Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50129 |
Resumo: | Investigating whether aesthetic experiences allow problematizing issues related to the production of identities and differences in the context of Early Childhood Education required a plunge into post-structuralist references, in the pedagogies, and sociology of childhoods to problematize the words of children from their contact with the arts. Conducting research involving this age group, is doing it with children and not about them, which is why countless challenges are placed in the researcher's interactions with the field. Fundamental questions for the development of the research emerged from this process: how to stop being a foreign body in that space? How to provide space-times in which children have a time and a voice? How to do this listening exercise? Thus, it is concluded that there is an urgent need for a political look in the field of research methodologies with children, given the urgency to know the cultures of children from their multiple languages. |
id |
UFLA_a4709048869c80f73326c52c7516f0a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50129 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com criançasBuceo en poética infantil: vías y mal funcionamiento metodológico en la investigación infantilDiving in children's poetics: pathways and methodological impasses in child researchInfânciaPesquisaCriançasInfanciaInvestigaciónNiñosChildhoodResearchKidsInvestigating whether aesthetic experiences allow problematizing issues related to the production of identities and differences in the context of Early Childhood Education required a plunge into post-structuralist references, in the pedagogies, and sociology of childhoods to problematize the words of children from their contact with the arts. Conducting research involving this age group, is doing it with children and not about them, which is why countless challenges are placed in the researcher's interactions with the field. Fundamental questions for the development of the research emerged from this process: how to stop being a foreign body in that space? How to provide space-times in which children have a time and a voice? How to do this listening exercise? Thus, it is concluded that there is an urgent need for a political look in the field of research methodologies with children, given the urgency to know the cultures of children from their multiple languages.Investigar se as experiências estéticas permitem a problematização de questões relacionadas à produção das identidades e das diferenças no contexto da Educação Infantil exigiu um mergulho em referenciais pós-estruturalistas, nas pedagogias e sociologia das infâncias para problematizar os dizeres de crianças a partir do seu contato com as artes. Realizar pesquisas envolvendo essa faixa etária, é fazê-las com as crianças e não sobre elas, razão pela qual inúmeros desafios são colocados nas interações do/a pesquisador/a com o campo. Emergiram desse processo questionamentos fundamentais para o desenvolvimento da pesquisa: como deixar de ser um corpo estranho naquele espaço? Como proporcionar espaços-tempos em que as crianças tenham vez e voz? Como fazer esse exercício de escuta? Assim, conclui-se que urge a necessidade de um olhar político no campo das metodologias de pesquisas com crianças, visto a urgência de conhecer as culturas das infâncias a partir das suas múltiplas linguagens.Universidade Federal do Rio Grande (FURG)2022-06-07T22:27:42Z2022-06-07T22:27:42Z2021-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfALMEIDA, B. A.; REIS, F. P. G. dos. Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 651-678, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12683.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50129Revista Diversidade e Educaçãoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Breno AlvarengaReis, Fábio Pinto Gonçalves dospor2023-05-02T10:57:40Zoai:localhost:1/50129Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-02T10:57:40Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças Buceo en poética infantil: vías y mal funcionamiento metodológico en la investigación infantil Diving in children's poetics: pathways and methodological impasses in child research |
title |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças |
spellingShingle |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças Almeida, Breno Alvarenga Infância Pesquisa Crianças Infancia Investigación Niños Childhood Research Kids |
title_short |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças |
title_full |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças |
title_fullStr |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças |
title_full_unstemmed |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças |
title_sort |
Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças |
author |
Almeida, Breno Alvarenga |
author_facet |
Almeida, Breno Alvarenga Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos |
author_role |
author |
author2 |
Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Breno Alvarenga Reis, Fábio Pinto Gonçalves dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Infância Pesquisa Crianças Infancia Investigación Niños Childhood Research Kids |
topic |
Infância Pesquisa Crianças Infancia Investigación Niños Childhood Research Kids |
description |
Investigating whether aesthetic experiences allow problematizing issues related to the production of identities and differences in the context of Early Childhood Education required a plunge into post-structuralist references, in the pedagogies, and sociology of childhoods to problematize the words of children from their contact with the arts. Conducting research involving this age group, is doing it with children and not about them, which is why countless challenges are placed in the researcher's interactions with the field. Fundamental questions for the development of the research emerged from this process: how to stop being a foreign body in that space? How to provide space-times in which children have a time and a voice? How to do this listening exercise? Thus, it is concluded that there is an urgent need for a political look in the field of research methodologies with children, given the urgency to know the cultures of children from their multiple languages. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-05 2022-06-07T22:27:42Z 2022-06-07T22:27:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ALMEIDA, B. A.; REIS, F. P. G. dos. Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 651-678, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12683. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50129 |
identifier_str_mv |
ALMEIDA, B. A.; REIS, F. P. G. dos. Um mergulho nas poéticas das infâncias: percursos e percalços metodológicos da pesquisa com crianças. Revista Diversidade e Educação, Rio Grande, v. 9, p. 651-678, 2021. DOI: 10.14295/de.v9iEspecial.12683. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50129 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Diversidade e Educação reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439263353798656 |