Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38268 |
Resumo: | The Permanent Preservation Area (PPA), the main protected area established by law in Brazil, was established by the Forest Code (Law 4771) in 1965. Due to their ecological importance and provision of environmental goods and services to humans, the PPAs are recognized for their technical functions as areas that should be preserved. Many of these differing interpretations of the spirit of the law occur depending on the language preciosism and the distorted use of hermeneutics. The objective of this research was to analyze the main points of conflict in the interpretation, understanding and establishment of permanent preservation areas. It was concluded that there is in literature interpretations contrary to the spirit of the legal rule establishing the PPAs; the PPAs should be preserved and, in case of degradation, the legislation makes it clear that environmental liabilities should be corrected; the untouchability of the PPA is not inexorable, as the CONAMA, in some cases, may establish criteria for its use; intervention in PPA permitted by law in cases of public interest, social interest and activity and low potential environmental impact need better regulation. |
id |
UFLA_4b76a42e8de6e3c0bd42513e5a9b57b3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/38268 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileiraAreas of permanent preservation in brazilian environmental legislationCódigo florestalLegislação ambientalConservação da naturezaForest codeEnvironmental legislationNature conservationThe Permanent Preservation Area (PPA), the main protected area established by law in Brazil, was established by the Forest Code (Law 4771) in 1965. Due to their ecological importance and provision of environmental goods and services to humans, the PPAs are recognized for their technical functions as areas that should be preserved. Many of these differing interpretations of the spirit of the law occur depending on the language preciosism and the distorted use of hermeneutics. The objective of this research was to analyze the main points of conflict in the interpretation, understanding and establishment of permanent preservation areas. It was concluded that there is in literature interpretations contrary to the spirit of the legal rule establishing the PPAs; the PPAs should be preserved and, in case of degradation, the legislation makes it clear that environmental liabilities should be corrected; the untouchability of the PPA is not inexorable, as the CONAMA, in some cases, may establish criteria for its use; intervention in PPA permitted by law in cases of public interest, social interest and activity and low potential environmental impact need better regulation.A Área de Preservação Permanente (APP), principal área protegida instituída por norma jurídica no Brasil, foi criada pelo Código Florestal (Lei 4.771) em 1965. Por sua importância ecológica e fornecimento de bens e serviços ambientais ao homem, as APPs são reconhecidas por suas funções técnicas como áreas que devem ser preservadas. Muitas interpretações divergem do espírito da criação da Lei, seja pelo preciosismo linguístico ou pelo uso distorcido da hermenêutica O objetivo desta pesquisa foi analisar os principais pontos conflituosos do entendimento, da interpretação e da instituição das Áreas de Preservação Permanente. Concluiu-se que há, na literatura, pertinentes interpretações contrárias ao espírito da norma jurídica que institui as APPs; as APPs devem ser preservadas e, em caso de degradação, a legislação deixa patente que o passivo ambiental deve ser sanado; a intocabilidade das APPs não é inexorável, pois o CONAMA, em alguns casos, pode definir critérios para sua utilização; as intervenções em APP, permitidas por lei nos casos de utilidade pública, interesse social e atividade eventual e de baixo impacto ambiental necessitam de melhor regulamentação.Universidade Federal de Santa Maria2019-12-17T19:31:47Z2019-12-17T19:31:47Z2011-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBORGES, L. A. C. et al. Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira. Ciência Rural, Santa Maria, v. 41, n. 7, p. 1202-1210, jul. 2011.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38268Ciência Ruralreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessBorges, Luís Antônio CoimbraRezende, José Luiz Pereira dePereira, José Aldo AlvesCoelho Júnior, Luiz MoreiraBarros, Dalmo Arantes depor2019-12-17T19:32:29Zoai:localhost:1/38268Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-12-17T19:32:29Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira Areas of permanent preservation in brazilian environmental legislation |
title |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira |
spellingShingle |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira Borges, Luís Antônio Coimbra Código florestal Legislação ambiental Conservação da natureza Forest code Environmental legislation Nature conservation |
title_short |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira |
title_full |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira |
title_fullStr |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira |
title_full_unstemmed |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira |
title_sort |
Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira |
author |
Borges, Luís Antônio Coimbra |
author_facet |
Borges, Luís Antônio Coimbra Rezende, José Luiz Pereira de Pereira, José Aldo Alves Coelho Júnior, Luiz Moreira Barros, Dalmo Arantes de |
author_role |
author |
author2 |
Rezende, José Luiz Pereira de Pereira, José Aldo Alves Coelho Júnior, Luiz Moreira Barros, Dalmo Arantes de |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Borges, Luís Antônio Coimbra Rezende, José Luiz Pereira de Pereira, José Aldo Alves Coelho Júnior, Luiz Moreira Barros, Dalmo Arantes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Código florestal Legislação ambiental Conservação da natureza Forest code Environmental legislation Nature conservation |
topic |
Código florestal Legislação ambiental Conservação da natureza Forest code Environmental legislation Nature conservation |
description |
The Permanent Preservation Area (PPA), the main protected area established by law in Brazil, was established by the Forest Code (Law 4771) in 1965. Due to their ecological importance and provision of environmental goods and services to humans, the PPAs are recognized for their technical functions as areas that should be preserved. Many of these differing interpretations of the spirit of the law occur depending on the language preciosism and the distorted use of hermeneutics. The objective of this research was to analyze the main points of conflict in the interpretation, understanding and establishment of permanent preservation areas. It was concluded that there is in literature interpretations contrary to the spirit of the legal rule establishing the PPAs; the PPAs should be preserved and, in case of degradation, the legislation makes it clear that environmental liabilities should be corrected; the untouchability of the PPA is not inexorable, as the CONAMA, in some cases, may establish criteria for its use; intervention in PPA permitted by law in cases of public interest, social interest and activity and low potential environmental impact need better regulation. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07 2019-12-17T19:31:47Z 2019-12-17T19:31:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
BORGES, L. A. C. et al. Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira. Ciência Rural, Santa Maria, v. 41, n. 7, p. 1202-1210, jul. 2011. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38268 |
identifier_str_mv |
BORGES, L. A. C. et al. Áreas de preservação permanente na legislação ambiental brasileira. Ciência Rural, Santa Maria, v. 41, n. 7, p. 1202-1210, jul. 2011. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/38268 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Maria |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ciência Rural reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835161462571008 |