Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Feliciano, Suellen
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFLA
Texto Completo: http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237
Resumo: This work considers the children’s library as a space for promoting relations and mediation between the beginning reader and the book, understanding children’s literature as a way that provides the development of the child’s imagination, which requires the educator specific knowledge to identify and offer stimuli by the reader action. to the habit of reading. One form of stimulus that can be highlighted is the activity of literary reading and storytelling in libraries aimed at children, considering that early contact with the book brings and encourages the desire for reading. From this perspective, we aim to present a study on the library Del Outro Side Del Arbol, located in the city of La Plata, Argentina, which takes as its centrality the act of encouraging reading for children from 0 to 5 years. This work was developed during the first half of 2017, funded by Banco Santander through the Ibero-American Program. For this, we performed a field research, based on observations with field diary records and image collections, assuming as a descriptive analysis procedure of the collected material, focusing on a qualitative research. For the theoretical reflection of the analysis, we supported the conception of literary reading of Cosson (2012), in the discussion about literary reading for children of Reyes (2010; 2012) and Colomer (2007), understanding the children’s literature as a language form and a motivating and challenging instrument for imaginary creation.
id UFLA_d6980f44c01be01327f86620c8d890dc
oai_identifier_str oai:localhost:1/49237
network_acronym_str UFLA
network_name_str Repositório Institucional da UFLA
repository_id_str
spelling Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para criançasChildren’s library: space of action, acting and mediation reader for childrenBiblioteca de niños: lector de espacio de acción, actuación y mediación de la lectura para niñosBiblioteca infantilLeitura literáriaMediação de leitoresContação de históriasChildren’s libraryReading mediationStorytelling for babiesThis work considers the children’s library as a space for promoting relations and mediation between the beginning reader and the book, understanding children’s literature as a way that provides the development of the child’s imagination, which requires the educator specific knowledge to identify and offer stimuli by the reader action. to the habit of reading. One form of stimulus that can be highlighted is the activity of literary reading and storytelling in libraries aimed at children, considering that early contact with the book brings and encourages the desire for reading. From this perspective, we aim to present a study on the library Del Outro Side Del Arbol, located in the city of La Plata, Argentina, which takes as its centrality the act of encouraging reading for children from 0 to 5 years. This work was developed during the first half of 2017, funded by Banco Santander through the Ibero-American Program. For this, we performed a field research, based on observations with field diary records and image collections, assuming as a descriptive analysis procedure of the collected material, focusing on a qualitative research. For the theoretical reflection of the analysis, we supported the conception of literary reading of Cosson (2012), in the discussion about literary reading for children of Reyes (2010; 2012) and Colomer (2007), understanding the children’s literature as a language form and a motivating and challenging instrument for imaginary creation.Este trabalho considera a biblioteca infantil um espaço de promoção e de mediação de relações entre o leitor iniciante e o livro, entendendo a literatura infantil como um caminho que proporciona o desenvolvimento da imaginação da criança, que requer do educador conhecimentos específicos para identificar e oferecer pela ação leitora estímulos ao hábito da leitura. Uma forma de estímulo que se pode destacar trata-se da atividade de leitura literária e de contação de histórias em bibliotecas direcionadas ao público infantil, tendo em vista que o contato, desde cedo, com o livro aproxima e fomenta o desejo pela leitura. Nessa perspectiva, tem-se por objetivo apresentar estudo realizado sobre a biblioteca Del Outro Lado Del Arbol, localizada na cidade de La Plata na Argentina, que assume como centralidade o ato de incentivar a leitura para crianças de 0 a 5 anos. Esse trabalho foi desenvolvido durante o primeiro semestre de 2017, financiado pelo Banco Santander por meio do Programa Ibero Americano. Para isso, realizou-se uma pesquisa de campo, a partir de observações com registros em diário de campo e coletas de imagens, assumindo como procedimento de análise descritiva do material coletado, com abordagem qualitativa. Para a reflexão teórica da análise, apoia-se na concepção de leitura literária de Cosson (2012), na discussão sobre leitura literária para crianças de Reyes (2010; 2012) e Colomer (2007), entendendo a literatura infantil como uma forma de linguagem e um instrumento motivador e desafiador para a criação imaginária.2022-02-09T20:58:30Z2022-02-09T20:58:30Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; FELICIANO, S. Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças. Revista de Educación, [S.l.], n. 23, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237Revista de Educaciónreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraFeliciano, Suellenpor2022-02-09T20:58:30Zoai:localhost:1/49237Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-02-09T20:58:30Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false
dc.title.none.fl_str_mv Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
Children’s library: space of action, acting and mediation reader for children
Biblioteca de niños: lector de espacio de acción, actuación y mediación de la lectura para niños
title Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
spellingShingle Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Biblioteca infantil
Leitura literária
Mediação de leitores
Contação de histórias
Children’s library
Reading mediation
Storytelling for babies
title_short Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
title_full Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
title_fullStr Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
title_full_unstemmed Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
title_sort Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
author Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
author_facet Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Feliciano, Suellen
author_role author
author2 Feliciano, Suellen
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Goulart, Ilsa do Carmo Vieira
Feliciano, Suellen
dc.subject.por.fl_str_mv Biblioteca infantil
Leitura literária
Mediação de leitores
Contação de histórias
Children’s library
Reading mediation
Storytelling for babies
topic Biblioteca infantil
Leitura literária
Mediação de leitores
Contação de histórias
Children’s library
Reading mediation
Storytelling for babies
description This work considers the children’s library as a space for promoting relations and mediation between the beginning reader and the book, understanding children’s literature as a way that provides the development of the child’s imagination, which requires the educator specific knowledge to identify and offer stimuli by the reader action. to the habit of reading. One form of stimulus that can be highlighted is the activity of literary reading and storytelling in libraries aimed at children, considering that early contact with the book brings and encourages the desire for reading. From this perspective, we aim to present a study on the library Del Outro Side Del Arbol, located in the city of La Plata, Argentina, which takes as its centrality the act of encouraging reading for children from 0 to 5 years. This work was developed during the first half of 2017, funded by Banco Santander through the Ibero-American Program. For this, we performed a field research, based on observations with field diary records and image collections, assuming as a descriptive analysis procedure of the collected material, focusing on a qualitative research. For the theoretical reflection of the analysis, we supported the conception of literary reading of Cosson (2012), in the discussion about literary reading for children of Reyes (2010; 2012) and Colomer (2007), understanding the children’s literature as a language form and a motivating and challenging instrument for imaginary creation.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021
2022-02-09T20:58:30Z
2022-02-09T20:58:30Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv GOULART, I. do C. V.; FELICIANO, S. Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças. Revista de Educación, [S.l.], n. 23, 2021.
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237
identifier_str_mv GOULART, I. do C. V.; FELICIANO, S. Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças. Revista de Educación, [S.l.], n. 23, 2021.
url http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Educación
reponame:Repositório Institucional da UFLA
instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron:UFLA
instname_str Universidade Federal de Lavras (UFLA)
instacron_str UFLA
institution UFLA
reponame_str Repositório Institucional da UFLA
collection Repositório Institucional da UFLA
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)
repository.mail.fl_str_mv nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br
_version_ 1815438954304897024