Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Helena Maria
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Lima, Francine de Paulo Martins, Villarta-Neder, Marco Antônio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606
Resumo: This article aims to characterize the role of bulletins published by the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) for the qualification of the debate in education. In order to accomplish that goal, we have chosen 10 bulletins published by ANPEd in the years 2018 and 2019 as an object of analysis. It was possible to verify that the association demonstrates, in the organization of the bulletins, an ethical and political confrontation to the issues that concern the context of Brazilian education. From this point of view, as an act for which it is accountable to Brazilian education, the bulletins are an approach that, through utterances that dialogue with knowledge, practices and sayings, goes beyond the dimension of divulgation and/or informing. This represents a conception of academic practice as an inseparable commitment between the production of specialized knowledge, the dialogue of these knowledges with other knowledge produced and circulating within society and the borders, in the educational sphere, between knowing and acting.
id UFLA_7502b9f446f1cf1ee08cd046441ec97f
oai_identifier_str oai:localhost:1/39606
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicosANPEd bulletins: The possibilities of problematizing educational issues beyond academic spacesBoletines de la ANPEd: las posibilidades de problematización de las cuestiones educativas más allá de los espacios académicosBoletins educacionaisEducação brasileiraProdução acadêmicaEducational bulletinsBrazilian educationAcademic productionThis article aims to characterize the role of bulletins published by the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) for the qualification of the debate in education. In order to accomplish that goal, we have chosen 10 bulletins published by ANPEd in the years 2018 and 2019 as an object of analysis. It was possible to verify that the association demonstrates, in the organization of the bulletins, an ethical and political confrontation to the issues that concern the context of Brazilian education. From this point of view, as an act for which it is accountable to Brazilian education, the bulletins are an approach that, through utterances that dialogue with knowledge, practices and sayings, goes beyond the dimension of divulgation and/or informing. This represents a conception of academic practice as an inseparable commitment between the production of specialized knowledge, the dialogue of these knowledges with other knowledge produced and circulating within society and the borders, in the educational sphere, between knowing and acting.O presente artigo busca caracterizar o papel de boletins publicados pela Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) para a qualificação do debate em educação. Para tal, elegemos como objeto de análise 10 boletins publicados pela ANPEd nos anos 2018 e 2019. Foi possível constatar que a associação demonstra, na organização dos boletins, um enfrentamento ético e político às questões que dizem respeito ao contexto da educação brasileira. Nesse posicionamento, enquanto ato pelo qual se responsabiliza perante a educação brasileira, os boletins configuram-se em uma abordagem que, por meio de enunciados que dialogam com saberes, práticas e dizeres, ultrapassa a dimensão de divulgar e/ou informar. Isso representa uma concepção do fazer acadêmico como um compromisso indissociável entre a produção de saberes especializados, o diálogo desses saberes com outros saberes produzidos e circulantes no interior da sociedade e as fronteiras, no âmbito educacional, entre o conhecer e o agir.ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação2020-03-31T19:35:23Z2020-03-31T19:35:23Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, H. M.; LIMA, F. de P. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Paginação irregular.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606Revista Brasileira de Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaLima, Francine de Paulo MartinsVillarta-Neder, Marco Antôniopor2023-05-08T13:08:24Zoai:localhost:1/39606Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:24Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
ANPEd bulletins: The possibilities of problematizing educational issues beyond academic spaces
Boletines de la ANPEd: las posibilidades de problematización de las cuestiones educativas más allá de los espacios académicos
title Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
spellingShingle Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
Ferreira, Helena Maria
Boletins educacionais
Educação brasileira
Produção acadêmica
Educational bulletins
Brazilian education
Academic production
title_short Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
title_full Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
title_fullStr Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
title_full_unstemmed Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
title_sort Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
author Ferreira, Helena Maria
author_facet Ferreira, Helena Maria
Lima, Francine de Paulo Martins
Villarta-Neder, Marco Antônio
author_role author
author2 Lima, Francine de Paulo Martins
Villarta-Neder, Marco Antônio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Helena Maria
Lima, Francine de Paulo Martins
Villarta-Neder, Marco Antônio
dc.subject.por.fl_str_mv Boletins educacionais
Educação brasileira
Produção acadêmica
Educational bulletins
Brazilian education
Academic production
topic Boletins educacionais
Educação brasileira
Produção acadêmica
Educational bulletins
Brazilian education
Academic production
description This article aims to characterize the role of bulletins published by the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) for the qualification of the debate in education. In order to accomplish that goal, we have chosen 10 bulletins published by ANPEd in the years 2018 and 2019 as an object of analysis. It was possible to verify that the association demonstrates, in the organization of the bulletins, an ethical and political confrontation to the issues that concern the context of Brazilian education. From this point of view, as an act for which it is accountable to Brazilian education, the bulletins are an approach that, through utterances that dialogue with knowledge, practices and sayings, goes beyond the dimension of divulgation and/or informing. This represents a conception of academic practice as an inseparable commitment between the production of specialized knowledge, the dialogue of these knowledges with other knowledge produced and circulating within society and the borders, in the educational sphere, between knowing and acting.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019
2020-03-31T19:35:23Z
2020-03-31T19:35:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv FERREIRA, H. M.; LIMA, F. de P. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Paginação irregular.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606
identifier_str_mv FERREIRA, H. M.; LIMA, F. de P. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Paginação irregular.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
publisher.none.fl_str_mv ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Educação
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835213923876864