(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181 |
Resumo: | This research aims at investigating how student teachers’ sayings are constructed in their experience reports and what meanings they (re)constructed during their participation in the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching - PIBID, subproject - English Letters of a Federal University of the State of Minas Gerais - Brazil. Seeking to identify how the activities developed in the program helped in the construction of the teaching identity of these participants, a qualitative research (Minayo, 2004; Flick, 2009) was carried out, with the purpose of analyzing and discussing the students’ final reflectionsinf portfolios and especifically, their professional identity construction. The interpretation of the data, in addition to being based on concepts of English teacher development and teaching identity, also relies on principles of the Systemic-Functional Grammar (Halliday, 2004). The results of this research reflect how the PIBID program contributed to learning by giving a new meaning to the teaching identity of the participants, as they indicate that PIBID contributes directly to their development, preparing them for the beginning of their careers, in addition to allowing opportunities experience the pedagogical practice, as well as reflecting on their professional learnings. As such, this research may also be considered as input for discussions in the area of teacher education. |
id |
UFLA_8963d1e0d302e772252011548ee4c95f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/46181 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglêsTransformations in teaching identity during training initial in english PIBIDPIBIDIdentidade docenteFormação de professoresAvaliatividadeTeaching IdentityTeacher trainingAppraisalEducaçãoThis research aims at investigating how student teachers’ sayings are constructed in their experience reports and what meanings they (re)constructed during their participation in the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching - PIBID, subproject - English Letters of a Federal University of the State of Minas Gerais - Brazil. Seeking to identify how the activities developed in the program helped in the construction of the teaching identity of these participants, a qualitative research (Minayo, 2004; Flick, 2009) was carried out, with the purpose of analyzing and discussing the students’ final reflectionsinf portfolios and especifically, their professional identity construction. The interpretation of the data, in addition to being based on concepts of English teacher development and teaching identity, also relies on principles of the Systemic-Functional Grammar (Halliday, 2004). The results of this research reflect how the PIBID program contributed to learning by giving a new meaning to the teaching identity of the participants, as they indicate that PIBID contributes directly to their development, preparing them for the beginning of their careers, in addition to allowing opportunities experience the pedagogical practice, as well as reflecting on their professional learnings. As such, this research may also be considered as input for discussions in the area of teacher education.Esta pesquisa tem por objetivo investigar os dizeres que se faz construto nos relatos de experiência de alunos licenciandos e quais significados eles (re)construíram durante a participação no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência – PIBID, subprojeto – Letras Inglês de uma Universidade Federal do Estado de Minas Gerais – Brasil. Buscando identificar de que forma as atividades desenvolvidas no programa auxiliaram na construção da identidade docente desses participantes, se desenvolveu uma pesquisa qualitativa (Flick, 2009), com o propósito de analisar e discutir as reflexões finais de portfólios e, especificamente, a construção da identidade profissional. A interpretação dos dados, além de se embasar em conceitos de formação de professores de inglês e de identidade docente, também se apoia em princípios da Gramática Sistêmico-Funcional (Halliday, 2004). Os resultados desta pesquisa refletem como o programa PIBID contribuiu para a aprendizagem, proporcionando ressignificação da identidade docente dos participantes, pois indicam que o PIBID contribui diretamente na formação de futuros professores, preparando-os para o início de carreira, além de possibilitar oportunidades para o bolsista imergir na prática pedagógica, bem como refletir sobre seus aprendizados. Sendo assim, esta pesquisa também pode ser considerada como aporte para discussões na área de formação de professores.Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUFLAbrasilDepartamento de EducaçãoRomero, Tania Regina de SouzaSól, Vanderlice dos Santos AndradeReis, Fábio Pinto Gonçalves dosPereira, Josilene Carvalho2021-04-05T19:00:17Z2021-04-05T19:00:17Z2021-04-052021-02-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfPEREIRA, J. C. (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês. 2021. 86 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2021-04-05T19:00:18Zoai:localhost:1/46181Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2021-04-05T19:00:18Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês Transformations in teaching identity during training initial in english PIBID |
title |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês |
spellingShingle |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês Pereira, Josilene Carvalho PIBID Identidade docente Formação de professores Avaliatividade Teaching Identity Teacher training Appraisal Educação |
title_short |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês |
title_full |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês |
title_fullStr |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês |
title_full_unstemmed |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês |
title_sort |
(Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês |
author |
Pereira, Josilene Carvalho |
author_facet |
Pereira, Josilene Carvalho |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Romero, Tania Regina de Souza Sól, Vanderlice dos Santos Andrade Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Josilene Carvalho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PIBID Identidade docente Formação de professores Avaliatividade Teaching Identity Teacher training Appraisal Educação |
topic |
PIBID Identidade docente Formação de professores Avaliatividade Teaching Identity Teacher training Appraisal Educação |
description |
This research aims at investigating how student teachers’ sayings are constructed in their experience reports and what meanings they (re)constructed during their participation in the Institutional Scholarship Program for Initiation to Teaching - PIBID, subproject - English Letters of a Federal University of the State of Minas Gerais - Brazil. Seeking to identify how the activities developed in the program helped in the construction of the teaching identity of these participants, a qualitative research (Minayo, 2004; Flick, 2009) was carried out, with the purpose of analyzing and discussing the students’ final reflectionsinf portfolios and especifically, their professional identity construction. The interpretation of the data, in addition to being based on concepts of English teacher development and teaching identity, also relies on principles of the Systemic-Functional Grammar (Halliday, 2004). The results of this research reflect how the PIBID program contributed to learning by giving a new meaning to the teaching identity of the participants, as they indicate that PIBID contributes directly to their development, preparing them for the beginning of their careers, in addition to allowing opportunities experience the pedagogical practice, as well as reflecting on their professional learnings. As such, this research may also be considered as input for discussions in the area of teacher education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-05T19:00:17Z 2021-04-05T19:00:17Z 2021-04-05 2021-02-24 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
PEREIRA, J. C. (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês. 2021. 86 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, J. C. (Trans)formações na identidade docente durante a formação inicial no PIBID inglês. 2021. 86 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/46181 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Educação UFLA brasil Departamento de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Lavras Programa de Pós-Graduação em Educação UFLA brasil Departamento de Educação |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815438995540148224 |