Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Juliani, Jordan Paulesky
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Prates, Gabriela Vieira da Cunha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418
Resumo: Incorporating the Maker Movement allows the students atschool librariesto go through hands-on experiences, learning autonomously. This research aimsto define the necessary resources for the implementation of makerspaces in school libraries.Innovation in teaching and learning processes and the use of technologies arediscussed to achieve the proposed goal. The research also definesthe origin, definitions, and derivations of makerspaces. It also mapsthe school libraries which implemented these spaces around the world. This makesit possible to explain the planning and financing process by listing the hardware, consumables, and makerspace materials used in the studied schools. This research is exploratory, bibliographic, and has a qualitative approach. It concludes that it is necessary to develop and implement the maker culture at school, even before the makerspace is implemented. It also shows that librarians, who encourage access to information, can actively participate in its development and implementation. Financing can be considered the most arduous barrier to overcome when implementing a makerspace. Even so, this should not be used as areasonfor not innovating.
id UFLA_2b83530e40057b02199cd5e7348a7d3f
oai_identifier_str oai:localhost:1/49418
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces21st century school libraries: implementing makerspacesMakerspaceBiblioteca escolarMakerspaces em bibliotecas escolaresEducaçãoTecnologiaInovaçãoSchool librarySchool library makerspacesEducationTechnologyInnovationIncorporating the Maker Movement allows the students atschool librariesto go through hands-on experiences, learning autonomously. This research aimsto define the necessary resources for the implementation of makerspaces in school libraries.Innovation in teaching and learning processes and the use of technologies arediscussed to achieve the proposed goal. The research also definesthe origin, definitions, and derivations of makerspaces. It also mapsthe school libraries which implemented these spaces around the world. This makesit possible to explain the planning and financing process by listing the hardware, consumables, and makerspace materials used in the studied schools. This research is exploratory, bibliographic, and has a qualitative approach. It concludes that it is necessary to develop and implement the maker culture at school, even before the makerspace is implemented. It also shows that librarians, who encourage access to information, can actively participate in its development and implementation. Financing can be considered the most arduous barrier to overcome when implementing a makerspace. Even so, this should not be used as areasonfor not innovating.Incorporando o Movimento Maker, a biblioteca escolar permite queos alunos passem por experiências de “colocar a mão na massa”ede aprendizado autônomo. Esta pesquisa objetivou definir os recursos necessários para a implementação de makerspaces em bibliotecas escolares. Para alcançar o objetivo proposto,discutiu-sea inovação no processo de ensino e aprendizagem e o uso de tecnologias;-se a origem, os conceitos e derivações dos makerspaces;mapearam-seas bibliotecas escolares que implementaram esses espaços ao redor do mundo;explicou-seo processo de planejamento e financiamento dessesespaços, elencandoos hardwares, materiais de consumo e materiais de makerspaceutilizados nas escolas estudadas. Trata-se de umapesquisa exploratória, bibliográfica comabordagem qualitativa. Concluiu-se que é preciso desenvolver e implementar a cultura makerna escola, antes mesmo de implementar o makerspace. Além disso, concluiu-seque os bibliotecários, incentivadores do acesso à informação, podem participar ativamente do seu desenvolvimento e implementação. Comoumadas barreiras enfrentadas para a implantação dos makerspaces,pode-se considerar o financiamento uma das mais difíceis de serem superadas.Entretanto,não devem ser usadas como o motivo para não inovar.Universidade de São Paulo2022-02-24T19:15:21Z2022-02-24T19:15:21Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfJULIANI, J. P.; PRATES, G. V. da C. Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 7, n. 2, p. 42-60, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418Biblioteca Escolar em Revistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessJuliani, Jordan PauleskyPrates, Gabriela Vieira da Cunhapor2022-02-24T19:15:21Zoai:localhost:1/49418Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-02-24T19:15:21Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
21st century school libraries: implementing makerspaces
title Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
spellingShingle Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
Juliani, Jordan Paulesky
Makerspace
Biblioteca escolar
Makerspaces em bibliotecas escolares
Educação
Tecnologia
Inovação
School library
School library makerspaces
Education
Technology
Innovation
title_short Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
title_full Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
title_fullStr Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
title_full_unstemmed Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
title_sort Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
author Juliani, Jordan Paulesky
author_facet Juliani, Jordan Paulesky
Prates, Gabriela Vieira da Cunha
author_role author
author2 Prates, Gabriela Vieira da Cunha
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Juliani, Jordan Paulesky
Prates, Gabriela Vieira da Cunha
dc.subject.por.fl_str_mv Makerspace
Biblioteca escolar
Makerspaces em bibliotecas escolares
Educação
Tecnologia
Inovação
School library
School library makerspaces
Education
Technology
Innovation
topic Makerspace
Biblioteca escolar
Makerspaces em bibliotecas escolares
Educação
Tecnologia
Inovação
School library
School library makerspaces
Education
Technology
Innovation
description Incorporating the Maker Movement allows the students atschool librariesto go through hands-on experiences, learning autonomously. This research aimsto define the necessary resources for the implementation of makerspaces in school libraries.Innovation in teaching and learning processes and the use of technologies arediscussed to achieve the proposed goal. The research also definesthe origin, definitions, and derivations of makerspaces. It also mapsthe school libraries which implemented these spaces around the world. This makesit possible to explain the planning and financing process by listing the hardware, consumables, and makerspace materials used in the studied schools. This research is exploratory, bibliographic, and has a qualitative approach. It concludes that it is necessary to develop and implement the maker culture at school, even before the makerspace is implemented. It also shows that librarians, who encourage access to information, can actively participate in its development and implementation. Financing can be considered the most arduous barrier to overcome when implementing a makerspace. Even so, this should not be used as areasonfor not innovating.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-02-24T19:15:21Z
2022-02-24T19:15:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv JULIANI, J. P.; PRATES, G. V. da C. Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 7, n. 2, p. 42-60, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418
identifier_str_mv JULIANI, J. P.; PRATES, G. V. da C. Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 7, n. 2, p. 42-60, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
publisher.none.fl_str_mv Universidade de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv Biblioteca Escolar em Revista
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550213255430144