Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Morel, Aline Pereira Sales
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Macedo, Sâmara Borges, Sette, Ricardo de Souza, Rezende, Daniel Carvalho de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29642
Resumo: The objective of this research was to understand the meaning assigned by the women of the new middle class to their beauty products and how these products are used by these women to extend their self. For thus, was conducted 24 personal and in depth interviews with women of new middle-class. The results revealed different sources of meaning assumed by beauty products, emphasizing the identification, whereby the self extended occurs. Also noteworthy is the " therapeutics" dimension assumed by these products, that often act as "antidotes to sadness" or "reparative of self-esteem". It is hoped that this study contribute to fill a theoretical gap in terms of understanding the behavior of Brazilian women belonging to the new middle class relative to consumption of beauty products, and provides insights for developing of strategies and management decision.
id UFLA_ca2b86be238a9a129a56d2a59f4662f8
oai_identifier_str oai:localhost:1/29642
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de belezaSymbolism and extended self on consumption of beauty productsProdutos de belezaExtensão do selfNova classe médiaComportamento do consumidorBeauty productsFemale identityNew middle classConsumer behaviorThe objective of this research was to understand the meaning assigned by the women of the new middle class to their beauty products and how these products are used by these women to extend their self. For thus, was conducted 24 personal and in depth interviews with women of new middle-class. The results revealed different sources of meaning assumed by beauty products, emphasizing the identification, whereby the self extended occurs. Also noteworthy is the " therapeutics" dimension assumed by these products, that often act as "antidotes to sadness" or "reparative of self-esteem". It is hoped that this study contribute to fill a theoretical gap in terms of understanding the behavior of Brazilian women belonging to the new middle class relative to consumption of beauty products, and provides insights for developing of strategies and management decision.Objetivou-se com essa pesquisa compreender o significado atribuído pelas mulheres da nova classe média aos seus produtos de beleza e a forma como esses produtos são utilizados por essas mulheres para estender a própria identidade. Para tanto, foram realizadas entrevistas pessoais e em profundidade com 24 mulheres da nova classe média. Os resultados revelaram que os produtos de beleza assumem para elas diferentes fontes de significação, destacando-se a identificação, por meio da qual ocorre a extensão do self. Destaca-se, ainda, a dimensão “terapêutica” assumida por esses produtos que, muitas vezes, funcionam como “antídotos contra a tristeza” ou “reparadores de autoestima”. Espera-se que a realização deste estudo contribua por preencher uma lacuna teórica, no que tange o entendimento do comportamento das mulheres brasileiras pertencentes à nova classe média em relação ao consumo de produtos de beleza, além de oferecer insights para a elaboração de estratégias e tomada de decisão gerencial.Universidade FUMEC2018-07-13T14:01:08Z2018-07-13T14:01:08Z2016-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfMOREL, A. P. S. et al. Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza. Pretexto, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 11-28, jan./mar. 2016.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29642Pretextoreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessMorel, Aline Pereira SalesMacedo, Sâmara BorgesSette, Ricardo de SouzaRezende, Daniel Carvalho depor2018-07-13T14:01:09Zoai:localhost:1/29642Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2018-07-13T14:01:09Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
Symbolism and extended self on consumption of beauty products
title Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
spellingShingle Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
Morel, Aline Pereira Sales
Produtos de beleza
Extensão do self
Nova classe média
Comportamento do consumidor
Beauty products
Female identity
New middle class
Consumer behavior
title_short Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
title_full Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
title_fullStr Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
title_full_unstemmed Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
title_sort Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza
author Morel, Aline Pereira Sales
author_facet Morel, Aline Pereira Sales
Macedo, Sâmara Borges
Sette, Ricardo de Souza
Rezende, Daniel Carvalho de
author_role author
author2 Macedo, Sâmara Borges
Sette, Ricardo de Souza
Rezende, Daniel Carvalho de
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Morel, Aline Pereira Sales
Macedo, Sâmara Borges
Sette, Ricardo de Souza
Rezende, Daniel Carvalho de
dc.subject.por.fl_str_mv Produtos de beleza
Extensão do self
Nova classe média
Comportamento do consumidor
Beauty products
Female identity
New middle class
Consumer behavior
topic Produtos de beleza
Extensão do self
Nova classe média
Comportamento do consumidor
Beauty products
Female identity
New middle class
Consumer behavior
description The objective of this research was to understand the meaning assigned by the women of the new middle class to their beauty products and how these products are used by these women to extend their self. For thus, was conducted 24 personal and in depth interviews with women of new middle-class. The results revealed different sources of meaning assumed by beauty products, emphasizing the identification, whereby the self extended occurs. Also noteworthy is the " therapeutics" dimension assumed by these products, that often act as "antidotes to sadness" or "reparative of self-esteem". It is hoped that this study contribute to fill a theoretical gap in terms of understanding the behavior of Brazilian women belonging to the new middle class relative to consumption of beauty products, and provides insights for developing of strategies and management decision.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01
2018-07-13T14:01:08Z
2018-07-13T14:01:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv MOREL, A. P. S. et al. Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza. Pretexto, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 11-28, jan./mar. 2016.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29642
identifier_str_mv MOREL, A. P. S. et al. Simbolismo e extensão do self no consumo de produtos de beleza. Pretexto, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 11-28, jan./mar. 2016.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/29642
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade FUMEC
publisher.none.fl_str_mv Universidade FUMEC
dc.source.none.fl_str_mv Pretexto
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815439259837923328