Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moraes, Elton Rodrigo de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48735
Resumo: Studies show that in the early years of elementary school, Mathematics, and especially Geometry, are often neglected. This is due to a number of factors, such as the fact that most teachers in the early years of elementary school (1st to 5th year) have training in Teaching and Pedagogy courses, which have little Mathematics content in their grid curriculum (CAZORLA; SANTANA, 2005), (CLESAR; GIRAFFA, 2020). Sousa (2019) studied the pedagogy courses in Minas Gerais and pointed to this reality. For Lorenzato (1995), this is one of the main reasons that contribute to the lack of geometric knowledge needed by teachers and, consequently, result in a deficient teaching of Geometry. Thinking of changing this scenario, the Municipality of Pouso Alegre - MG, in 2019, included one class of Geometry per week in the early years of elementary school, being taught by a specific teacher with a degree in Mathematics. The objective of this work, is to contribute to the teaching of Geometry in the early years, reporting the pedagogical practices adopted by the teachers of Geometry in the classroom, in addition to the difficulties encountered. A qualitative field research was carried out with a semi-structured interview. The collected data was analyzed using the method of content analysis proposed by Bardin (1977).
id UFLA_b51407195e346e60f680dfc4b4ad81a7
oai_identifier_str oai:localhost:1/48735
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas GeraisContributions to the teaching of geometry in the early years of elementary school in a city of Minas GeraisEnsino da geometriaGeometria - Professores específicosEnsino fundamental - Anos iniciaisFormação de professoresGeometry teachingGeometry - Specific teachersElementary school - Early yearsTeacher trainingMatemáticaStudies show that in the early years of elementary school, Mathematics, and especially Geometry, are often neglected. This is due to a number of factors, such as the fact that most teachers in the early years of elementary school (1st to 5th year) have training in Teaching and Pedagogy courses, which have little Mathematics content in their grid curriculum (CAZORLA; SANTANA, 2005), (CLESAR; GIRAFFA, 2020). Sousa (2019) studied the pedagogy courses in Minas Gerais and pointed to this reality. For Lorenzato (1995), this is one of the main reasons that contribute to the lack of geometric knowledge needed by teachers and, consequently, result in a deficient teaching of Geometry. Thinking of changing this scenario, the Municipality of Pouso Alegre - MG, in 2019, included one class of Geometry per week in the early years of elementary school, being taught by a specific teacher with a degree in Mathematics. The objective of this work, is to contribute to the teaching of Geometry in the early years, reporting the pedagogical practices adopted by the teachers of Geometry in the classroom, in addition to the difficulties encountered. A qualitative field research was carried out with a semi-structured interview. The collected data was analyzed using the method of content analysis proposed by Bardin (1977).Pesquisas apontam que nos anos iniciais do ensino fundamental a matemática e principalmente, a geometria, são muitas vezes negligenciadas. Isso se dá por uma série de fatores, como o fato da maioria dos professores dos anos iniciais do ensino fundamental (1º ao 5º ano) possuírem formação em cursos de Magistério e Pedagogia, os quais apresentam pouco conteúdo de Matemática em sua grade curricular (CAZORLA; SANTANA, 2005), (CLESAR; GIRAFFA, 2020). Sousa (2019) fez um estudo sobre os cursos de pedagogia em Minas Gerais e aponta para essa realidade. Para Lorenzato (1995), esta é uma das principais razões que contribuem para a falta de conhecimentos geométricos necessários por parte dos professores e consequentemente resultam em um ensino deficiente da geometria. Pensando em mudar esse cenário a Prefeitura Municipal de Pouso Alegre - MG, em 2019, incluiu uma aula de geometria por semana nos anos iniciais do ensino fundamental, sendo lecionada por um professor específico licenciado em matemática. O objetivo deste trabalho é contribuir com o ensino de geometria nos anos iniciais, relatando as práticas pedagógicas adotadas pelos professores de geometria em sala de aula, além das dificuldades encontradas. Foi feita uma pesquisa de campo de caráter qualitativa com entrevista semiestruturada. Os dados coletados foram analisados através do método de análise de conteúdo proposto por Bardin (1977).Universidade Federal de LavrasPrograma de Pós-Graduação em Matemática em Rede NacionalUFLAbrasilDepartamento de Ciências ExatasSilva, Nelson AntonioFerreira, Francinildo NobreClaudio, Mario Henrique AndradeSilva, Nelson AntonioMoraes, Elton Rodrigo de2021-12-27T20:47:13Z2021-12-27T20:47:13Z2021-12-272021-11-24info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfMORAES, E. R. de. Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais. 2021. 117 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48735porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLA2023-04-19T12:48:40Zoai:localhost:1/48735Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-04-19T12:48:40Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
Contributions to the teaching of geometry in the early years of elementary school in a city of Minas Gerais
title Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
spellingShingle Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
Moraes, Elton Rodrigo de
Ensino da geometria
Geometria - Professores específicos
Ensino fundamental - Anos iniciais
Formação de professores
Geometry teaching
Geometry - Specific teachers
Elementary school - Early years
Teacher training
Matemática
title_short Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
title_full Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
title_fullStr Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
title_full_unstemmed Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
title_sort Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais
author Moraes, Elton Rodrigo de
author_facet Moraes, Elton Rodrigo de
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Nelson Antonio
Ferreira, Francinildo Nobre
Claudio, Mario Henrique Andrade
Silva, Nelson Antonio
dc.contributor.author.fl_str_mv Moraes, Elton Rodrigo de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino da geometria
Geometria - Professores específicos
Ensino fundamental - Anos iniciais
Formação de professores
Geometry teaching
Geometry - Specific teachers
Elementary school - Early years
Teacher training
Matemática
topic Ensino da geometria
Geometria - Professores específicos
Ensino fundamental - Anos iniciais
Formação de professores
Geometry teaching
Geometry - Specific teachers
Elementary school - Early years
Teacher training
Matemática
description Studies show that in the early years of elementary school, Mathematics, and especially Geometry, are often neglected. This is due to a number of factors, such as the fact that most teachers in the early years of elementary school (1st to 5th year) have training in Teaching and Pedagogy courses, which have little Mathematics content in their grid curriculum (CAZORLA; SANTANA, 2005), (CLESAR; GIRAFFA, 2020). Sousa (2019) studied the pedagogy courses in Minas Gerais and pointed to this reality. For Lorenzato (1995), this is one of the main reasons that contribute to the lack of geometric knowledge needed by teachers and, consequently, result in a deficient teaching of Geometry. Thinking of changing this scenario, the Municipality of Pouso Alegre - MG, in 2019, included one class of Geometry per week in the early years of elementary school, being taught by a specific teacher with a degree in Mathematics. The objective of this work, is to contribute to the teaching of Geometry in the early years, reporting the pedagogical practices adopted by the teachers of Geometry in the classroom, in addition to the difficulties encountered. A qualitative field research was carried out with a semi-structured interview. The collected data was analyzed using the method of content analysis proposed by Bardin (1977).
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27T20:47:13Z
2021-12-27T20:47:13Z
2021-12-27
2021-11-24
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MORAES, E. R. de. Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais. 2021. 117 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48735
identifier_str_mv MORAES, E. R. de. Contribuições para o ensino da geometria nos anos iniciais do ensino fundamental em uma cidade de Minas Gerais. 2021. 117 p. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal de Lavras, Lavras, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/48735
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Lavras
Programa de Pós-Graduação em Matemática em Rede Nacional
UFLA
brasil
Departamento de Ciências Exatas
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1784550003555958784