Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFLA |
Texto Completo: | http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237 |
Resumo: | This work considers the children’s library as a space for promoting relations and mediation between the beginning reader and the book, understanding children’s literature as a way that provides the development of the child’s imagination, which requires the educator specific knowledge to identify and offer stimuli by the reader action. to the habit of reading. One form of stimulus that can be highlighted is the activity of literary reading and storytelling in libraries aimed at children, considering that early contact with the book brings and encourages the desire for reading. From this perspective, we aim to present a study on the library Del Outro Side Del Arbol, located in the city of La Plata, Argentina, which takes as its centrality the act of encouraging reading for children from 0 to 5 years. This work was developed during the first half of 2017, funded by Banco Santander through the Ibero-American Program. For this, we performed a field research, based on observations with field diary records and image collections, assuming as a descriptive analysis procedure of the collected material, focusing on a qualitative research. For the theoretical reflection of the analysis, we supported the conception of literary reading of Cosson (2012), in the discussion about literary reading for children of Reyes (2010; 2012) and Colomer (2007), understanding the children’s literature as a language form and a motivating and challenging instrument for imaginary creation. |
id |
UFLA_d6980f44c01be01327f86620c8d890dc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:1/49237 |
network_acronym_str |
UFLA |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFLA |
repository_id_str |
|
spelling |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para criançasChildren’s library: space of action, acting and mediation reader for childrenBiblioteca de niños: lector de espacio de acción, actuación y mediación de la lectura para niñosBiblioteca infantilLeitura literáriaMediação de leitoresContação de históriasChildren’s libraryReading mediationStorytelling for babiesThis work considers the children’s library as a space for promoting relations and mediation between the beginning reader and the book, understanding children’s literature as a way that provides the development of the child’s imagination, which requires the educator specific knowledge to identify and offer stimuli by the reader action. to the habit of reading. One form of stimulus that can be highlighted is the activity of literary reading and storytelling in libraries aimed at children, considering that early contact with the book brings and encourages the desire for reading. From this perspective, we aim to present a study on the library Del Outro Side Del Arbol, located in the city of La Plata, Argentina, which takes as its centrality the act of encouraging reading for children from 0 to 5 years. This work was developed during the first half of 2017, funded by Banco Santander through the Ibero-American Program. For this, we performed a field research, based on observations with field diary records and image collections, assuming as a descriptive analysis procedure of the collected material, focusing on a qualitative research. For the theoretical reflection of the analysis, we supported the conception of literary reading of Cosson (2012), in the discussion about literary reading for children of Reyes (2010; 2012) and Colomer (2007), understanding the children’s literature as a language form and a motivating and challenging instrument for imaginary creation.Este trabalho considera a biblioteca infantil um espaço de promoção e de mediação de relações entre o leitor iniciante e o livro, entendendo a literatura infantil como um caminho que proporciona o desenvolvimento da imaginação da criança, que requer do educador conhecimentos específicos para identificar e oferecer pela ação leitora estímulos ao hábito da leitura. Uma forma de estímulo que se pode destacar trata-se da atividade de leitura literária e de contação de histórias em bibliotecas direcionadas ao público infantil, tendo em vista que o contato, desde cedo, com o livro aproxima e fomenta o desejo pela leitura. Nessa perspectiva, tem-se por objetivo apresentar estudo realizado sobre a biblioteca Del Outro Lado Del Arbol, localizada na cidade de La Plata na Argentina, que assume como centralidade o ato de incentivar a leitura para crianças de 0 a 5 anos. Esse trabalho foi desenvolvido durante o primeiro semestre de 2017, financiado pelo Banco Santander por meio do Programa Ibero Americano. Para isso, realizou-se uma pesquisa de campo, a partir de observações com registros em diário de campo e coletas de imagens, assumindo como procedimento de análise descritiva do material coletado, com abordagem qualitativa. Para a reflexão teórica da análise, apoia-se na concepção de leitura literária de Cosson (2012), na discussão sobre leitura literária para crianças de Reyes (2010; 2012) e Colomer (2007), entendendo a literatura infantil como uma forma de linguagem e um instrumento motivador e desafiador para a criação imaginária.2022-02-09T20:58:30Z2022-02-09T20:58:30Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfGOULART, I. do C. V.; FELICIANO, S. Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças. Revista de Educación, [S.l.], n. 23, 2021.http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237Revista de Educaciónreponame:Repositório Institucional da UFLAinstname:Universidade Federal de Lavras (UFLA)instacron:UFLAAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 Internationalhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessGoulart, Ilsa do Carmo VieiraFeliciano, Suellenpor2022-02-09T20:58:30Zoai:localhost:1/49237Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.ufla.br/oai/requestnivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.bropendoar:2022-02-09T20:58:30Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças Children’s library: space of action, acting and mediation reader for children Biblioteca de niños: lector de espacio de acción, actuación y mediación de la lectura para niños |
title |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças |
spellingShingle |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Biblioteca infantil Leitura literária Mediação de leitores Contação de histórias Children’s library Reading mediation Storytelling for babies |
title_short |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças |
title_full |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças |
title_fullStr |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças |
title_full_unstemmed |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças |
title_sort |
Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças |
author |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira |
author_facet |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Feliciano, Suellen |
author_role |
author |
author2 |
Feliciano, Suellen |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Goulart, Ilsa do Carmo Vieira Feliciano, Suellen |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Biblioteca infantil Leitura literária Mediação de leitores Contação de histórias Children’s library Reading mediation Storytelling for babies |
topic |
Biblioteca infantil Leitura literária Mediação de leitores Contação de histórias Children’s library Reading mediation Storytelling for babies |
description |
This work considers the children’s library as a space for promoting relations and mediation between the beginning reader and the book, understanding children’s literature as a way that provides the development of the child’s imagination, which requires the educator specific knowledge to identify and offer stimuli by the reader action. to the habit of reading. One form of stimulus that can be highlighted is the activity of literary reading and storytelling in libraries aimed at children, considering that early contact with the book brings and encourages the desire for reading. From this perspective, we aim to present a study on the library Del Outro Side Del Arbol, located in the city of La Plata, Argentina, which takes as its centrality the act of encouraging reading for children from 0 to 5 years. This work was developed during the first half of 2017, funded by Banco Santander through the Ibero-American Program. For this, we performed a field research, based on observations with field diary records and image collections, assuming as a descriptive analysis procedure of the collected material, focusing on a qualitative research. For the theoretical reflection of the analysis, we supported the conception of literary reading of Cosson (2012), in the discussion about literary reading for children of Reyes (2010; 2012) and Colomer (2007), understanding the children’s literature as a language form and a motivating and challenging instrument for imaginary creation. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2022-02-09T20:58:30Z 2022-02-09T20:58:30Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; FELICIANO, S. Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças. Revista de Educación, [S.l.], n. 23, 2021. http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237 |
identifier_str_mv |
GOULART, I. do C. V.; FELICIANO, S. Biblioteca infantil: espaço de ação, atuação e mediação da leitura para crianças. Revista de Educación, [S.l.], n. 23, 2021. |
url |
http://repositorio.ufla.br/jspui/handle/1/49237 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Educación reponame:Repositório Institucional da UFLA instname:Universidade Federal de Lavras (UFLA) instacron:UFLA |
instname_str |
Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
instacron_str |
UFLA |
institution |
UFLA |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFLA |
collection |
Repositório Institucional da UFLA |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFLA - Universidade Federal de Lavras (UFLA) |
repository.mail.fl_str_mv |
nivaldo@ufla.br || repositorio.biblioteca@ufla.br |
_version_ |
1815438954304897024 |