escola e para a ressignificação de metodologias para a ampliação de habilidades relacionadas aos multiletramentos relacionados ao uso das diferentes linguagens. Dessa forma, é importante destacar que os memes se configuram como mecanismos que podem propiciar uma ressignificação do trabalho com textos, uma vez que as condições de produção podem ser revisitadas.Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ2020-04-01T19:52:06Z2020-04-01T19:52:06Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A.; COE, G. dos S. C. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. Periferia, Duque de Caxias, v. 11, n. 1, p. 114-139, jan./abr. 2019.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652Periferia: Educação, Cultura & Comunicaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaVillarta-Neder, Marco AntonioCoe, Geanne dos Santos Cabralpor2023-05-08T13:10:39Zoai:localhost:1/39652Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:10:39Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
Memes in a classroom: possibilities for the reading of multiple semies
Memes en sala de clase: posibilidades para la lectura de las múltiples semiosis
title Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
spellingShingle Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
Ferreira, Helena Maria
Meme
Multiletramentos
Multissemiose
Multiliteracies
Multisemiosis
title_short Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
title_full Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
title_fullStr Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
title_full_unstemmed Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
title_sort Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses
author Ferreira, Helena Maria
author_facet Ferreira, Helena Maria
Villarta-Neder, Marco Antonio
Coe, Geanne dos Santos Cabral
author_role author
author2 Villarta-Neder, Marco Antonio
Coe, Geanne dos Santos Cabral
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Helena Maria
Villarta-Neder, Marco Antonio
Coe, Geanne dos Santos Cabral
dc.subject.por.fl_str_mv Meme
Multiletramentos
Multissemiose
Multiliteracies
Multisemiosis
topic Meme
Multiletramentos
Multissemiose
Multiliteracies
Multisemiosis
description With the dissemination of the TDIC (Digital Information and Communication Technology), there was a diversification of the semiotic resources for the organization of the texts that circulate in society and, consequently, the democratization of access to spaces of interaction. Thus, considering the configuration of texts that explore several languages simultaneously, the following problem was identified: What contributions can the meme genre offer to broaden reading proficiency and text production by high school students? This article aims to socialize the results of a research that analyzed the formative potential of working with memes in the classroom. From the work undertaken, it was verified that the genre meme presents substantial characteristics to think about the multisemiosis in the teaching of Portuguese language in the school and for the re-signification of methodologies for the expansion of abilities related to the multiletramentos related to the use of the different languages. In this way, it is important to emphasize that memes are configured as mechanisms that can provide a re-signification of the work with texts, once the conditions of production can be revisited.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-04-01T19:52:06Z
2020-04-01T19:52:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A.; COE, G. dos S. C. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. Periferia, Duque de Caxias, v. 11, n. 1, p. 114-139, jan./abr. 2019.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652
identifier_str_mv FERREIRA, H. M.; VILLARTA-NEDER, M. A.; COE, G. dos S. C. Memes em sala de aula: possibilidades para a leitura das múltiplas semioses. Periferia, Duque de Caxias, v. 11, n. 1, p. 114-139, jan./abr. 2019.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39652
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ
dc.source.none.fl_str_mv Periferia: Educação, Cultura & Comunicação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439278017085440