A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Daniele Cristina
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Nascimento Júnior, Antônio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693
Resumo: It brought a review of studies "state of the art" which analyzed the environmental education (EE) in postgraduate courses in Brazil. It presents a summary highlighting the key issues identified in order to stimulate a discussion about the consolidation of EE in the academy. The papers presented are the result of literature on the Internet and bibliographic references to journal articles and events and dissertations and theses. The studies "state of the art” covered the 1981-2005 academic productions of identifying the consolidation of research and irradiation in EA postgraduates in recent decades. They were mainly exploratory providing know “what is produced”, “which produces” and “what issues”, having a descriptive and preliminary, without further refinements or inferences. Such studies were conducted from the analysis of abstracts of theses and dissertations, therefore, are considered in the initial stage, being necessary to perform further analysis of the work in its entirety.
id UFLA_43e77ccf43e248d1d188ac7d9031083a
oai_identifier_str oai:localhost:1/12693
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?Research on environmental education in dissertations and theses of postgraduate in Brazil: what studies like “state of the art” show?Educação ambiental - PesquisaEstado da arte - Educação ambientalDissertações e teses - Educação ambientalIt brought a review of studies "state of the art" which analyzed the environmental education (EE) in postgraduate courses in Brazil. It presents a summary highlighting the key issues identified in order to stimulate a discussion about the consolidation of EE in the academy. The papers presented are the result of literature on the Internet and bibliographic references to journal articles and events and dissertations and theses. The studies "state of the art” covered the 1981-2005 academic productions of identifying the consolidation of research and irradiation in EA postgraduates in recent decades. They were mainly exploratory providing know “what is produced”, “which produces” and “what issues”, having a descriptive and preliminary, without further refinements or inferences. Such studies were conducted from the analysis of abstracts of theses and dissertations, therefore, are considered in the initial stage, being necessary to perform further analysis of the work in its entirety.É trazida uma revisão de estudos “estado da arte” que analisaram a Educação Ambiental (EA) nas pós-graduações brasileiras. Apresenta-se uma síntese enfatizando as principais temáticas identificadas, visando fomentar uma discussão sobre a consolidação da EA na academia. Os trabalhos apresentados são fruto de levantamento bibliográfico na internet e nas referências bibliográficas de artigos de periódico e de eventos e em dissertações e teses. Os estudos “estado da arte” abrangeram as produções acadêmicas de 1981-2005, identificando a consolidação e irradiação da pesquisa em EA nas pós-graduações nas últimas décadas. Eles foram exploratórios proporcionando saber principalmente “o que há produzido”, “onde se produz” e “quais temáticas”, tendo caráter descritivo e preliminar, sem maiores detalhamentos ou inferências. Tais estudos foram realizados a partir da análise de resumos de dissertações e teses, por isso, são considerados em etapa inicial, sendo necessária a realização de análises mais aprofundadas dos trabalhos na íntegra.Universidade Federal da Paraíba2017-04-10T18:21:06Z2017-04-10T18:21:06Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, D. C.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Gaia Scientia, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 429-447, 2014.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693Gaia Scientiareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLASouza, Daniele CristinaNascimento Júnior, Antônio Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2017-04-10T18:21:06Zoai:localhost:1/12693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2017-04-10T18:21:06Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
Research on environmental education in dissertations and theses of postgraduate in Brazil: what studies like “state of the art” show?
title A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
spellingShingle A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
Souza, Daniele Cristina
Educação ambiental - Pesquisa
Estado da arte - Educação ambiental
Dissertações e teses - Educação ambiental
title_short A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
title_full A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
title_fullStr A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
title_full_unstemmed A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
title_sort A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
author Souza, Daniele Cristina
author_facet Souza, Daniele Cristina
Nascimento Júnior, Antônio Fernandes
author_role author
author2 Nascimento Júnior, Antônio Fernandes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Daniele Cristina
Nascimento Júnior, Antônio Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv Educação ambiental - Pesquisa
Estado da arte - Educação ambiental
Dissertações e teses - Educação ambiental
topic Educação ambiental - Pesquisa
Estado da arte - Educação ambiental
Dissertações e teses - Educação ambiental
description It brought a review of studies "state of the art" which analyzed the environmental education (EE) in postgraduate courses in Brazil. It presents a summary highlighting the key issues identified in order to stimulate a discussion about the consolidation of EE in the academy. The papers presented are the result of literature on the Internet and bibliographic references to journal articles and events and dissertations and theses. The studies "state of the art” covered the 1981-2005 academic productions of identifying the consolidation of research and irradiation in EA postgraduates in recent decades. They were mainly exploratory providing know “what is produced”, “which produces” and “what issues”, having a descriptive and preliminary, without further refinements or inferences. Such studies were conducted from the analysis of abstracts of theses and dissertations, therefore, are considered in the initial stage, being necessary to perform further analysis of the work in its entirety.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014
2017-04-10T18:21:06Z
2017-04-10T18:21:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, D. C.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Gaia Scientia, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 429-447, 2014.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693
identifier_str_mv SOUZA, D. C.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Gaia Scientia, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 429-447, 2014.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal da Paraíba
dc.source.none.fl_str_mv Gaia Scientia
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835132691742721