A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49400 |
Resumo: | The present text, woven by several hands, presents the dialogue between two researches carried out in the postgraduate program in education at the Federal University of Lavras, regarding ethnic-racial relations and artistic experiences. The locus of the current study transits between classes of the Initial series of elementary School and Early Childhood Education, located, respectively, in Campo das Vertentes and in the South of Minas Gerais. Both investigations were based on the post-structuralist theoretical and methodological frameworks and on Foucauldian studies to problematize the relations of knowledge-power that navigate in confrontations, being confrontation, pulsating resistance. The empirical material was produced in the realization of pedagogical workshops, previously elaborated, which bubbled up problematizations regarding the representativeness of blackness. Crossed by theater and fine arts, we find in the expressions and speeches of children the negation and / or marginalization of black people, which disturbed us and launched us into this investigative field, aiming to problematize the inequalities of race / ethnicity that reverberate in the schoolenvironment. |
id |
UFLA_63617ff0ba8f2d2e771515fcf13a0730 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/49400 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artísticoEl color de la diferencia: tensiones y reflexiones sobre las relaciones étnico-raciales que surgen de lo hacer artísticoThe color of difference: tensions and reflections on ethnic-racial relationships emerging from artistic creationRelações étnico-raciaisIdentidade negraArtePolíticas das diferençasRelaciones étnico-racialesIdentidad negraPolíticas de diferenciasEthnic-racial relationsBlack identityArtDifferences policiesThe present text, woven by several hands, presents the dialogue between two researches carried out in the postgraduate program in education at the Federal University of Lavras, regarding ethnic-racial relations and artistic experiences. The locus of the current study transits between classes of the Initial series of elementary School and Early Childhood Education, located, respectively, in Campo das Vertentes and in the South of Minas Gerais. Both investigations were based on the post-structuralist theoretical and methodological frameworks and on Foucauldian studies to problematize the relations of knowledge-power that navigate in confrontations, being confrontation, pulsating resistance. The empirical material was produced in the realization of pedagogical workshops, previously elaborated, which bubbled up problematizations regarding the representativeness of blackness. Crossed by theater and fine arts, we find in the expressions and speeches of children the negation and / or marginalization of black people, which disturbed us and launched us into this investigative field, aiming to problematize the inequalities of race / ethnicity that reverberate in the schoolenvironment.O presente texto, tecido a várias mãos, apresenta o diálogo entre duas pesquisas realizadas no programa de pós-graduação em educação da Universidade Federal de Lavras, no que tange as relações étnico-raciais e as experienciações artísticas. O lócus do vigente estudo transita entre turmas das séries iniciais do Ensino Fundamental e da Educação Infantil, situadas, respectivamente, no Campo das Vertentes e no Sul de Minas Gerais. Ambas investigações se pautaram nos referenciais teórico-metodológicos pós-estruturalistas e nos estudos foucaultianos para problematizar as relações de saber-poder que navegam nos engalfinhamentos, sendo enfrentamento, pulsando resistências. O material empírico foi produzido na realização de oficinas pedagógicas, previamente elaboradas, que borbulharam problematizações referentes a representatividade da negritude. Atravessados pelo teatro e pelas artes plásticas, encontramos nas expressões e falas das crianças a negação e/ou a marginalização das pessoas negras, o que nos inquietou e nos lançou a esse campo investigativo, visando problematizar as desigualdades de raça/etnia que reverberam no ambiente escolar.Universidade Federal do Rio Grande2022-02-18T22:26:01Z2022-02-18T22:26:01Z2021-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSILVA, G. de F. F. et al. A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 257–286, 2021. Edição Especial. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12674.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49400Revista Diversidade e Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Gislaine de Fátima FerreiraAlmeida, Breno AlvarengaReis, Fabio Pinto Gonçalves dosRibeiro, Cláudia Mariapor2022-02-18T22:26:26Zoai:localhost:1/49400Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-02-18T22:26:26Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico El color de la diferencia: tensiones y reflexiones sobre las relaciones étnico-raciales que surgen de lo hacer artístico The color of difference: tensions and reflections on ethnic-racial relationships emerging from artistic creation |
title |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico |
spellingShingle |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico Silva, Gislaine de Fátima Ferreira Relações étnico-raciais Identidade negra Arte Políticas das diferenças Relaciones étnico-raciales Identidad negra Políticas de diferencias Ethnic-racial relations Black identity Art Differences policies |
title_short |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico |
title_full |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico |
title_fullStr |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico |
title_full_unstemmed |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico |
title_sort |
A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico |
author |
Silva, Gislaine de Fátima Ferreira |
author_facet |
Silva, Gislaine de Fátima Ferreira Almeida, Breno Alvarenga Reis, Fabio Pinto Gonçalves dos Ribeiro, Cláudia Maria |
author_role |
author |
author2 |
Almeida, Breno Alvarenga Reis, Fabio Pinto Gonçalves dos Ribeiro, Cláudia Maria |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Gislaine de Fátima Ferreira Almeida, Breno Alvarenga Reis, Fabio Pinto Gonçalves dos Ribeiro, Cláudia Maria |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Relações étnico-raciais Identidade negra Arte Políticas das diferenças Relaciones étnico-raciales Identidad negra Políticas de diferencias Ethnic-racial relations Black identity Art Differences policies |
topic |
Relações étnico-raciais Identidade negra Arte Políticas das diferenças Relaciones étnico-raciales Identidad negra Políticas de diferencias Ethnic-racial relations Black identity Art Differences policies |
description |
The present text, woven by several hands, presents the dialogue between two researches carried out in the postgraduate program in education at the Federal University of Lavras, regarding ethnic-racial relations and artistic experiences. The locus of the current study transits between classes of the Initial series of elementary School and Early Childhood Education, located, respectively, in Campo das Vertentes and in the South of Minas Gerais. Both investigations were based on the post-structuralist theoretical and methodological frameworks and on Foucauldian studies to problematize the relations of knowledge-power that navigate in confrontations, being confrontation, pulsating resistance. The empirical material was produced in the realization of pedagogical workshops, previously elaborated, which bubbled up problematizations regarding the representativeness of blackness. Crossed by theater and fine arts, we find in the expressions and speeches of children the negation and / or marginalization of black people, which disturbed us and launched us into this investigative field, aiming to problematize the inequalities of race / ethnicity that reverberate in the schoolenvironment. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05 2022-02-18T22:26:01Z 2022-02-18T22:26:01Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
SILVA, G. de F. F. et al. A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 257–286, 2021. Edição Especial. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12674. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49400 |
identifier_str_mv |
SILVA, G. de F. F. et al. A cor da diferença: tensões e reflexões sobre as relações étnico-raciais que emergem do fazer artístico. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 257–286, 2021. Edição Especial. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12674. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49400 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diversidade e Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439055153790976 |