Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50161 |
Resumo: | Through a systemic participatory approach, agroecology tends to play key educational and pedagogical roles among all stakeholders and particularly the youngest ones (i.e., children of elementary schools). In this perspective, the present work used a qualitative questionnaire based investigation targeting 9 to 10 years old children of a public school in the municipality of Lavras – MG (Brazil). The ultimate aim was to assess the potential of Agroecology and Organic Agriculture (AOA) as pedagogical tool for teaching food education and raising environmental awareness among this young public. Moreover, besides showing that such lack of knowledge was inherently linked to socio-economic factors, results revealed that school children are frequently dissociated from the university and its roles as a provider of educational services to society. There is thus an urgent need to develop more multidisciplinary and innovative approaches for agroecology teaching to reach a wider public. |
id |
UFLA_c99191b5594d30499ee2f52b72d28914 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/50161 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentarOrganic agriculture and agroecology as a method for environmental and food educationEnsinoAgricultura urbanaSaúde alimentarHortaAgricultura alternativaEducationUrban agricultureFoodhealthVegetable gardenAlternative agricultureThrough a systemic participatory approach, agroecology tends to play key educational and pedagogical roles among all stakeholders and particularly the youngest ones (i.e., children of elementary schools). In this perspective, the present work used a qualitative questionnaire based investigation targeting 9 to 10 years old children of a public school in the municipality of Lavras – MG (Brazil). The ultimate aim was to assess the potential of Agroecology and Organic Agriculture (AOA) as pedagogical tool for teaching food education and raising environmental awareness among this young public. Moreover, besides showing that such lack of knowledge was inherently linked to socio-economic factors, results revealed that school children are frequently dissociated from the university and its roles as a provider of educational services to society. There is thus an urgent need to develop more multidisciplinary and innovative approaches for agroecology teaching to reach a wider public.Esse artigo descreve a experiência em uma escola no município de Lavras, Minas Gerais, ao apresentar conceitos básicos, bem como a existência dos alimentos orgânicos, abordando a Agroecologia e a suas vantagens sob os demais métodos de agricultura. Antes e após o ciclo de atividades aplicamos questionários simples para nos orientar quanto à direção a ser tomada e os resultados foram alcançados pela análise de conteúdo. Foi observado o desconhecimento por parte das crianças quanto ao que é a universidade e seu papel como parte da sociedade, algo que para eles pareceu ser uma realidade bem distante por vários fatores, dentre questões de cunho social e econômicas. Com o desenvolvimento deste projeto foi possível também despertar nas crianças o senso crítico e a importância do consumo de alimentos de qualidade, junto aos princípios agroecológicos.Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Faculdade de Educação (FaE), Centro de Comunicação (CenC)2022-06-09T16:58:33Z2022-06-09T16:58:33Z2021-04info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfASSIS, L. L. R. de; SILVEIRA, L. C.; SILVA, I. M. M. da. Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar. Educação em foco, Belo Horizonte, v. 24, n. 42, p. 157-178, jan./abr. 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50161Educação em focoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessAssis, Lucas Lenin Resende deSilveira, Luís CláudioSilva, Iberê Martí Moreira dapor2023-05-26T18:58:23Zoai:localhost:1/50161Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2023-05-26T18:58:23Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar Organic agriculture and agroecology as a method for environmental and food education |
title |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar |
spellingShingle |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar Assis, Lucas Lenin Resende de Ensino Agricultura urbana Saúde alimentar Horta Agricultura alternativa Education Urban agriculture Foodhealth Vegetable garden Alternative agriculture |
title_short |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar |
title_full |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar |
title_fullStr |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar |
title_full_unstemmed |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar |
title_sort |
Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar |
author |
Assis, Lucas Lenin Resende de |
author_facet |
Assis, Lucas Lenin Resende de Silveira, Luís Cláudio Silva, Iberê Martí Moreira da |
author_role |
author |
author2 |
Silveira, Luís Cláudio Silva, Iberê Martí Moreira da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Assis, Lucas Lenin Resende de Silveira, Luís Cláudio Silva, Iberê Martí Moreira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Agricultura urbana Saúde alimentar Horta Agricultura alternativa Education Urban agriculture Foodhealth Vegetable garden Alternative agriculture |
topic |
Ensino Agricultura urbana Saúde alimentar Horta Agricultura alternativa Education Urban agriculture Foodhealth Vegetable garden Alternative agriculture |
description |
Through a systemic participatory approach, agroecology tends to play key educational and pedagogical roles among all stakeholders and particularly the youngest ones (i.e., children of elementary schools). In this perspective, the present work used a qualitative questionnaire based investigation targeting 9 to 10 years old children of a public school in the municipality of Lavras – MG (Brazil). The ultimate aim was to assess the potential of Agroecology and Organic Agriculture (AOA) as pedagogical tool for teaching food education and raising environmental awareness among this young public. Moreover, besides showing that such lack of knowledge was inherently linked to socio-economic factors, results revealed that school children are frequently dissociated from the university and its roles as a provider of educational services to society. There is thus an urgent need to develop more multidisciplinary and innovative approaches for agroecology teaching to reach a wider public. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04 2022-06-09T16:58:33Z 2022-06-09T16:58:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
ASSIS, L. L. R. de; SILVEIRA, L. C.; SILVA, I. M. M. da. Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar. Educação em foco, Belo Horizonte, v. 24, n. 42, p. 157-178, jan./abr. 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50161 |
identifier_str_mv |
ASSIS, L. L. R. de; SILVEIRA, L. C.; SILVA, I. M. M. da. Agricultura orgânica e agroecologia como ferramenta de educação ambiental e alimentar. Educação em foco, Belo Horizonte, v. 24, n. 42, p. 157-178, jan./abr. 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/50161 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Faculdade de Educação (FaE), Centro de Comunicação (CenC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), Faculdade de Educação (FaE), Centro de Comunicação (CenC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educação em foco reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815439355706081280 |