Afetividade e EaD: caminhos possíveis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Souza, Aniele Moraes
Tipo de documento: Artigo de conferência
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4853
Resumo: In this paper, we discuss the implications of affectivity in the relationship of teaching and learning in distance education based on the studies of Piaget,Vygotsky, and Wallon. These implications are investigated and dif ferences are shown through the collection and analysis of testimonials from course participants and tutors who participated in the production of a video and the dialogues that took place in a chat seeking to identify how they perceive affectivity in different times of course, affective interactions exist between student / tutor, student / student in this course and how these relationships influence the learning. Relating the perceptions of these teacher students as part of the proposed discipline Growth and development of Children, held a training course for teachers in the distance, we seek to raise the need to review the essentially cognitive practice and discussion of the importance of affectivity in process of teaching and learning. With this we aim to contribute to training teachers in a comprehensive approach, aimed ways to break the dichotomous relationship between affect and cognition.
id UFLA_674e25a2ac8a799998f9e7fe2c8c1222
oai_identifier_str oai:localhost:1/4853
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Afetividade e EaD: caminhos possíveisAfetividadeEducação a distânciaFormação de ProfessoresRelação afeto e cogniçãoAffectivityDistance educationTraining of teachersRegarding affect and cognitionIn this paper, we discuss the implications of affectivity in the relationship of teaching and learning in distance education based on the studies of Piaget,Vygotsky, and Wallon. These implications are investigated and dif ferences are shown through the collection and analysis of testimonials from course participants and tutors who participated in the production of a video and the dialogues that took place in a chat seeking to identify how they perceive affectivity in different times of course, affective interactions exist between student / tutor, student / student in this course and how these relationships influence the learning. Relating the perceptions of these teacher students as part of the proposed discipline Growth and development of Children, held a training course for teachers in the distance, we seek to raise the need to review the essentially cognitive practice and discussion of the importance of affectivity in process of teaching and learning. With this we aim to contribute to training teachers in a comprehensive approach, aimed ways to break the dichotomous relationship between affect and cognition.No presente trabalho, discute-se as implicações da afetividade nas relações de ensino e aprendizagem na Educação a distância com base nos estudos de Piaget, Vygotsky e Wallon. Essas implicações são investigadas e demostradas por meio da coleta e análise de depoimentos dos cursistas e tutores que participaram da elaboração de um vídeo e os diálogos acontecidos em um chat buscando identificar como eles percebem a afetividade nos diversos momentos do curso, as interações afetivas existentes entre aluno/tutor, aluno/aluno no curso de Pedagogia da Universidade Federal de Lavras na modalidade a distância e de que maneira essas relações interferem na aprendizagem. Relacionando as percepções desses cursistas como parte da proposta da disciplina Crescimento e desenvolvimento da Criança, ocorrida no curso de formação de professores na modalidade a distância, buscam-se suscitar a necessidade de rever as práticas essencialmente cognitivistas e a reflexão sobre a importância do papel do tutor na mediação pedagógica. Com isso busca-se contribuir com uma formação de professores numa abordagem integral, apontado caminhos para romper com a dicotômica relação entre afeto e cognição.2014-12-22T11:06:26Z2014-12-22T11:06:26Z2014-08-082014-12-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdfCRUZ, S. R. M.; SOUZA, A. M. Afetividade e EaD: caminhos possíveis. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 11., Florianópolis. Anais...Florianópolis: UNIREDE, 2014. p. 382-396.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4853Cruz, Sayonara Ribeiro MarcelinoSouza, Aniele Moraesinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2014-12-22T11:09:03Zoai:localhost:1/4853Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2014-12-22T11:09:03Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Afetividade e EaD: caminhos possíveis
title Afetividade e EaD: caminhos possíveis
spellingShingle Afetividade e EaD: caminhos possíveis
Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Afetividade
Educação a distância
Formação de Professores
Relação afeto e cognição
Affectivity
Distance education
Training of teachers
Regarding affect and cognition
title_short Afetividade e EaD: caminhos possíveis
title_full Afetividade e EaD: caminhos possíveis
title_fullStr Afetividade e EaD: caminhos possíveis
title_full_unstemmed Afetividade e EaD: caminhos possíveis
title_sort Afetividade e EaD: caminhos possíveis
author Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
author_facet Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Souza, Aniele Moraes
author_role author
author2 Souza, Aniele Moraes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Sayonara Ribeiro Marcelino
Souza, Aniele Moraes
dc.subject.por.fl_str_mv Afetividade
Educação a distância
Formação de Professores
Relação afeto e cognição
Affectivity
Distance education
Training of teachers
Regarding affect and cognition
topic Afetividade
Educação a distância
Formação de Professores
Relação afeto e cognição
Affectivity
Distance education
Training of teachers
Regarding affect and cognition
description In this paper, we discuss the implications of affectivity in the relationship of teaching and learning in distance education based on the studies of Piaget,Vygotsky, and Wallon. These implications are investigated and dif ferences are shown through the collection and analysis of testimonials from course participants and tutors who participated in the production of a video and the dialogues that took place in a chat seeking to identify how they perceive affectivity in different times of course, affective interactions exist between student / tutor, student / student in this course and how these relationships influence the learning. Relating the perceptions of these teacher students as part of the proposed discipline Growth and development of Children, held a training course for teachers in the distance, we seek to raise the need to review the essentially cognitive practice and discussion of the importance of affectivity in process of teaching and learning. With this we aim to contribute to training teachers in a comprehensive approach, aimed ways to break the dichotomous relationship between affect and cognition.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-22T11:06:26Z
2014-12-22T11:06:26Z
2014-08-08
2014-12-22
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/conferenceObject
format conferenceObject
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CRUZ, S. R. M.; SOUZA, A. M. Afetividade e EaD: caminhos possíveis. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 11., Florianópolis. Anais...Florianópolis: UNIREDE, 2014. p. 382-396.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4853
identifier_str_mv CRUZ, S. R. M.; SOUZA, A. M. Afetividade e EaD: caminhos possíveis. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ENSINO SUPERIOR A DISTÂNCIA, 11., Florianópolis. Anais...Florianópolis: UNIREDE, 2014. p. 382-396.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/4853
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439152053747712