Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carneiro, Kleber Tuxen
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Silva, Bruno Adriano Rodrigues da, Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42521
Resumo: This is a theoretical essay in which the objective went to debate the status of the Play for Physical Education. To this end, a brief historical contextualization was carried out, in relation to the emergence of teaching propositions resulting from the epistemological crisis that occurred from the 1970s onwards. They are pedagogical propositions whose contents have specific characteristics and particularities, typical of their historical and epistemological constitution. However, it can be noted that there is a kind of “accordant” element within these different trends, if not all, in most, namely: the play. Nevertheless, identifying it as a univocal element among them, in spite of supposing a certain elucidation, does not in itself become a formative prerogative, since it does not guarantee a conception elaborated your about it. Nor does it guarantee its effects for teaching, which is why we undertook the realization of this article, just like the thematic dossier that deals with this theme, in order to promote the resizing of the epistemological status of the Game within Physical Education.
id UFLA_723a30df6b940abb8fa8c887095bbbc6
oai_identifier_str oai:localhost:1/42521
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.Connections contextual and epistemological between the play and school physical educationConexiones contextuales y epistemológicas entre el juego y la educación físicaJogosEducação física escolarFormação docentePlaySchool physical educationTeacher trainingThis is a theoretical essay in which the objective went to debate the status of the Play for Physical Education. To this end, a brief historical contextualization was carried out, in relation to the emergence of teaching propositions resulting from the epistemological crisis that occurred from the 1970s onwards. They are pedagogical propositions whose contents have specific characteristics and particularities, typical of their historical and epistemological constitution. However, it can be noted that there is a kind of “accordant” element within these different trends, if not all, in most, namely: the play. Nevertheless, identifying it as a univocal element among them, in spite of supposing a certain elucidation, does not in itself become a formative prerogative, since it does not guarantee a conception elaborated your about it. Nor does it guarantee its effects for teaching, which is why we undertook the realization of this article, just like the thematic dossier that deals with this theme, in order to promote the resizing of the epistemological status of the Game within Physical Education.Trata-se de um ensaio teórico, cujo fito central consistiu em debater o status do Jogo para a Educação Física. Para tanto, fez-se uma sucinta contextualização histórica em relação à eclosão das proposições de ensino decorrentes da crise epistemológica ocorrida a partir da década de 1970. São proposições pedagógicas das quais os conteúdos apresentam características e particularidades específicas, próprias de sua constituição histórica e epistemológica. Contudo, nota-se que há uma espécie de elemento “cônsono” no interior delas; senão em todas, na maioria: o jogo. Todavia, identificá-lo como elemento unívoco, malgrado possa supor certa elucidação, não se torna uma prerrogativa formativa, visto que não afiança uma concepção elaborada a seu respeito, também não assegura seus efeitos para o ensino. Por isso empreendemos a realização deste artigo, tal qual ao dossiê temático que trata desse mote, a fim de fomentar o redimensionamento do estatuto epistemológico do Jogo no interior da Educação Física.Universidade Federal de Mato Grosso2020-08-21T16:23:22Z2020-08-21T16:23:22Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfCARNEIRO, K. T. SILVA, B. A. R. da; REIS, F. P. G. Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 24, n. 2, p. 71-81, mai./ago. 2020.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42521Corpoconsciênciareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessCarneiro, Kleber TuxenSilva, Bruno Adriano Rodrigues daReis, Fábio Pinto Gonçalves dospor2023-05-02T10:45:46Zoai:localhost:1/42521Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:45:46Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
Connections contextual and epistemological between the play and school physical education
Conexiones contextuales y epistemológicas entre el juego y la educación física
title Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
spellingShingle Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
Carneiro, Kleber Tuxen
Jogos
Educação física escolar
Formação docente
Play
School physical education
Teacher training
title_short Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
title_full Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
title_fullStr Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
title_full_unstemmed Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
title_sort Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar.
author Carneiro, Kleber Tuxen
author_facet Carneiro, Kleber Tuxen
Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
author_role author
author2 Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carneiro, Kleber Tuxen
Silva, Bruno Adriano Rodrigues da
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos
Educação física escolar
Formação docente
Play
School physical education
Teacher training
topic Jogos
Educação física escolar
Formação docente
Play
School physical education
Teacher training
description This is a theoretical essay in which the objective went to debate the status of the Play for Physical Education. To this end, a brief historical contextualization was carried out, in relation to the emergence of teaching propositions resulting from the epistemological crisis that occurred from the 1970s onwards. They are pedagogical propositions whose contents have specific characteristics and particularities, typical of their historical and epistemological constitution. However, it can be noted that there is a kind of “accordant” element within these different trends, if not all, in most, namely: the play. Nevertheless, identifying it as a univocal element among them, in spite of supposing a certain elucidation, does not in itself become a formative prerogative, since it does not guarantee a conception elaborated your about it. Nor does it guarantee its effects for teaching, which is why we undertook the realization of this article, just like the thematic dossier that deals with this theme, in order to promote the resizing of the epistemological status of the Game within Physical Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-21T16:23:22Z
2020-08-21T16:23:22Z
2020
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv CARNEIRO, K. T. SILVA, B. A. R. da; REIS, F. P. G. Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 24, n. 2, p. 71-81, mai./ago. 2020.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42521
identifier_str_mv CARNEIRO, K. T. SILVA, B. A. R. da; REIS, F. P. G. Liames contextuais e epistemológicos entre o jogo e a educação física escolar. Corpoconsciência, Cuiabá, v. 24, n. 2, p. 71-81, mai./ago. 2020.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/42521
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Mato Grosso
dc.source.none.fl_str_mv Corpoconsciência
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835155139657728