A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693 |
Resumo: | It brought a review of studies "state of the art" which analyzed the environmental education (EE) in postgraduate courses in Brazil. It presents a summary highlighting the key issues identified in order to stimulate a discussion about the consolidation of EE in the academy. The papers presented are the result of literature on the Internet and bibliographic references to journal articles and events and dissertations and theses. The studies "state of the art” covered the 1981-2005 academic productions of identifying the consolidation of research and irradiation in EA postgraduates in recent decades. They were mainly exploratory providing know “what is produced”, “which produces” and “what issues”, having a descriptive and preliminary, without further refinements or inferences. Such studies were conducted from the analysis of abstracts of theses and dissertations, therefore, are considered in the initial stage, being necessary to perform further analysis of the work in its entirety. |
id |
UFLA_43e77ccf43e248d1d188ac7d9031083a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/12693 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam?Research on environmental education in dissertations and theses of postgraduate in Brazil: what studies like “state of the art” show?Educação ambiental - PesquisaEstado da arte - Educação ambientalDissertações e teses - Educação ambientalIt brought a review of studies "state of the art" which analyzed the environmental education (EE) in postgraduate courses in Brazil. It presents a summary highlighting the key issues identified in order to stimulate a discussion about the consolidation of EE in the academy. The papers presented are the result of literature on the Internet and bibliographic references to journal articles and events and dissertations and theses. The studies "state of the art” covered the 1981-2005 academic productions of identifying the consolidation of research and irradiation in EA postgraduates in recent decades. They were mainly exploratory providing know “what is produced”, “which produces” and “what issues”, having a descriptive and preliminary, without further refinements or inferences. Such studies were conducted from the analysis of abstracts of theses and dissertations, therefore, are considered in the initial stage, being necessary to perform further analysis of the work in its entirety.É trazida uma revisão de estudos “estado da arte” que analisaram a Educação Ambiental (EA) nas pós-graduações brasileiras. Apresenta-se uma síntese enfatizando as principais temáticas identificadas, visando fomentar uma discussão sobre a consolidação da EA na academia. Os trabalhos apresentados são fruto de levantamento bibliográfico na internet e nas referências bibliográficas de artigos de periódico e de eventos e em dissertações e teses. Os estudos “estado da arte” abrangeram as produções acadêmicas de 1981-2005, identificando a consolidação e irradiação da pesquisa em EA nas pós-graduações nas últimas décadas. Eles foram exploratórios proporcionando saber principalmente “o que há produzido”, “onde se produz” e “quais temáticas”, tendo caráter descritivo e preliminar, sem maiores detalhamentos ou inferências. Tais estudos foram realizados a partir da análise de resumos de dissertações e teses, por isso, são considerados em etapa inicial, sendo necessária a realização de análises mais aprofundadas dos trabalhos na íntegra.Universidade Federal da Paraíba2017-04-10T18:21:06Z2017-04-10T18:21:06Z2014info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, D. C.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Gaia Scientia, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 429-447, 2014.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693Gaia Scientiareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLASouza, Daniele CristinaNascimento Júnior, Antônio Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2017-04-10T18:21:06Zoai:localhost:1/12693Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2017-04-10T18:21:06Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Research on environmental education in dissertations and theses of postgraduate in Brazil: what studies like “state of the art” show? |
title |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? |
spellingShingle |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Souza, Daniele Cristina Educação ambiental - Pesquisa Estado da arte - Educação ambiental Dissertações e teses - Educação ambiental |
title_short |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? |
title_full |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? |
title_fullStr |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? |
title_full_unstemmed |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? |
title_sort |
A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? |
author |
Souza, Daniele Cristina |
author_facet |
Souza, Daniele Cristina Nascimento Júnior, Antônio Fernandes |
author_role |
author |
author2 |
Nascimento Júnior, Antônio Fernandes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Daniele Cristina Nascimento Júnior, Antônio Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação ambiental - Pesquisa Estado da arte - Educação ambiental Dissertações e teses - Educação ambiental |
topic |
Educação ambiental - Pesquisa Estado da arte - Educação ambiental Dissertações e teses - Educação ambiental |
description |
It brought a review of studies "state of the art" which analyzed the environmental education (EE) in postgraduate courses in Brazil. It presents a summary highlighting the key issues identified in order to stimulate a discussion about the consolidation of EE in the academy. The papers presented are the result of literature on the Internet and bibliographic references to journal articles and events and dissertations and theses. The studies "state of the art” covered the 1981-2005 academic productions of identifying the consolidation of research and irradiation in EA postgraduates in recent decades. They were mainly exploratory providing know “what is produced”, “which produces” and “what issues”, having a descriptive and preliminary, without further refinements or inferences. Such studies were conducted from the analysis of abstracts of theses and dissertations, therefore, are considered in the initial stage, being necessary to perform further analysis of the work in its entirety. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014 2017-04-10T18:21:06Z 2017-04-10T18:21:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SOUZA, D. C.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Gaia Scientia, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 429-447, 2014. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693 |
identifier_str_mv |
SOUZA, D. C.; NASCIMENTO JÚNIOR, A. F. A pesquisa em educação ambiental nas dissertações e teses das pós-graduações no Brasil: o que estudos do tipo “estado da arte” revelam? Gaia Scientia, João Pessoa, v. 8, n. 1, p. 429-447, 2014. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/12693 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal da Paraíba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Gaia Scientia reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439141427478528 |