Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418 |
Resumo: | Incorporating the Maker Movement allows the students atschool librariesto go through hands-on experiences, learning autonomously. This research aimsto define the necessary resources for the implementation of makerspaces in school libraries.Innovation in teaching and learning processes and the use of technologies arediscussed to achieve the proposed goal. The research also definesthe origin, definitions, and derivations of makerspaces. It also mapsthe school libraries which implemented these spaces around the world. This makesit possible to explain the planning and financing process by listing the hardware, consumables, and makerspace materials used in the studied schools. This research is exploratory, bibliographic, and has a qualitative approach. It concludes that it is necessary to develop and implement the maker culture at school, even before the makerspace is implemented. It also shows that librarians, who encourage access to information, can actively participate in its development and implementation. Financing can be considered the most arduous barrier to overcome when implementing a makerspace. Even so, this should not be used as areasonfor not innovating. |
id |
UFLA_2b83530e40057b02199cd5e7348a7d3f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/49418 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces21st century school libraries: implementing makerspacesMakerspaceBiblioteca escolarMakerspaces em bibliotecas escolaresEducaçãoTecnologiaInovaçãoSchool librarySchool library makerspacesEducationTechnologyInnovationIncorporating the Maker Movement allows the students atschool librariesto go through hands-on experiences, learning autonomously. This research aimsto define the necessary resources for the implementation of makerspaces in school libraries.Innovation in teaching and learning processes and the use of technologies arediscussed to achieve the proposed goal. The research also definesthe origin, definitions, and derivations of makerspaces. It also mapsthe school libraries which implemented these spaces around the world. This makesit possible to explain the planning and financing process by listing the hardware, consumables, and makerspace materials used in the studied schools. This research is exploratory, bibliographic, and has a qualitative approach. It concludes that it is necessary to develop and implement the maker culture at school, even before the makerspace is implemented. It also shows that librarians, who encourage access to information, can actively participate in its development and implementation. Financing can be considered the most arduous barrier to overcome when implementing a makerspace. Even so, this should not be used as areasonfor not innovating.Incorporando o Movimento Maker, a biblioteca escolar permite queos alunos passem por experiências de “colocar a mão na massa”ede aprendizado autônomo. Esta pesquisa objetivou definir os recursos necessários para a implementação de makerspaces em bibliotecas escolares. Para alcançar o objetivo proposto,discutiu-sea inovação no processo de ensino e aprendizagem e o uso de tecnologias;-se a origem, os conceitos e derivações dos makerspaces;mapearam-seas bibliotecas escolares que implementaram esses espaços ao redor do mundo;explicou-seo processo de planejamento e financiamento dessesespaços, elencandoos hardwares, materiais de consumo e materiais de makerspaceutilizados nas escolas estudadas. Trata-se de umapesquisa exploratória, bibliográfica comabordagem qualitativa. Concluiu-se que é preciso desenvolver e implementar a cultura makerna escola, antes mesmo de implementar o makerspace. Além disso, concluiu-seque os bibliotecários, incentivadores do acesso à informação, podem participar ativamente do seu desenvolvimento e implementação. Comoumadas barreiras enfrentadas para a implantação dos makerspaces,pode-se considerar o financiamento uma das mais difíceis de serem superadas.Entretanto,não devem ser usadas como o motivo para não inovar.Universidade de São Paulo2022-02-24T19:15:21Z2022-02-24T19:15:21Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfJULIANI, J. P.; PRATES, G. V. da C. Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 7, n. 2, p. 42-60, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418Biblioteca Escolar em Revistareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessJuliani, Jordan PauleskyPrates, Gabriela Vieira da Cunhapor2022-02-24T19:15:21Zoai:localhost:1/49418Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-02-24T19:15:21Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces 21st century school libraries: implementing makerspaces |
title |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces |
spellingShingle |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces Juliani, Jordan Paulesky Makerspace Biblioteca escolar Makerspaces em bibliotecas escolares Educação Tecnologia Inovação School library School library makerspaces Education Technology Innovation |
title_short |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces |
title_full |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces |
title_fullStr |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces |
title_full_unstemmed |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces |
title_sort |
Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces |
author |
Juliani, Jordan Paulesky |
author_facet |
Juliani, Jordan Paulesky Prates, Gabriela Vieira da Cunha |
author_role |
author |
author2 |
Prates, Gabriela Vieira da Cunha |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Juliani, Jordan Paulesky Prates, Gabriela Vieira da Cunha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Makerspace Biblioteca escolar Makerspaces em bibliotecas escolares Educação Tecnologia Inovação School library School library makerspaces Education Technology Innovation |
topic |
Makerspace Biblioteca escolar Makerspaces em bibliotecas escolares Educação Tecnologia Inovação School library School library makerspaces Education Technology Innovation |
description |
Incorporating the Maker Movement allows the students atschool librariesto go through hands-on experiences, learning autonomously. This research aimsto define the necessary resources for the implementation of makerspaces in school libraries.Innovation in teaching and learning processes and the use of technologies arediscussed to achieve the proposed goal. The research also definesthe origin, definitions, and derivations of makerspaces. It also mapsthe school libraries which implemented these spaces around the world. This makesit possible to explain the planning and financing process by listing the hardware, consumables, and makerspace materials used in the studied schools. This research is exploratory, bibliographic, and has a qualitative approach. It concludes that it is necessary to develop and implement the maker culture at school, even before the makerspace is implemented. It also shows that librarians, who encourage access to information, can actively participate in its development and implementation. Financing can be considered the most arduous barrier to overcome when implementing a makerspace. Even so, this should not be used as areasonfor not innovating. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-02-24T19:15:21Z 2022-02-24T19:15:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
JULIANI, J. P.; PRATES, G. V. da C. Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 7, n. 2, p. 42-60, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418 |
identifier_str_mv |
JULIANI, J. P.; PRATES, G. V. da C. Bibliotecas escolares do século XXI: implementando makerspaces. Biblioteca Escolar em Revista, Ribeirão Preto, v. 7, n. 2, p. 42-60, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49418 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Biblioteca Escolar em Revista reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784550213255430144 |