Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215 |
Resumo: | There is a growing demand for Portuguese as an Additional Language (PAL) teaching material in the academic context due to the internationalization of universities (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Considering teacher preparation (Almeida Filho, 2011), it is relevant to consider whether the available materials meet the communication needs of learners (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Therefore, this paper aims at evaluating the most used teaching materials for PAL available in Brazil, taking into account the specific needs (Hutchinson e Waters, 1987) of a group of five foreign students at a public University. For such, this study has quali-quantitative characteristics because it considers the view of only five students, but it also quantifies the occurrence of communicative situations in order to enable the comparison of the six selected textbooks (Bortoni-Ricardo, 2008). Results show that the material met 30% of the learners needs, which points to the importance of learners’ needs analysis. |
id |
UFLA_30b2b918e8ea41337ed330c9f9304589 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/43215 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitáriosEvaluation of teaching material for Portuguese as an additional language based on university students’ specific needsPortuguês língua adicionalAvaliação de livro didáticoAnálise de necessidadesPortuguese as an additional languageTextbook evaluationNeeds analysisThere is a growing demand for Portuguese as an Additional Language (PAL) teaching material in the academic context due to the internationalization of universities (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Considering teacher preparation (Almeida Filho, 2011), it is relevant to consider whether the available materials meet the communication needs of learners (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Therefore, this paper aims at evaluating the most used teaching materials for PAL available in Brazil, taking into account the specific needs (Hutchinson e Waters, 1987) of a group of five foreign students at a public University. For such, this study has quali-quantitative characteristics because it considers the view of only five students, but it also quantifies the occurrence of communicative situations in order to enable the comparison of the six selected textbooks (Bortoni-Ricardo, 2008). Results show that the material met 30% of the learners needs, which points to the importance of learners’ needs analysis.É crescente a demanda por materiais de Português como Língua Adicional (PLA) no contexto acadêmico devido à internacionalização das universidades (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Visando ao preparo do professor (Almeida Filho, 2011), é relevante analisar, todavia, se os materiais disponíveis cumprem com as necessidades comunicativas dos aprendizes (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Assim, o propósito desse artigo é avaliar materiais didáticos de PLA mais usados no Brasil, tendo-se em vista necessidades específicas (Hutchinson e Waters, 1987) de um grupo de cinco estudantes estrangeiros em uma Universidade pública. Para tanto, esta pesquisa tem características quali-quantitativa porque se apoia na visão de apenas cinco estudantes, mas também quantifica ocorrências de situações comunicativas para que se possa comparar os seis materiais didáticos selecionados (Bortoni-Ricardo, 2008). Os resultados mostram que os materiais cumpriam com 30% das necessidades dos aprendizes, dado que reafirma a importância do levantamento de necessidades no ensino de PLA.Universidade Estadual do Ceará2020-09-25T20:52:17Z2020-09-25T20:52:17Z2020-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEREIRA, G.; ROMERO, T. R. de S. Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 118-133, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3119.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215Revista Linguagem em Focoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, GilbertoRomero, Tania Regina de Souzapor2020-09-25T20:52:59Zoai:localhost:1/43215Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-09-25T20:52:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários Evaluation of teaching material for Portuguese as an additional language based on university students’ specific needs |
title |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários |
spellingShingle |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários Pereira, Gilberto Português língua adicional Avaliação de livro didático Análise de necessidades Portuguese as an additional language Textbook evaluation Needs analysis |
title_short |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários |
title_full |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários |
title_fullStr |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários |
title_full_unstemmed |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários |
title_sort |
Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários |
author |
Pereira, Gilberto |
author_facet |
Pereira, Gilberto Romero, Tania Regina de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Romero, Tania Regina de Souza |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Gilberto Romero, Tania Regina de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Português língua adicional Avaliação de livro didático Análise de necessidades Portuguese as an additional language Textbook evaluation Needs analysis |
topic |
Português língua adicional Avaliação de livro didático Análise de necessidades Portuguese as an additional language Textbook evaluation Needs analysis |
description |
There is a growing demand for Portuguese as an Additional Language (PAL) teaching material in the academic context due to the internationalization of universities (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Considering teacher preparation (Almeida Filho, 2011), it is relevant to consider whether the available materials meet the communication needs of learners (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Therefore, this paper aims at evaluating the most used teaching materials for PAL available in Brazil, taking into account the specific needs (Hutchinson e Waters, 1987) of a group of five foreign students at a public University. For such, this study has quali-quantitative characteristics because it considers the view of only five students, but it also quantifies the occurrence of communicative situations in order to enable the comparison of the six selected textbooks (Bortoni-Ricardo, 2008). Results show that the material met 30% of the learners needs, which points to the importance of learners’ needs analysis. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-25T20:52:17Z 2020-09-25T20:52:17Z 2020-05 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEREIRA, G.; ROMERO, T. R. de S. Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 118-133, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3119. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, G.; ROMERO, T. R. de S. Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 118-133, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3119. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Ceará |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual do Ceará |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1784549982930468864 |