Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Katiane Ribeiro
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13443
Resumo: The Spanish language is considered one of the most widely spoken languages in the world. In addition, it is the second language for international communication. Due to the Common Southern Market (MERCOSUL), in terms of trade, social, political, sports, tourism issues, amongst others, have been addressed in Spanish. Because of the social importance of the language, it is important to know the panorama of the process of initial and continual training of teachers who work with the Spanish language. Thus, this academic work has the general objective to investigate how to 'Update the Course for Spanish Teachers', offered to teachers of the state of Minas Gerais, together with the Spanish Embassy in Brazil, which contributed to improve the training of Spanish language teachers. It has specific objectives: to describe the course, their objectives and the activities developed; Analyze and describe the perception of Spanish language teachers about the contributions that the activities developed in the course has brought to their educational and linguistic training; And to identify, in the perception of these teachers, the influence of the updated course on their professional practice. For that, a qualitative research was carried out from a perspective of interpretative analysis with a sample composed of ten teachers, who answered a questionnaire (survey). The preliminary results point to a significant contribution of the course to the reflection of the process of the teachers about their educational practices.
id UFLA_7c24be26dd665e63a67e4c63afe7be14
oai_identifier_str oai:localhost:1/13443
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualizaçãoContinued teacher training of spanish language teachers: an analysis of an update courseLíngua espanhola – Estudo e ensinoProfessores – FormaçãoSpanish language – Study and teachingTeachers – In-service trainingPlanejamento e Avaliação EducacionalThe Spanish language is considered one of the most widely spoken languages in the world. In addition, it is the second language for international communication. Due to the Common Southern Market (MERCOSUL), in terms of trade, social, political, sports, tourism issues, amongst others, have been addressed in Spanish. Because of the social importance of the language, it is important to know the panorama of the process of initial and continual training of teachers who work with the Spanish language. Thus, this academic work has the general objective to investigate how to 'Update the Course for Spanish Teachers', offered to teachers of the state of Minas Gerais, together with the Spanish Embassy in Brazil, which contributed to improve the training of Spanish language teachers. It has specific objectives: to describe the course, their objectives and the activities developed; Analyze and describe the perception of Spanish language teachers about the contributions that the activities developed in the course has brought to their educational and linguistic training; And to identify, in the perception of these teachers, the influence of the updated course on their professional practice. For that, a qualitative research was carried out from a perspective of interpretative analysis with a sample composed of ten teachers, who answered a questionnaire (survey). The preliminary results point to a significant contribution of the course to the reflection of the process of the teachers about their educational practices.A língua espanhola é considerada uma das línguas mais faladas no mundo. Além disso, é o segundo idioma para comunicação internacional. Em decorrência do Mercado Comum do Sul (MERCOSUL), questões comerciais, sociais, políticas, esportivas, de turismo, entre outras, têm sido tratadas em espanhol. Por essa importância social da língua, é que se faz importante conhecer o panorama do processo de formação inicial e continuada dos professores que atuam com a língua espanhola. Assim, neste trabalho acadêmico, objetiva-se investigar como o „Curso de Atualização para Professores de Espanhol‟, oferecido aos professores da rede estadual de Minas Gerais, conveniado com a Embaixada Espanhola no Brasil, contribuiu para melhorar a formação dos docentes de língua espanhola. Além disso, tem como objetivos específicos: Descrever o curso, seus objetivos e as atividades desenvolvidas nesse curso; analisar e descrever a percepção de professores de língua espanhola sobre as contribuições que as atividades desenvolvidas no curso trouxeram para sua formação pedagógica e linguística; e identificar ainda, na percepção desses docentes, a influência do curso de atualização em sua prática profissional. Para tanto, foi realizada uma pesquisa de cunho qualitativo sob uma perspectiva de análise interpretativa com amostra composta por dez professores, que responderam a um questionário. Os resultados apontam para uma significativa contribuição do curso para o processo de reflexão dos professores sobre suas práticas educativas.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoAlmeida, Patricia VasconcelosFerreira, Helena MariaMelo, Glenda Cristina Valim deSouza, Katiane Ribeiro2017-07-27T16:34:32Z2017-07-27T16:34:32Z2017-07-252017-06-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfSOUZA, K. R. Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização. 2017. 97 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13443porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-05-08T12:15:15Zoai:localhost:1/13443Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-08T12:15:15Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
Continued teacher training of spanish language teachers: an analysis of an update course
title Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
spellingShingle Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
Souza, Katiane Ribeiro
Língua espanhola – Estudo e ensino
Professores – Formação
Spanish language – Study and teaching
Teachers – In-service training
Planejamento e Avaliação Educacional
title_short Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
title_full Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
title_fullStr Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
title_full_unstemmed Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
title_sort Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização
author Souza, Katiane Ribeiro
author_facet Souza, Katiane Ribeiro
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Almeida, Patricia Vasconcelos
Ferreira, Helena Maria
Melo, Glenda Cristina Valim de
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Katiane Ribeiro
dc.subject.por.fl_str_mv Língua espanhola – Estudo e ensino
Professores – Formação
Spanish language – Study and teaching
Teachers – In-service training
Planejamento e Avaliação Educacional
topic Língua espanhola – Estudo e ensino
Professores – Formação
Spanish language – Study and teaching
Teachers – In-service training
Planejamento e Avaliação Educacional
description The Spanish language is considered one of the most widely spoken languages in the world. In addition, it is the second language for international communication. Due to the Common Southern Market (MERCOSUL), in terms of trade, social, political, sports, tourism issues, amongst others, have been addressed in Spanish. Because of the social importance of the language, it is important to know the panorama of the process of initial and continual training of teachers who work with the Spanish language. Thus, this academic work has the general objective to investigate how to 'Update the Course for Spanish Teachers', offered to teachers of the state of Minas Gerais, together with the Spanish Embassy in Brazil, which contributed to improve the training of Spanish language teachers. It has specific objectives: to describe the course, their objectives and the activities developed; Analyze and describe the perception of Spanish language teachers about the contributions that the activities developed in the course has brought to their educational and linguistic training; And to identify, in the perception of these teachers, the influence of the updated course on their professional practice. For that, a qualitative research was carried out from a perspective of interpretative analysis with a sample composed of ten teachers, who answered a questionnaire (survey). The preliminary results point to a significant contribution of the course to the reflection of the process of the teachers about their educational practices.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-27T16:34:32Z
2017-07-27T16:34:32Z
2017-07-25
2017-06-26
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, K. R. Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização. 2017. 97 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13443
identifier_str_mv SOUZA, K. R. Formação continuada de professores de língua espanhola: uma análise de um curso de atualização. 2017. 97 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação)-Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2017.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13443
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação do Mestrado Profissional em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835173202427904