Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Gilberto
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Romero, Tania Regina de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215
Resumo: There is a growing demand for Portuguese as an Additional Language (PAL) teaching material in the academic context due to the internationalization of universities (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Considering teacher preparation (Almeida Filho, 2011), it is relevant to consider whether the available materials meet the communication needs of learners (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Therefore, this paper aims at evaluating the most used teaching materials for PAL available in Brazil, taking into account the specific needs (Hutchinson e Waters, 1987) of a group of five foreign students at a public University. For such, this study has quali-quantitative characteristics because it considers the view of only five students, but it also quantifies the occurrence of communicative situations in order to enable the comparison of the six selected textbooks (Bortoni-Ricardo, 2008). Results show that the material met 30% of the learners needs, which points to the importance of learners’ needs analysis.
id UFLA_30b2b918e8ea41337ed330c9f9304589
oai_identifier_str oai:localhost:1/43215
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitáriosEvaluation of teaching material for Portuguese as an additional language based on university students’ specific needsPortuguês língua adicionalAvaliação de livro didáticoAnálise de necessidadesPortuguese as an additional languageTextbook evaluationNeeds analysisThere is a growing demand for Portuguese as an Additional Language (PAL) teaching material in the academic context due to the internationalization of universities (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Considering teacher preparation (Almeida Filho, 2011), it is relevant to consider whether the available materials meet the communication needs of learners (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Therefore, this paper aims at evaluating the most used teaching materials for PAL available in Brazil, taking into account the specific needs (Hutchinson e Waters, 1987) of a group of five foreign students at a public University. For such, this study has quali-quantitative characteristics because it considers the view of only five students, but it also quantifies the occurrence of communicative situations in order to enable the comparison of the six selected textbooks (Bortoni-Ricardo, 2008). Results show that the material met 30% of the learners needs, which points to the importance of learners’ needs analysis.É crescente a demanda por materiais de Português como Língua Adicional (PLA) no contexto acadêmico devido à internacionalização das universidades (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Visando ao preparo do professor (Almeida Filho, 2011), é relevante analisar, todavia, se os materiais disponíveis cumprem com as necessidades comunicativas dos aprendizes (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Assim, o propósito desse artigo é avaliar materiais didáticos de PLA mais usados no Brasil, tendo-se em vista necessidades específicas (Hutchinson e Waters, 1987) de um grupo de cinco estudantes estrangeiros em uma Universidade pública. Para tanto, esta pesquisa tem características quali-quantitativa porque se apoia na visão de apenas cinco estudantes, mas também quantifica ocorrências de situações comunicativas para que se possa comparar os seis materiais didáticos selecionados (Bortoni-Ricardo, 2008). Os resultados mostram que os materiais cumpriam com 30% das necessidades dos aprendizes, dado que reafirma a importância do levantamento de necessidades no ensino de PLA.Universidade Estadual do Ceará2020-09-25T20:52:17Z2020-09-25T20:52:17Z2020-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfPEREIRA, G.; ROMERO, T. R. de S. Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 118-133, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3119.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215Revista Linguagem em Focoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessPereira, GilbertoRomero, Tania Regina de Souzapor2020-09-25T20:52:59Zoai:localhost:1/43215Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2020-09-25T20:52:59Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
Evaluation of teaching material for Portuguese as an additional language based on university students’ specific needs
title Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
spellingShingle Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
Pereira, Gilberto
Português língua adicional
Avaliação de livro didático
Análise de necessidades
Portuguese as an additional language
Textbook evaluation
Needs analysis
title_short Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
title_full Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
title_fullStr Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
title_full_unstemmed Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
title_sort Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários
author Pereira, Gilberto
author_facet Pereira, Gilberto
Romero, Tania Regina de Souza
author_role author
author2 Romero, Tania Regina de Souza
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Gilberto
Romero, Tania Regina de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Português língua adicional
Avaliação de livro didático
Análise de necessidades
Portuguese as an additional language
Textbook evaluation
Needs analysis
topic Português língua adicional
Avaliação de livro didático
Análise de necessidades
Portuguese as an additional language
Textbook evaluation
Needs analysis
description There is a growing demand for Portuguese as an Additional Language (PAL) teaching material in the academic context due to the internationalization of universities (Figueiredo, Osório e Miranda, 2016). Considering teacher preparation (Almeida Filho, 2011), it is relevant to consider whether the available materials meet the communication needs of learners (Hall, 2005; Tomlinson, 2012). Therefore, this paper aims at evaluating the most used teaching materials for PAL available in Brazil, taking into account the specific needs (Hutchinson e Waters, 1987) of a group of five foreign students at a public University. For such, this study has quali-quantitative characteristics because it considers the view of only five students, but it also quantifies the occurrence of communicative situations in order to enable the comparison of the six selected textbooks (Bortoni-Ricardo, 2008). Results show that the material met 30% of the learners needs, which points to the importance of learners’ needs analysis.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-25T20:52:17Z
2020-09-25T20:52:17Z
2020-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, G.; ROMERO, T. R. de S. Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 118-133, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3119.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215
identifier_str_mv PEREIRA, G.; ROMERO, T. R. de S. Avaliação de materiais didáticos de Português como língua adicional em face a necessidades específicas de aprendizes universitários. Revista Linguagem em Foco, Fortaleza, v. 12, n. 1, p. 118-133, 2020. DOI: 10.46230/2674-8266-12-3119.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/43215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Ceará
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual do Ceará
dc.source.none.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784549982930468864