Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37455 |
Resumo: | This paper was carried out in order to know the curricular adjustments made under the Professional Education, which serves people with disabilities. For the present study seven educational institutions that offer this type of education were selected. Data collection took place with the use of semi-structured interviews with representatives of those institutions that are in charge of the planning and organization of the courses. The qualitative nature of the study allowed the processing of data by content analysis, essentially thematically. The results from the investigation show that NGOs stand in relation to the S system for the diversity of adaptive measures employed in meeting the special educational needs of these people. |
id |
UFLA_92dd69c37598786c99f16ba9f39e5753 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/37455 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidadeProfessional Education for Pessoas com deficiência: adaptations for accessibilityEducación Profesional de las Personas con Discapacidad: adaptaciones para la accesibilidadDeficientes físicos - EducaçãoEducação profissionalAdaptação curricularDisabled - EducationProfessional educationCurricular adaptationsThis paper was carried out in order to know the curricular adjustments made under the Professional Education, which serves people with disabilities. For the present study seven educational institutions that offer this type of education were selected. Data collection took place with the use of semi-structured interviews with representatives of those institutions that are in charge of the planning and organization of the courses. The qualitative nature of the study allowed the processing of data by content analysis, essentially thematically. The results from the investigation show that NGOs stand in relation to the S system for the diversity of adaptive measures employed in meeting the special educational needs of these people.Este artigo foi realizado com o objetivo de conhecer as adaptações curriculares realizadas no âmbito da Educação Profissional que atende pessoas com deficiência. Para o estudo, foram selecionadas sete instituições educacionais que ofertam esta modalidade de ensino, sendo elas: SENAC, SENAI e Organizações não governamentais (ONGs) de atendimento à pessoa com deficiência. A coleta de dados se deu com o uso de entrevistas semiestruturadas realizadas com representantes destas instituições que estão à frente do planejamento e da organização dos cursos. A natureza qualitativa do estudo permitiu o tratamento dos dados por análise de conteúdo, de forma essencialmente temática. Os resultados obtidos na investigação demonstram que as ONGs se destacam em relação ao sistema S pela diversidade de medidas adaptativas empregadas no atendimento das necessidades educacionais especiais destas pessoas.Universidade Federal de Santa Catarina2019-10-31T16:44:24Z2019-10-31T16:44:24Z2013info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfLIMA, M. P.; CAPPELLE, M. C. A. Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 1065-1098, set./dez. 2013.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37455PERSPECTIVAreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Michelle Pinto deCappelle, Monica Carvalho Alvespor2019-10-31T16:46:32Zoai:localhost:1/37455Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2019-10-31T16:46:32Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade Professional Education for Pessoas com deficiência: adaptations for accessibility Educación Profesional de las Personas con Discapacidad: adaptaciones para la accesibilidad |
title |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade |
spellingShingle |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade Lima, Michelle Pinto de Deficientes físicos - Educação Educação profissional Adaptação curricular Disabled - Education Professional education Curricular adaptations |
title_short |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade |
title_full |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade |
title_fullStr |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade |
title_full_unstemmed |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade |
title_sort |
Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade |
author |
Lima, Michelle Pinto de |
author_facet |
Lima, Michelle Pinto de Cappelle, Monica Carvalho Alves |
author_role |
author |
author2 |
Cappelle, Monica Carvalho Alves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Michelle Pinto de Cappelle, Monica Carvalho Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deficientes físicos - Educação Educação profissional Adaptação curricular Disabled - Education Professional education Curricular adaptations |
topic |
Deficientes físicos - Educação Educação profissional Adaptação curricular Disabled - Education Professional education Curricular adaptations |
description |
This paper was carried out in order to know the curricular adjustments made under the Professional Education, which serves people with disabilities. For the present study seven educational institutions that offer this type of education were selected. Data collection took place with the use of semi-structured interviews with representatives of those institutions that are in charge of the planning and organization of the courses. The qualitative nature of the study allowed the processing of data by content analysis, essentially thematically. The results from the investigation show that NGOs stand in relation to the S system for the diversity of adaptive measures employed in meeting the special educational needs of these people. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013 2019-10-31T16:44:24Z 2019-10-31T16:44:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
LIMA, M. P.; CAPPELLE, M. C. A. Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 1065-1098, set./dez. 2013. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37455 |
identifier_str_mv |
LIMA, M. P.; CAPPELLE, M. C. A. Educação Profissional de Pessoas com Deficiência: adaptações para a acessibilidade. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 31, n. 3, p. 1065-1098, set./dez. 2013. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/37455 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
PERSPECTIVA reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1807835216816898048 |