(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Josilene Carvalho
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181
Resumo: This research aims at investigating how student teachers’ sayings are constructed in their experience reports and what meanings they (re)constructed during their participation in the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching - PIBID, subproject - English Letters of a Federal University of the State of Minas Gerais - Brazil. Seeking to identify how the activities developed in the program helped in the construction of the teaching identity of these participants, a qualitative research (Minayo, 2004; Flick, 2009) was carried out, with the purpose of analyzing and discussing the students’ final reflectionsinf portfolios and especifically, their professional identity construction. The interpretation of the data, in addition to being based on concepts of English teacher development and teaching identity, also relies on principles of the Systemic-Functional Grammar (Halliday, 2004). The results of this research reflect how the PIBID program contributed to learning by giving a new meaning to the teaching identity of the participants, as they indicate that PIBID contributes directly to their development, preparing them for the beginning of their careers, in addition to allowing opportunities experience the pedagogical practice, as well as reflecting on their professional learnings. As such, this research may also be considered as input for discussions in the area of teacher education.
id UFLA_8963d1e0d302e772252011548ee4c95f
oai_identifier_str oai:localhost:1/46181
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglêsTransformations in teaching identity during training initial in english PIBIDPIBIDIdentidade docenteFormação de professoresAvaliatividadeTeaching IdentityTeacher trainingAppraisalEducaçãoThis research aims at investigating how student teachers’ sayings are constructed in their experience reports and what meanings they (re)constructed during their participation in the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching - PIBID, subproject - English Letters of a Federal University of the State of Minas Gerais - Brazil. Seeking to identify how the activities developed in the program helped in the construction of the teaching identity of these participants, a qualitative research (Minayo, 2004; Flick, 2009) was carried out, with the purpose of analyzing and discussing the students’ final reflectionsinf portfolios and especifically, their professional identity construction. The interpretation of the data, in addition to being based on concepts of English teacher development and teaching identity, also relies on principles of the Systemic-Functional Grammar (Halliday, 2004). The results of this research reflect how the PIBID program contributed to learning by giving a new meaning to the teaching identity of the participants, as they indicate that PIBID contributes directly to their development, preparing them for the beginning of their careers, in addition to allowing opportunities experience the pedagogical practice, as well as reflecting on their professional learnings. As such, this research may also be considered as input for discussions in the area of teacher education.Esta pesquisa tem por objetivo investigar os dizeres que se faz construto nos relatos de experiência de alunos licenciandos e quais significados eles (re)construíram durante a participação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID, subprojeto – Letras Inglês de uma Universidade Federal do Estado de Minas Gerais – Brasil. Buscando identificar de que forma as atividades desenvolvidas no programa auxiliaram na construção da identidade docente desses participantes, se desenvolveu uma pesquisa qualitativa (Flick, 2009), com o propósito de analisar e discutir as reflexões finais de portfólios e, especificamente, a construção da identidade profissional. A interpretação dos dados, além de se embasar em conceitos de formação de professores de inglês e de identidade docente, também se apoia em princípios da Gramática Sistêmico-Funcional (Halliday, 2004). Os resultados desta pesquisa refletem como o programa PIBID contribuiu para a aprendizagem, proporcionando ressignificação da identidade docente dos participantes, pois indicam que o PIBID contribui diretamente na formação de futuros professores, preparando-os para o início de carreira, além de possibilitar oportunidades para o bolsista imergir na prática pedagógica, bem como refletir sobre seus aprendizados. Sendo assim, esta pesquisa também pode ser considerada como aporte para discussões na área de formação de professores.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoRomero, Tania Regina de SouzaSól, Vanderlice dos Santos AndradeReis, Fábio Pinto Gonçalves dosPereira, Josilene Carvalho2021-04-05T19:00:17Z2021-04-05T19:00:17Z2021-04-052021-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, J. C. (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês. 2021. 86 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2021-04-05T19:00:18Zoai:localhost:1/46181Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-04-05T19:00:18Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
Transformations in teaching identity during training initial in english PIBID
title (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
spellingShingle (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
Pereira, Josilene Carvalho
PIBID
Identidade docente
Formação de professores
Avaliatividade
Teaching Identity
Teacher training
Appraisal
Educação
title_short (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
title_full (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
title_fullStr (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
title_full_unstemmed (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
title_sort (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
author Pereira, Josilene Carvalho
author_facet Pereira, Josilene Carvalho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Romero, Tania Regina de Souza
Sól, Vanderlice dos Santos Andrade
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Josilene Carvalho
dc.subject.por.fl_str_mv PIBID
Identidade docente
Formação de professores
Avaliatividade
Teaching Identity
Teacher training
Appraisal
Educação
topic PIBID
Identidade docente
Formação de professores
Avaliatividade
Teaching Identity
Teacher training
Appraisal
Educação
description This research aims at investigating how student teachers’ sayings are constructed in their experience reports and what meanings they (re)constructed during their participation in the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching - PIBID, subproject - English Letters of a Federal University of the State of Minas Gerais - Brazil. Seeking to identify how the activities developed in the program helped in the construction of the teaching identity of these participants, a qualitative research (Minayo, 2004; Flick, 2009) was carried out, with the purpose of analyzing and discussing the students’ final reflectionsinf portfolios and especifically, their professional identity construction. The interpretation of the data, in addition to being based on concepts of English teacher development and teaching identity, also relies on principles of the Systemic-Functional Grammar (Halliday, 2004). The results of this research reflect how the PIBID program contributed to learning by giving a new meaning to the teaching identity of the participants, as they indicate that PIBID contributes directly to their development, preparing them for the beginning of their careers, in addition to allowing opportunities experience the pedagogical practice, as well as reflecting on their professional learnings. As such, this research may also be considered as input for discussions in the area of teacher education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-05T19:00:17Z
2021-04-05T19:00:17Z
2021-04-05
2021-02-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv PEREIRA, J. C. (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês. 2021. 86 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181
identifier_str_mv PEREIRA, J. C. (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês. 2021. 86 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Educação
UFLA
brasil
Departamento de Educação
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835069154328576