Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606 |
Resumo: | This article aims to characterize the role of bulletins published by the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) for the qualification of the debate in education. In order to accomplish that goal, we have chosen 10 bulletins published by ANPEd in the years 2018 and 2019 as an object of analysis. It was possible to verify that the association demonstrates, in the organization of the bulletins, an ethical and political confrontation to the issues that concern the context of Brazilian education. From this point of view, as an act for which it is accountable to Brazilian education, the bulletins are an approach that, through utterances that dialogue with knowledge, practices and sayings, goes beyond the dimension of divulgation and/or informing. This represents a conception of academic practice as an inseparable commitment between the production of specialized knowledge, the dialogue of these knowledges with other knowledge produced and circulating within society and the borders, in the educational sphere, between knowing and acting. |
id |
UFLA_7502b9f446f1cf1ee08cd046441ec97f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/39606 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicosANPEd bulletins: The possibilities of problematizing educational issues beyond academic spacesBoletines de la ANPEd: las posibilidades de problematización de las cuestiones educativas más allá de los espacios académicosBoletins educacionaisEducação brasileiraProdução acadêmicaEducational bulletinsBrazilian educationAcademic productionThis article aims to characterize the role of bulletins published by the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) for the qualification of the debate in education. In order to accomplish that goal, we have chosen 10 bulletins published by ANPEd in the years 2018 and 2019 as an object of analysis. It was possible to verify that the association demonstrates, in the organization of the bulletins, an ethical and political confrontation to the issues that concern the context of Brazilian education. From this point of view, as an act for which it is accountable to Brazilian education, the bulletins are an approach that, through utterances that dialogue with knowledge, practices and sayings, goes beyond the dimension of divulgation and/or informing. This represents a conception of academic practice as an inseparable commitment between the production of specialized knowledge, the dialogue of these knowledges with other knowledge produced and circulating within society and the borders, in the educational sphere, between knowing and acting.O presente artigo busca caracterizar o papel de boletins publicados pela Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) para a qualificação do debate em educação. Para tal, elegemos como objeto de análise 10 boletins publicados pela ANPEd nos anos 2018 e 2019. Foi possível constatar que a associação demonstra, na organização dos boletins, um enfrentamento ético e político às questões que dizem respeito ao contexto da educação brasileira. Nesse posicionamento, enquanto ato pelo qual se responsabiliza perante a educação brasileira, os boletins configuram-se em uma abordagem que, por meio de enunciados que dialogam com saberes, práticas e dizeres, ultrapassa a dimensão de divulgar e/ou informar. Isso representa uma concepção do fazer acadêmico como um compromisso indissociável entre a produção de saberes especializados, o diálogo desses saberes com outros saberes produzidos e circulantes no interior da sociedade e as fronteiras, no âmbito educacional, entre o conhecer e o agir.ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação2020-03-31T19:35:23Z2020-03-31T19:35:23Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfFERREIRA, H. M.; LIMA, F. de P. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Paginação irregular.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606Revista Brasileira de Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Helena MariaLima, Francine de Paulo MartinsVillarta-Neder, Marco Antôniopor2023-05-08T13:08:24Zoai:localhost:1/39606Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T13:08:24Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos ANPEd bulletins: The possibilities of problematizing educational issues beyond academic spaces Boletines de la ANPEd: las posibilidades de problematización de las cuestiones educativas más allá de los espacios académicos |
title |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos |
spellingShingle |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos Ferreira, Helena Maria Boletins educacionais Educação brasileira Produção acadêmica Educational bulletins Brazilian education Academic production |
title_short |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos |
title_full |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos |
title_fullStr |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos |
title_full_unstemmed |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos |
title_sort |
Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos |
author |
Ferreira, Helena Maria |
author_facet |
Ferreira, Helena Maria Lima, Francine de Paulo Martins Villarta-Neder, Marco Antônio |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Francine de Paulo Martins Villarta-Neder, Marco Antônio |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Helena Maria Lima, Francine de Paulo Martins Villarta-Neder, Marco Antônio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Boletins educacionais Educação brasileira Produção acadêmica Educational bulletins Brazilian education Academic production |
topic |
Boletins educacionais Educação brasileira Produção acadêmica Educational bulletins Brazilian education Academic production |
description |
This article aims to characterize the role of bulletins published by the National Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) for the qualification of the debate in education. In order to accomplish that goal, we have chosen 10 bulletins published by ANPEd in the years 2018 and 2019 as an object of analysis. It was possible to verify that the association demonstrates, in the organization of the bulletins, an ethical and political confrontation to the issues that concern the context of Brazilian education. From this point of view, as an act for which it is accountable to Brazilian education, the bulletins are an approach that, through utterances that dialogue with knowledge, practices and sayings, goes beyond the dimension of divulgation and/or informing. This represents a conception of academic practice as an inseparable commitment between the production of specialized knowledge, the dialogue of these knowledges with other knowledge produced and circulating within society and the borders, in the educational sphere, between knowing and acting. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2020-03-31T19:35:23Z 2020-03-31T19:35:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
FERREIRA, H. M.; LIMA, F. de P. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Paginação irregular. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606 |
identifier_str_mv |
FERREIRA, H. M.; LIMA, F. de P. M.; VILLARTA-NEDER, M. A. Boletins da ANPEd: das possibilidades de problematização das questões educacionais para além dos espaços acadêmicos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 24, 2019. Paginação irregular. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/39606 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
ANPEd - Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439336133361664 |