O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Donizeti Leandro de
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Ferrugini, Lílian, Castro, Cleber Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13385
Resumo: Studies of Distance Education (DE) have grown in recent years taking the attention of researchers and educational managers as to their particularities.Given this, there is a need to diagnose how are the Brazilian studies on this theme, identifying the possible features and limitations to theoretical and methodological advances. So, the objective of this article is to map the field of studies on Distance Education in Brazil, comparing it to some international studies. For this, we developed a bibliometric study from 51 articles published between the 2008 to 2013 years in 23 national journals, and a bibliographic study from the 20 major international articles identified in the Web of Knowledge database.The articles were investigated based on content analysis, identifying the key themes and methodologies used, as well as main authors and institutions with the highest number of publications.Among the main results, we found out that the predominance in the Brazilian studies is the great interest for pedagogical and methodological aspects of distance education, a predominance of qualitative approaches and a low interaction between institutions in co-authoring network. The results are valid for a greater understanding of the research involving the theme "Distance Education in Brazil", allowing identifying possible trends and limitations of this field of study.
id UFLA_b8c8e1955265337a123975e693c73035
oai_identifier_str oai:localhost:1/13385
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionaisThe field of studies on distance education: a bibliometric study in national journalsEducação a distânciaEstudos bibliométricosDistance educationBibliometric studyStudies of Distance Education (DE) have grown in recent years taking the attention of researchers and educational managers as to their particularities.Given this, there is a need to diagnose how are the Brazilian studies on this theme, identifying the possible features and limitations to theoretical and methodological advances. So, the objective of this article is to map the field of studies on Distance Education in Brazil, comparing it to some international studies. For this, we developed a bibliometric study from 51 articles published between the 2008 to 2013 years in 23 national journals, and a bibliographic study from the 20 major international articles identified in the Web of Knowledge database.The articles were investigated based on content analysis, identifying the key themes and methodologies used, as well as main authors and institutions with the highest number of publications.Among the main results, we found out that the predominance in the Brazilian studies is the great interest for pedagogical and methodological aspects of distance education, a predominance of qualitative approaches and a low interaction between institutions in co-authoring network. The results are valid for a greater understanding of the research involving the theme "Distance Education in Brazil", allowing identifying possible trends and limitations of this field of study.Os estudos sobre Educação a Distância (EaD) têm crescido nos últimos anos, despertando a atenção de pesquisadores e gestores educacionais quanto às suas particularidades. Diante disso, surge a necessidade de diagnosticar por onde caminham os estudos brasileiros direcionados para essa temática, identificando as possíveis características e limitações para avanços teórico-metodológicos. Assim, o objetivo deste artigo é mapear o campo de estudos sobre Educação a Distância no Brasil, comparando-o com estudos internacionais. Para tanto, desenvolveu-se um estudo bibliométrico a partir de 51 artigos publicados entre os anos de 2008 a 2013 em 23 periódicos nacionais, além de um estudo bibliográfico realizado a partir dos 20 principais artigos internacionais identificados na base de dados Web of Knowledge. Os artigos foram investigados com base na análise de conteúdo, identificando as principais temáticas e metodologias utilizadas, assim como os principais autores e instituições com maior quantidade de publicações. Entre os principais resultados, constata-se que o campo de estudos brasileiro se caracteriza pelo grande interesse por aspectos pedagógicos e metodológicos da EaD, um predomínio de abordagens qualitativas e uma baixa interação entre instituições na rede de coautoria. Os resultados são válidos para um maior entendimento sobre as pesquisas envolvendo a temática “Educação a Distância no Brasil”, permitindo identificar as possíveis tendências e limitações desse campo de estudos.Universidade Federal de Santa Catarina2017-07-18T16:57:26Z2017-07-18T16:57:26Z2014-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfSOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; CASTRO, C. C. de. O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais. Revista Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 138-159, set. 2014.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13385Revista Gestão Universitária na América Latinareponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLASouza, Donizeti Leandro deFerrugini, LílianCastro, Cleber Carvalho deinfo:eu-repo/semantics/openAccesspor2017-07-18T16:57:26Zoai:localhost:1/13385Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2017-07-18T16:57:26Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
The field of studies on distance education: a bibliometric study in national journals
title O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
spellingShingle O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
Souza, Donizeti Leandro de
Educação a distância
Estudos bibliométricos
Distance education
Bibliometric study
title_short O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
title_full O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
title_fullStr O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
title_full_unstemmed O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
title_sort O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais
author Souza, Donizeti Leandro de
author_facet Souza, Donizeti Leandro de
Ferrugini, Lílian
Castro, Cleber Carvalho de
author_role author
author2 Ferrugini, Lílian
Castro, Cleber Carvalho de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Donizeti Leandro de
Ferrugini, Lílian
Castro, Cleber Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a distância
Estudos bibliométricos
Distance education
Bibliometric study
topic Educação a distância
Estudos bibliométricos
Distance education
Bibliometric study
description Studies of Distance Education (DE) have grown in recent years taking the attention of researchers and educational managers as to their particularities.Given this, there is a need to diagnose how are the Brazilian studies on this theme, identifying the possible features and limitations to theoretical and methodological advances. So, the objective of this article is to map the field of studies on Distance Education in Brazil, comparing it to some international studies. For this, we developed a bibliometric study from 51 articles published between the 2008 to 2013 years in 23 national journals, and a bibliographic study from the 20 major international articles identified in the Web of Knowledge database.The articles were investigated based on content analysis, identifying the key themes and methodologies used, as well as main authors and institutions with the highest number of publications.Among the main results, we found out that the predominance in the Brazilian studies is the great interest for pedagogical and methodological aspects of distance education, a predominance of qualitative approaches and a low interaction between institutions in co-authoring network. The results are valid for a greater understanding of the research involving the theme "Distance Education in Brazil", allowing identifying possible trends and limitations of this field of study.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09
2017-07-18T16:57:26Z
2017-07-18T16:57:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv SOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; CASTRO, C. C. de. O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais. Revista Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 138-159, set. 2014.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13385
identifier_str_mv SOUZA, D. L. de; FERRUGINI, L.; CASTRO, C. C. de. O campo de estudos sobre educação a distância: um estudo bibliométrico em periódicos nacionais. Revista Gestão Universitária na América Latina, Florianópolis, v. 7, n. 3, p. 138-159, set. 2014.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/13385
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista Gestão Universitária na América Latina
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1807835228488597504